• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fortistråden

morrism

Audemars
Fortis är ett märke som jag alltid tyckt varit ballt och från början trodde jag det var ryskt(!), tycker det hamnar lite i skuggan av de andra stora märkena, jag undrar varför det är så?
Lägg upp bilder på era favoriter!

Från wikipedia:

History

Twelve years after its establishment, Walter Vogt set up production with John Harwood, the inventor of the automatic wristwatch. In 1926, Fortis released the first self-winding wristwatch, the patented Harwood Automatic. In 1937, Fortis commemorated their 25th anniversary by manufacturing their first chronographs and in 1954 they took over the world-wide distribution of alarm watches. In 1992, they released the first watch with indication of the 52 calendar weeks.

Cosmonauts' equipment

Since 1994 Fortis has been the exclusive supplier of manned space missions authorized by the Russian Federal Space Agency.

Fortis Flieger

The company's 75th anniversary Fortis set a trend with their new edition of the Flieger automatic collection, known as the world's first factory of automatic wristwatches.
In 2004, the Flieger Chronograph was awarded the first European Aviation Watch of the Year Trophy.

Military Squadron Editions

Apart from being the official supplier of tool watches for manned space mission, Fortis also supplied watches to many worldwide military squadrons. The list includes the de:Jagdgeschwader (Germany), Swiss 11 Fighters - Switzerland, Hellenic Tigers - Greece, NATO Forces - Hungary, Immelmann 51 - Germany, Thunder Tiger Aerobatic Team - Taiwan, Papa Squadron - Hungary.
 
  • Like
Reactions: PCB

morrism

Audemars
Mina favoriter:

b-42-flieger-black-chrono-alarm-watch-fortis.jpg


262022684_2e2ac8a46b.jpg
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade en sån här ett tag:

pilot1.jpg



Mkt trevlig bekantskap.
 

morrism

Audemars
Har bara sett Fortis hos en urmakare på folkungagatan, finns de att kolla på någon annastans i Stockholm?
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Jag läste "Fjortistråden" först, tänkte nu har moderatorerna tagit semester.


Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Fortistråden

De är ju riktigt nice! Tack för kul info, hade inte en susning om märkets historia...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har några att visa upp.

Kronografen var min första "äkta" klocka. Den är från -97 om jag minns rätt. Det är den modellen som man 1994 började använda som cosmonauternas klocka, en mycket trevlig klocka! Den drivs av en Lemania 5100 som är jämförbar med 7750 men tål stötar bättre (samt upp till 7G! utan nämnvärd påverkan i tidshållningen) och har den typiska 24 timmars visningen uppe vid 12.

bild-33.jpg


Med kronografen i gång (jag har alltid gillat minutvisaren med "flygplanet");
bild-34.jpg


Sedan har jag en dykare med fin blå färg!
bild-32.jpg


Bägge tillsammans (dykaren på länk nu)
bild-35.jpg


Ursäkta trista Ajfåne-bilder... :(
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Kul med en Fortis-tråd! Jag måste tacka Fortis för att till stor del dragit in mig i detta klockträsk, deras utflippade och designsköna klockor från 70-talet fångade mitt intresse. Speciellt deras modell Trueline med det runda datumfönstret vid 1:ans index och sina speciella luggar är fortfarande en av mina favoriter. För mig är Fortis ett kul märke med udda modeller historiskt sett, en egen stil. De kör väl fortfarande modifierade verk från de större tillverkarna, i alla fall är det så med vintage-uren. Kul klocka till billig peng om vi pratar vintage.

Dessa finns i lådorna nu:

IMG_6212_zpsc60c34af.jpg


IMG_1516_zps52ed6a7d.jpg


DSC_0103snygg_zps2d3ab90f.jpg


Dessa har passerat genom åren (lägg märke till de indien-renoverade tavlorna på några Truelines):

right_side_zpse4c1281a.jpg


0036_zpsa40b32bb.jpg


0035_zps02741f88.jpg


003_zps24f0cf27.jpg


0034_zpsab749e72.jpg


0033_zpsc848ad26.jpg


0032_zps4cebb71b.jpg


IMG_2323_zpsbb8a6fdc.jpg


IMG_3264_zpsfb8d770f.jpg


001_zpsc33b1ce0.jpg


002_zps05cda822.jpg
 
Topp