• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fortis klocka ,är jag lurad ?

Tunan

Omega
Hej.

Köpte för någon vecka sedan en gammal fortis klocka från tradera mest på skoj. Gav ca 350kr för den. Med tanke på priset så gjorde jag inga efterforskningar innan köpet.

Ramlade av en slump in på en annan tråd här på KS https://klocksnack.se/threads/fortis-california-dial-på-tratten.27080/

Tror att det är samma skojaren som sålt klockan till mig så förmodligen så är man lurad.
Såg även att det är en annan klocka på bilderna.

Skulle behöva få er hjälp med detta , dels så vill man inte ha klockor som inte är som de ska oavsett prisklass, dessutom vill jag vidtaga åtgärder mot säljaren så inte fler behöver bli drabbade.

såg nu att en lagt ut samma annons igen .
http://www.tradera.com/item/190128/213456635/schweizisk-fortis-vintage-klocka-fran-1959

Bilder på klockan.
20140816_142628.jpg
20140816_142830.jpg
20140816_142947.jpg
20140816_143029.jpg
 

Tunan

Omega
Glömde skriva det , men det som jag vill ha hjälp med är naturligtvis äktheten, är tavlan bytt ? är uret äkta ? osv.
 

Gustav

Omega
Det känns ju sådär med en risig verkhållare av plast, eller snarare en adapterring, omärkt verk samt att Fortiskronan ser fel ut. Kan inte märket ska tilläggas.
 

Exxet

Rolex
Tror att verket är ett FHF 969-4 (Fabriques d’Horlogerie de Fontainemelon) ett vanligt ordinärt verk, verkhållare var väl lite fel benämning :confused:
 
J

Julledoc

Guest
Har ingen djupare kunskap om Fortis men jämför med en jag har tycker jag loggan ser fel ut i form och placering över text.
fortis.jpg
 

Staan

Breitling
Tror att det är samma skojaren som sålt klockan till mig så förmodligen så är man lurad.
Såg även att det är en annan klocka på bilderna.

Skulle behöva få er hjälp med detta , dels så vill man inte ha klockor som inte är som de ska oavsett prisklass, dessutom vill jag vidtaga åtgärder mot säljaren så inte fler behöver bli drabbade.

såg nu att en lagt ut samma annons igen .
http://www.tradera.com/item/190128/213456635/schweizisk-fortis-vintage-klocka-fran-1959



Köpte en Tag Heuer av denna skojare för ett år sedan, perfekt skick enligt annonsen... knappast i verkligheten.
Defekt vridringsfjäder och helt utan lume.
Använde samma bild till flera försäljningar också.
 

malakim

Omega
Tavlan ser ut som en "Mumbai Special". Finns hur många som helst på eBay. Ofta äldre klockor med färgglada tavlor - vilket inte var särskilt vanligt "back in the day".

Kräv pengarna tillbaka tycker jag.

Lycka till!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tydlig re-dial (ommålad tavla) och rejält polerad. Tavlan troligtvis målad i indien eller någon annan plats i asien. Originaltavlan kan ha sett helt annorlunda ut eller tom haft ett annat märke. Bakboetten är ju signerad Fortis, men jag antar att de lika gärna skulle kunna slipa ner och köra det på löpande band i en CNC maskin. Är kronan signerad?

För framtida köp, var försiktig när det kommer till färgglada tavlor. Speciellt när de har index ala "Omega Ranchero".
Tidigare har det varit vanligt med Favre Leuba tavlor, Fortis kanske är det nya märket att "försöra". I princip kan det stå vilket märke som helst på tavlan...
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Utan att vara expert på detta märke luktar detta fisk lång väg.
Kräv pengarna tillbaka! I mitt fall hade det inte handlat om pengarna utan om rätt och fel.
Skriv till tradera också så dom har koll på denna handlare.
 

Tunan

Omega
Hej.

Tack för all hjälp.

Nu känner man sig aningen bort gjord :depressed: , Varningsklockorna ringde överallt. Någon stans fanns det inte i min tanke att man skulle lura någon i denna prisklassen och med ett sådant förhållandevis okänt märke. Med tanke på det så var bakgrundskollen lika med noll och jag kunde inget om Fortis sedan tidigare. Dock borde lite sunt förnuft fått "klockorna" att ringa men som sagt var väl så låst i tanken.

Dock får man se detta som lärpengar , nu vet man att skit även förekommer i dessa prisklasser.

Ska anmäla personen i fråga på tradera och kräva pengarna tillbaka.

Rent ekonomiskt har det föga betydelse men principiellt tycker jag att det är helt åt skogen. Ser man hur många ur han har sålt och hur lite negativ feedback han har så inser man att många blivit lurade.

Lär försöka få stop på detta så inte fler åker dit.
 

rogart-63

Patek
Hej.

Tack för all hjälp.

Nu känner man sig aningen bort gjord :depressed: , Varningsklockorna ringde överallt. Någon stans fanns det inte i min tanke att man skulle lura någon i denna prisklassen och med ett sådant förhållandevis okänt märke. Med tanke på det så var bakgrundskollen lika med noll och jag kunde inget om Fortis sedan tidigare. Dock borde lite sunt förnuft fått "klockorna" att ringa men som sagt var väl så låst i tanken.

Dock får man se detta som lärpengar , nu vet man att skit även förekommer i dessa prisklasser.

Ska anmäla personen i fråga på tradera och kräva pengarna tillbaka.

Rent ekonomiskt har det föga betydelse men principiellt tycker jag att det är helt åt skogen. Ser man hur många ur han har sålt och hur lite negativ feedback han har så inser man att många blivit lurade.

Lär försöka få stop på detta så inte fler åker dit.

Det där med feedback är lurigt . Många vågar inte lämna dålig feedback p.g.a att risken att få dålig feedback själva . Bättre kanske att läsa vad köparna har skrivit . Står det inget eller väldigt lite bör man dra öronen åt sig .
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Denne skojare tillsammans med några andra har ju sålt dessa mumbai-specials under ett antal år nu, trots upprepade anmälningar så får dem fortsätta. Polisanmälan bör vara det som får stop på det, att sälja piratkopierade varor är som sagt ett lagbrott, så TS, vill du?
 

Tunan

Omega
Ja egentligen skulle jag vilja det och jag är väl den typen som som mycket väl skulle kunna göra det, har dessutom studerat juridik men det är tyvärr sämsta tänkbara tidpunkt med väldigt mycket annat som händer i livet just nu så jag vet inte riktigt om jag orkar med det just nu tyvärr. :banghead:
 

Minuteman

Rolex
Tråkigt.
Tur att det inte handlade om så stora pengar.

Man kan fråga sig vilken typ av folk som tycker det är värt att göra detta för några hundralappar?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker du ska kontakta tradera och ge dem adressen till denna, alternativt den andra tråden. Stö ihjäl mig på folk som fortsätter att sälja skit trots att många anmält hans annonser. Sen tycker jag du ska lägga en länk hit i ditt negativa omdöme så andra kan räddas. Killen säljer ju bara varumärkesförfalskningar och skiter fullständigt i det.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Kanske snart får polisanmäla Tradera för att dem systematiskt utan repressalier tillhandahåller en plattform för försäljning av varumärkesförfalskningar.
Om piratebay åkte på det så ska Tradera åka på det..

De bör hur som helst stänga av denna skojaren, jag har också hållit på att gå på denna niten. Tack vare kunskapen på KS så slapp jag det men jag hjälper gärna till att sätta stopp på säljaren. Det är väl bara att polisanmäla då det är ett tydligt lagbrott?
 

Tunan

Omega
Nytt konto på tradera som säljer #### och använder den beprövade devisen:

Schweizisk ingenjörs arbete upphöjd till konst,

Länk: http://www.tradera.com/item/341996/213038180/klocka


även frasen "nyservad: smörjad, justerad rensad... Fungerar perfekt, håller tiden rätt"

återkommer måste vara samma lirare som försöker börja om, den klockan som han säljer i den annonsen är den också fake ?
iså fall får man slänga in en anmälan där direkt.
 

Solvik

Panerai

Minuteman

Rolex
Köper 2000 st och tjänar 250 på varje..?
Jo, det är väl så det fungerar.
Tillräckligt billiga klockor för att de flesta inte skall göra för stor sak av det.
Tillräckligt enkelt att göra i stor skala, så det blir en del pengar i alla fall.
även frasen "nyservad: smörjad, justerad rensad... Fungerar perfekt, håller tiden rätt"

återkommer måste vara samma lirare som försöker börja om, den klockan som han säljer i den annonsen är den också fake ?
iså fall får man slänga in en anmälan där direkt.
Har sett frasen ibland.
Helt ärligt - vad skulle det betyda när man säger att en klocka är rensad :)
 
Topp