• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fortistråden

Visst habegär efter att ha tittat på bilderna här. 42an var den första vill-ha-klockan för mig. Ont om försäljningar här; är folk så nöjda med sina Fortisar?? Eller har de såpass lågt andrahandsvärde... Jag håller utkik iaf.
 

ScubaKing

Audemars
Fortis Spacematic. Min första mekaniska klocka. Köpte den för drygt 15 år sedan och använde den sedan varje dag fram tills för 2 år sedan. Många som har gillat den faktiskt.
7101FF98-0747-40A7-A57C-ABBC0AAD8DEF.jpeg

9FC1A9EA-90FC-4E3B-A783-604C951FC466.jpeg
Så jävla coolt när klockorna verkligen blir brukade ordentligt i så många år. Har du servat den något under åren, och vad fick du betala för det?
 
Visst habegär efter att ha tittat på bilderna här. 42an var den första vill-ha-klockan för mig. Ont om försäljningar här; är folk så nöjda med sina Fortisar?? Eller har de såpass lågt andrahandsvärde... Jag håller utkik iaf.
Det jag minns jag hörde, tror det var när jag försökte hitta någon som kunde serva den, var att agenten för Norden var usel och att återförsäljarna inte kom överens med vederbörande. Således har det nog sålts väldigt få i Norden. Fortis är ju lite av ett doldismärke generellt an någon anledning. Jag fastnade direkt i alla fall och hade en annan klockintresserad vän som sen köpte en B-42:a på ebay.
 

Laplander

Rolex
Det jag minns jag hörde, tror det var när jag försökte hitta någon som kunde serva den, var att agenten för Norden var usel och att återförsäljarna inte kom överens med vederbörande. Således har det nog sålts väldigt få i Norden. Fortis är ju lite av ett doldismärke generellt an någon anledning. Jag fastnade direkt i alla fall och hade en annan klockintresserad vän som sen köpte en B-42:a på ebay.

Jag hade en del strul att få servat min B-42, en lång historia...
Fortis har ju en ny ledning och en ny serie klockor nu, hoppas att vi får en återförsäljare i Sverige igen.
Kan man kanske påverka någon handlare att kika på det?
 
Det jag minns jag hörde, tror det var när jag försökte hitta någon som kunde serva den, var att agenten för Norden var usel och att återförsäljarna inte kom överens med vederbörande. Således har det nog sålts väldigt få i Norden. Fortis är ju lite av ett doldismärke generellt an någon anledning. Jag fastnade direkt i alla fall och hade en annan klockintresserad vän som sen köpte en B-42:a på ebay.

I allmänhet tenderar vissa saker att höra ihop. Du är inte precis den enda i den här tråden som beskriver "utmaningarna" med Fortis-ägande. Vore kul med uppsving, deras dinkor är ju fina grejer ännu.
 

ScubaKing

Audemars
Sverige har ingen AD enligt Fortis, så var köper han sina klockor?

Inte den blekasta faktiskt, har aldrig frågat honom om det. Han har sålt och sysslat med Fortis sedan hur många år som helst tillbaka. Vet att han i alla fall var AD för Fortis. Jag har köpt flera av honom under åren, både Flieger och B42. Även servat genom honom. Han kanske har slutat med dem nu men senast såg jag ett gäng i hans fönster. Ring honom som sagt.
08-640 54 60

Untitled.jpg
 
Senast ändrad:

Bearkick

Omega
2-Faktor
Hej! Letar komplement till min Speedmaster , tänker köpa en bra och tålig vardagsklocka. Kikat en hel del på Sinn 104. Upptäckte nu även
Fortis Cosmonauts Day Date som ser grymt cool ut! Enda negativa är väl att den kanske blir för stor. 44 mm inkl bezel (42 mm case) och ca 53 mm lug-to-lug.
Någon som har erfarenhet av denna modell?
Tack på förhand😃


single-watch

single-watch

single-watch

single-watch

single-watch

single-watch
 

Kalvin

Rolex
2-Faktor
Hej! Letar komplement till min Speedmaster , tänker köpa en bra och tålig vardagsklocka. Kikat en hel del på Sinn 104. Upptäckte nu även
Fortis Cosmonauts Day Date som ser grymt cool ut! Enda negativa är väl att den kanske blir för stor. 44 mm inkl bezel (42 mm case) och ca 53 mm lug-to-lug.
Någon som har erfarenhet av denna modell?
Tack på förhand😃


single-watch

single-watch

single-watch

single-watch

single-watch

single-watch
Inte mkt till hjälp.. Men fan vad snygg! 😀😍
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Hej! Letar komplement till min Speedmaster , tänker köpa en bra och tålig vardagsklocka. Kikat en hel del på Sinn 104. Upptäckte nu även
Fortis Cosmonauts Day Date som ser grymt cool ut! Enda negativa är väl att den kanske blir för stor. 44 mm inkl bezel (42 mm case) och ca 53 mm lug-to-lug.
Någon som har erfarenhet av denna modell?
Tack på förhand😃


single-watch

single-watch

single-watch

single-watch

single-watch

single-watch
Inte mycket till hjälp här heller men, det där är lite av min drömklocka. Eller samma fast i chronograf-utförande. Jag har aldrig hittat ett b-42 case att prova så tills dess utgår jag själv från att den är ”för stor”.
 

Laplander

Rolex
Hej! Letar komplement till min Speedmaster , tänker köpa en bra och tålig vardagsklocka. Kikat en hel del på Sinn 104. Upptäckte nu även
Fortis Cosmonauts Day Date som ser grymt cool ut! Enda negativa är väl att den kanske blir för stor. 44 mm inkl bezel (42 mm case) och ca 53 mm lug-to-lug.
Någon som har erfarenhet av denna modell?
Tack på förhand😃


single-watch

single-watch

single-watch

single-watch

single-watch

single-watch

B-42 caset är jag helt bekväm med, det känns inte superstort på armen.
Men här hänger vridringen ut en bit utanför caset... Tänker du nytt eller begagnat?
 

Bearkick

Omega
2-Faktor
B-42 caset är jag helt bekväm med, det känns inte superstort på armen.
Men här hänger vridringen ut en bit utanför caset... Tänker du nytt eller begagnat?
Tack! Har väl rätt små eller kanske egentligen normala handleder på 17 cm så känner en viss osäkerhet kring just om den blir stor 😬. Tänker nog köpa nytt - verkar som man kan få dom för ca Eur 1400-1450 från Europa. Men skulle någon begagnad dyka upp i fint skick är ju inte det helt fel heller!
 
Topp