• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Flytta utomlands?

bluetrain

Cartier
Funderade härförleden om (den praktiska) möjligheten att flytta till ett annat land inom EU/Europa. Det är ju rätt så många parametrar man behöver ta hänsyn till. Språk, arbete, hur samhället fungerar, det sociala etc etc. Lite nyfiken på om det finns någon forumet som migrerat och lite erfarenheterna kring detta.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Funderade härförleden om (den praktiska) möjligheten att flytta till ett annat land inom EU/Europa. Det är ju rätt så många parametrar man behöver ta hänsyn till. Språk, arbete, hur samhället fungerar, det sociala etc etc. Lite nyfiken på om det finns någon forumet som migrerat och lite erfarenheterna kring detta.

Flytta för flyttandets skull känns lite udda.
Själv har jag jobbar i både kortare och längre perioder här och där, men alltid pendlat.

Jag ser inte så många fördelar med att flytta så länge jobbet inte kräver en flytt.
Att flytta till Grekland och jobba i kassan i någon lantlig närbutik känns inte direkt aktuellt för mig.

Myndighetsgrejer kan säkert vara stökigt, men när det är avklarat så är det nog inga större problem.
Språk är väl nästan ett måste om man tänkt bosätta sig i typ Albanien.

Lättare att endast jobba utomlands med projekt. Då är det ingen som har minsta förväntan att man ska lära sig portugisiska eller flamländska.

Ett annat alternativ är att jobba röven av sig i ett halvår och ta ett halvår semester utanför Europas gränser.
 

Molgan

Cartier
Är du utan erfarenhet, utbildning och pengar så finns det inget land i världen som tar hand om dig så bra som Sverige.
Men kvalificerar du dig 100% på den andra sidan vågen på nått sätt finns det inget slut på vad du kan uppnå vart än i världen du tänker dig, kom bara ihåg att det kommer att krävas hårt, oerhört hårt arbete för att nå, någonstans, du är inte ensam om att vilja nå dessa höjder...

Editerar lite, hade du bara tänkt flytta någonstans å lalla runt? Stå i en kassa? Tvivlar på att det kommer att fungera.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Är du utan erfarenhet, utbildning och pengar så finns det inget land i världen som tar hand om dig så bra som Sverige.
Men kvalificerar du dig 100% på den andra sidan vågen på nått sätt finns det inget slut på vad du kan uppnå vart än i världen du tänker dig, kom bara ihåg att det kommer att krävas hårt, oerhört hårt arbete för att nå, någonstans, du är inte ensam om att vilja nå dessa höjder...

Editerar lite, hade du bara tänkt flytta någonstans å lalla runt? Stå i en kassa? Tvivlar på att det kommer att fungera.

Ja, precis. Att flytta för att kunna säga att man har bott i Bosnien, för att impa på någon efterfest i Karlskoga känn väl dumt.
Om livet är tråkigt i Sverige så är det fan så mycket jävligare på andra håll i världen om man inte har ett vettigt jobb.
Det ”sociala”? Vad är det? Hänga på club, pub, bordell eller lokal med andra konstfrälsta alternativartister?

För att svara så behöver man mer insikt i TS liv, tankar och övriga saker.
För egen del så är den gråa vardagen enklast i Sverige. Finns gott om semester att ta ut om man önskar avbräck från en grå vardag.
 

bluetrain

Cartier
Oerhört underhållande att se hur mycket som går att tolka in på ett kort inlogg. Vem har sagt något om att jobba på grekiska landsbyggden, i Albanien (ja, absolut dit vill man som regel eller?), var kommer Karlskoga in? Vem har sagt något om att det är tråkigt i Sverige? Men strunt samma.

Kanske ska förtydliga då om nu trådstarten gav intryck av att jag önskade information var bidragen är störst eller jobb som grovarbetare eller vad det nu var. Har bott utomlands, arbetat utomlands och hör och häpna även uppskattar att resa utomlands. Min hypotes är att detta rimligen inte detsamma som att permanent byta hemland. Klippa banden i nån mening även om man naturligtvis kan åka tillbaka och hälsa på hur mycket man vill. Så kategorin jag var lite nyfiken på är de som är någorlunda välutbildade och etablerade (med bra jobb) i arbetslivet som gjort en sådan resa (av vilka anledningar sen spelar väl ingen roll) och lite allmänt kring det hela.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Oerhört underhållande att se hur mycket som går att tolka in på ett kort inlogg. Vem har sagt något om att jobba på grekiska landsbyggden, i Albanien (ja, absolut dit vill man som regel eller?), var kommer Karlskoga in? Vem har sagt något om att det är tråkigt i Sverige? Men strunt samma.

Kanske ska förtydliga då om nu trådstarten gav intryck av att jag önskade information var bidragen är störst eller jobb som grovarbetare eller vad det nu var. Har bott utomlands, arbetat utomlands och hör och häpna även uppskattar att resa utomlands. Min hypotes är att detta rimligen inte detsamma som att permanent byta hemland. Klippa banden i nån mening även om man naturligtvis kan åka tillbaka och hälsa på hur mycket man vill. Så kategorin jag var lite nyfiken på är de som är någorlunda välutbildade och etablerade (med bra jobb) i arbetslivet som gjort en sådan resa (av vilka anledningar sen spelar väl ingen roll) och lite allmänt kring det hela.

Ja, jag har migrerar och åker hem väldigt ofta.
Allt fungerar jättebra.
Man kan dricka öl ute och ha en konversation med folk.

Grejen är att du måste vara mer specifik
 
Topp