• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Folkomröstning - försäljning av OT, ja eller nej?

Ska vi tillåta försäljnings- och köpesannonser gällande OT på KS annonssidor? Ja eller nej?


  • Totala väljare
    476
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klocksnackare.

I dagsläget är det öppet för att sälja OT (icke klockrelaterade saker) på köp/sälj. En del tycker att det är jättebra och en del tycker att det är jättedåligt. Vad de flesta medlemmar tycker är inte helt uppenbart. Så vi tänker att detta helt enkelt får avgöras med hjälp av en medlemsomröstning. Frågan lyder:

Ska vi tillåta försäljningsannonser och köpesannonser gällande OT på KS annonssidor?
Ja eller nej?

Som OT definieras i detta fall produkter och tjänster utan koppling till den horologiska världen. Vid tveksamma fall avgör Admin vad som är OT eller ej.

  • Varje registrerad medlem kan rösta en gång.
  • Omröstningen stängs den 30/1 kl 21:00.
  • Resultatet kommer att redovisas öppet och kommer att vara helt styrande (vi jobbar inte med rådgivande omröstningar, KS medlemmar bestämmer).
  • En vinst för Ja innebär att vi behåller principerna för köp/sälj så som de ser ut idag.
  • En vinst för Nej innebär att OT inte tillåts på köp/sälj.
Tråden är naturligtvis öppen för en hårdnackad diskussion mellan förespråkare av Ja respektive Nej.

ps. att starta en separat annonsdel för OT är inte ett alternativ. Vi är ett klockforum i första hand, inte en annonssida.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Förutsatt att inte en eventuell vinst för ja-sidan innebär ett större eskalerande av OT-annonser tycker jag de kan vara ok. De är inte så värst vanligt förekommande och det går som bekant att välja säljes- eller säljes/bytesflikarna och på så sätt undvika OT helt om man störs av fenomenet. Själv är jag synnerligen ointresserad av OT-annonser i nästan samtliga fall, men de stör mig heller inte nämnvärt..
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår att folk irriterar sig på de OT-annonser som ligger ute, men så länge det inte spårar ur totalt är det enligt mig ok (jag har själv haft en OT-annons så annat vore dessutom hyckleri)

Men någon definition på vad som är ok OT-försäljning känns ju lagom mastigt, antingen tillåter vi det eller inte. Varför skulle tex en dyr stereoanläggning vara objektivt bättre än ett par byxor? Det blir så subjektivt att det kommer tjafsas massor om vad som är ok
 

corbendallasx

Friends of KS
OT är inte ett större problem än månadslånga bumpningar på klockor som helt tydligt ingen vill ha (till det priset).
Sätt hellre ett prissänkningskrav för bumpningar, så kanske folk blir av med sitt skrot :)
Jag inser att det inte är så skoj att administrera, men idén är intressant.
 

Hugii

Audemars
Jag tycker inte att just OT är ett problem.
Jag skulle vilje dela på din frågeställning, Denke.

Det uppstår alltid diskussion när kläder ska säljas på K/S. Begagnade kläder/skor är loppis/myrorna för mig (oavsett vad de kostade som nya). Låt det säljas på blocket/tradera. Men jag tycker inte att KS behöver förbjuda all OT, det finns spännande OT-annonser också.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker inte att just OT är ett problem.
Jag skulle vilje dela på din frågeställning, Denke.

Det uppstår alltid diskussion när kläder ska säljas på K/S. Begagnade kläder/skor är loppis/myrorna för mig (oavsett vad de kostade som nya). Låt det säljas på blocket/tradera. Men jag tycker inte att KS behöver förbjuda all OT, det finns spännande OT-annonser också.


Det blir totalkaos och ändlösa diskussioner om vi ska börja avgöra/definiera vad som är bra/spännande respektive dåligt/ospännande OT och det löser egentligen inte kärnfrågan (i den mån den alls behöver lösas, egentligen, men det märker vi ju när omröstningen är klar ;) ). Därför kör vi ett stenhårt yes or no. Naturligtvis hugget i sten. ;)
 

Hugii

Audemars
Det blir totalkaos och ändlösa diskussioner om vi ska börja avgöra/definiera vad som är bra/spännande respektive dåligt/ospännande OT och det löser egentligen inte kärnfrågan (i den mån den alls behöver lösas, egentligen, men det märker vi ju när omröstningen är klar ;) ). Därför kör vi ett stenhårt yes or no. Naturligtvis hugget i sten. ;)

njaaaa... ja menade inte att kategorisera spännande och icke-spännande OT. Jag menade bara att vi kanske ska skippa kläder+skor. Diskussioner uppstår alltid när någon har slängt upp kläde. Det är ingen som har reagerat på en espressomaskin, vinterdäck, korthållare eller dylikt, utan det har alltid varit kläder som har varit störningsmoment.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
njaaaa... ja menade inte att kategorisera spännande och icke-spännande OT. Jag menade bara att vi kanske ska skippa kläder+skor. Diskussioner uppstår alltid när någon har slängt upp kläde. Det är ingen som har reagerat på en espressomaskin, vinterdäck, korthållare eller dylikt, utan det har alltid varit kläder som har varit störningsmoment.


nja, vinterdäck och espressomaskin rev inte direkt ner några stora applåder... ;)
 

tissoter

Audemars
I skrivande stund verkar JA-sidan ha en knapp majoritet. Kan vi tänka oss en lite svängning i rösterna så att NEJ-sidan kommer över 50% spärren och således klarar sig i fyra år till med egen majoritet :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Röstade "nej", då musikaliteten är subjektiv. Div. kläder, eller teknikprylar, biltillbehör mm, kan vara perfekt för vissa och ointressant för andra. Någon form av klockintresse är det vi alla har gemensamt! Fortsätt hålla forumet så "rent och enkelt" som möjligt! Tror vi kommer tjäna på det i längden.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag går inte in på KS för att köpa jeans, strumpor eller hushållsmaskiner. Största vinsten med att endast tillåta klockannonser är att slippa tjafset. Många trådar om detta under senaste halvåret. Två trådar om strumpannonsen just nu. Fattar inte riktigt de som kämpar för ot-annonser på ett klockforum. Bra att admin lyssnar på medlemmar men i detta fall är jag för diktatur. Bestäm, så får fan folk hålla käft å rätta sig vad gäller denna marginella företeelse.
 

legshot

Breitling
De flesta som säljer OT-prylar på KS gör det nog inte för att de är lata/snåla, utan snarare att de vill vara vänliga och erbjuda sina medmänniskor på KS en (oftast) exklusiv produkt till en bra peng. Detta tycker jag är helt okej och har inget emot, dock ska det inte bli någon loppis där man säljer trasmattor och äggkoppar. Om folk är så oense förstår jag inte varför man inte vill skapa ett sub-kategori inom Köp & Sälj.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp