• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fortsatt tungt för schweiziska tillverkare (mars 2016)

tissoter

Audemars
Jag tror inte att Apple Watch påverkar lyxmarknaden speciellt mycket. Apple Watch är en budgetklocka i sammanhanget och hur många väljer en sån före en Rolex, Omega eller Patek?
Tror det påverkar en del ändå, många köper "statusprylar" och Applewatch är helt klart en sådan.
Sen om du frågar en klockentusiast är svaret annorlunda såklart.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror inte att Apple Watch påverkar lyxmarknaden speciellt mycket. Apple Watch är en budgetklocka i sammanhanget och hur många väljer en sån före en Rolex, Omega eller Patek?
Jag håller med, de är i två olika segment.
Swiss made är dock långt från enbart premium-modeller.
 

Apansson

Torpare
Jag tror inte att Apple Watch påverkar lyxmarknaden speciellt mycket. Apple Watch är en budgetklocka i sammanhanget och hur många väljer en sån före en Rolex, Omega eller Patek?
Jag skulle nog kunna tänka mig en Apple watch generation 2 (om den blir lite mer slimmad) som jobbklocka. Skulle ju i praktiken innebära att jag valde bort en sport-omega eller Rolex.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag tror segmentet under 4000-5000 dollar kommer vara ett väldigt viktigt segment framöver. Har sökert varit ett viktigt segment sendan tidigare med men jag tror med intrång av smart watches och kinesiska märken så lär det bli mer tryck på segmentet.

Bolag som Longines, Oris, Tudor tror jag ligger helt rätt då många av deras modeller ligger under den nivån.
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle nog kunna tänka mig en Apple watch generation 2 (om den blir lite mer slimmad) som jobbklocka. Skulle ju i praktiken innebära att jag valde bort en sport-omega eller Rolex.
Skulle det inte bara innebära att du hade en extra klocka? Skulle du sälja en av dina Rolex/Omega eller avstå att köpa en till?

Jag tror att de flesta som har ett klockintresse utökar sin samling med en Apple Watch utan att avstå något annat köp.
 

Apansson

Torpare
Skulle det inte bara innebära att du hade en extra klocka? Skulle du sälja en av dina Rolex/Omega eller avstå att köpa en till?

Jag tror att de flesta som har ett klockintresse utökar sin samling med en Apple Watch utan att avstå något annat köp.
Jag skulle nog kunna tänka mig att äga enbart en jävligt vräkig och vulgär klocka från Schweiz då, och sedan köra AW till vardags. Jag tycker att 38mm på länk är snygg faktiskt.
 

DrDre

Patek
Är det bara jag som tycker att det vore alldeles utmärkt om hela klockmarknaden kyls av? Personligen, och som kund, har jag svårt att se ngt tilltalande i kraftiga prisökningar och lång och dyr hantering av service. Nej, det vore mkt bättre om det lugnar ned sig lite så att företagen får börja anstränga sig för att få mina pengar. Mer produktutveckling, lägre priser, bättre service (tid och kostnad). Mkt, både vintage och nytt, har ju nått löljliga nivåer.

Det är ju önskedelen. Om man ska vara mer realistisk, så tycker jag att det är svårt att säga hur det kommer att utvecklas. Fickuren och deras historia, dvs ngt som var trendigt en gång och nu något som det ligger miljontals av i byrålådor världen över, kan ju antyda att det också skulle kunna ske för armbandsur om alternativ dyker upp. Är det kanske tulpanlökare vi ser här, dvs ngn masspsykos som driver upp abnorma priser på produkter som egentligen inte alls behövs? Ja, vem vet?

Å andra sidan är det kanske inte tiden utan mer funktionen av att smycke, och då kanske det kan stå sig. Om det vore ett rent finansiellt beslut, tex att köpa aktier i ett klockföretag, så skulle jag nog dock avstå. Och de klockor jag har i samlingen utgör inte heller några betydande summor, så som investering är jag långt ifrån övertygad om att det är säkert. Men man vet aldrig.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag är bland de människor som tror att det hade varit bra om branschen svalnade lite och priserna blev lite mer humana på helt vanliga jäkla stålklockor.

Sen jag blev medlem här och samtidigt läst på internationella klockforum så har jag blivit riktigt fartblind vad gäller ekonomin. Jag tycker egentligen inte att en robust sportklocka (Submariner, Seamaster m.m) alls är värda sina kostnader som det är idag om man skall se till vad det konkret är för produkt man köper (bortsett från varumärke, andrahandsvärde m.m).
Men likförbannat köper jag precis som många andra, för att det finns en marknad för det.

Jag önskar att det var rimligare priser som förr i tiden (inte för att jag levde då) då man använde välbyggda klockor till allt och det klassades inte som någon lyxprodukt. Man vågade använda klockorna mer, de fick vara med om allt, de blev repiga m.m och man satt inte och grät över det på internetforum där man fått helt förvrängd bild av vad klockorna egentligen är byggda för.

Precis som med bilar. Vi lägger hundratusentals kronor på bilar idag som inom ett par veckor från nyköp fått massa stenskott, repor i lacken, vindrutan osv. Men på något sätt är det mer accepterat att en bil "används" som den är menad och byggd för medans klockor idag skall man bara ha vid skrivbordet eller bankfacket för att man tycker att man lagt så pass mycket pengar på det.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tror ni att priserna för mekaniska klockor kommer stiga med tiden? Känns ju rätt destruktivt för industrin i så fall.
Kanske någon som redan sagt det jag nu kommer skriva.

Jag tror att detta är ett problem i huvudsak för de schweiziska märkena som försökt gå från bruksklockor till en mer exklusiv image (t ex Omega och Rolex) och där med hissar priset.

Jag tror inte att japanerna upplever samma problem då de har modeller i alla prisklasser och riktar in sig mer på att vissa modellserier skall vara exklusiva, inte hela varumärket. Samma gäller för märken som Seagull.

Asiaterna har generellt inte hissat priserna på sina mekaniska klockor utan håller hårdare på att det finns olika modellserier i olika prissegmentet.

Som exempel kan jag ta Orient (som jag kan bäst). Du får en mekanisk Orient three star för 400-500 kr. Den har inte den bästa finishen men den går helt OK. Hoppar du upp lite i pris och köper en standard Orient i prisspannet 1000-3000 kr får du en klocka med lite bättre finish som går riktigt bra. Ibland kan gångavvikelsen vara lite i största laget, men eftersom urverken oftast går relativt jämt går det enkelt att reglera ner/upp klockan till en vettig gångavvikelse (jag har 3 st standard Orienter som aldrig är öppnade eller reglerade utanför fabrik dessa har följande gångavvikelser vid långtidsmätning vid vanlig användning: +1,3 s/d, +3 s/d och -2,5 s/d). Sedan fortsätter resan uppåt prismässigt med Orient Star och Royal Orient och varje steg erbjuder bättre totalfinish och i ROs fall precision.
 

Guden

Cartier
Tycker du att det är en rättvis jämförelse?

En smartwatch som kan köpas för ett par tusenlappar, som plockas ihop i en fabrik i Kina, av lågavlönade arbetare, mot klockor som nischar sig för de som är ute efter lyxklockor.

Medger dock att de verkar ha fått fart på försäljningen
Vad anser du att de har floppat med då?
Vad är en rättvis jämförelse tycker du?
Det är väl försäljning/siffror man kollar på när man ska utnämna något till en "flopp"?

Det är försäljningen det skrivs om vad jag kan se, inte vinsten.
Så ditt argument med att deras produktionskostnad är lägre går bort.
 

Guden

Cartier
Jag är bland de människor som tror att det hade varit bra om branschen svalnade lite och priserna blev lite mer humana på helt vanliga jäkla stålklockor.

Sen jag blev medlem här och samtidigt läst på internationella klockforum så har jag blivit riktigt fartblind vad gäller ekonomin. Jag tycker egentligen inte att en robust sportklocka (Submariner, Seamaster m.m) alls är värda sina kostnader som det är idag om man skall se till vad det konkret är för produkt man köper (bortsett från varumärke, andrahandsvärde m.m).
Men likförbannat köper jag precis som många andra, för att det finns en marknad för det.

Jag önskar att det var rimligare priser som förr i tiden (inte för att jag levde då) då man använde välbyggda klockor till allt och det klassades inte som någon lyxprodukt. Man vågade använda klockorna mer, de fick vara med om allt, de blev repiga m.m och man satt inte och grät över det på internetforum där man fått helt förvrängd bild av vad klockorna egentligen är byggda för.

Precis som med bilar. Vi lägger hundratusentals kronor på bilar idag som inom ett par veckor från nyköp fått massa stenskott, repor i lacken, vindrutan osv. Men på något sätt är det mer accepterat att en bil "används" som den är menad och byggd för medans klockor idag skall man bara ha vid skrivbordet eller bankfacket för att man tycker att man lagt så pass mycket pengar på det.
Jag håller med dig, men jag undrar ändå hur det hade varit om alla klockor hade haft en "rimlig" (läs: lägre) prisnivå än idag.
Exklusiviteten hade inte varit på samma nivå, hade entusiasmen varit det?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vad anser du att de har floppat med då?
Vad är en rättvis jämförelse tycker du?
Det är väl försäljning/siffror man kollar på när man ska utnämna något till en "flopp"?

Det är försäljningen det skrivs om vad jag kan se, inte vinsten.
Så ditt argument med att deras produktionskostnad är lägre går bort.
En rättvis jämförelse är väl att jämföra en smartwatch med en annan smartwatch? Eller Apple Watch mot klockor i samma prisklass, vilket många har gjort. Det har tom. rapporterats om att Apple Watch tar marknadsandelar från Parfym-märken.
Att jämföra mot Rolex känns som sagt fel. Olika marknader.

Klart att man säljer fler, och mer, när klockan kostar ett par tusenlappar. Tröskeln till en Rolex är lite högre?

Apple Watch började som en flopp, men efter att ha läst på lite, så verkar det som att försäljningen har tagit fart. I mina ögon är det dock fortfarande en dålig produkt. Hoppas mer på V2.
 

Guden

Cartier
En rättvis jämförelse är väl att jämföra en smartwatch med en annan smartwatch? Eller Apple Watch mot klockor i samma prisklass, vilket många har gjort. Det har tom. rapporterats om att Apple Watch tar marknadsandelar från Parfym-märken.
Att jämföra mot Rolex känns som sagt fel. Olika marknader.

Klart att man säljer fler, och mer, när klockan kostar ett par tusenlappar. Tröskeln till en Rolex är lite högre?

Apple Watch började som en flopp, men efter att ha läst på lite, så verkar det som att försäljningen har tagit fart. I mina ögon är det dock fortfarande en dålig produkt. Hoppas mer på V2.
Okej, nu är vi på samma bana.
Med hela "Swiss" så torde jag att de menade alla klockmärken, visst är det så? Finns nog en del i samma prisklass där ändå.
Imponerande hur som helst.

Om man jämför med andra Smart Watches (från 2015) - (https://www.theguardian.com/technology/2015/aug/28/apple-watch-smartwatch-sales-analysis):
"The latest update to IDC’s worldwide quarterly wearable device tracker puts Apple ahead of the pack with 3.6m Watches sold in the second quarter of this year. The next biggest smartwatch vendor was Samsung, with 600,000 of its Gear smartwatches sold, which makes Apple’s sales six times greater than its closest rival."

‘Two of every three smart wearables were Apple Watches’

Värt att nämna är att jag varken är ett fan av smart watches eller Apple Watch.
Måste dock erkänna att jag blev lite sugen på att testa en nu.

 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Vad man än jämför Apple Watch med så kommer man inte ifrån det faktum att så länge den sitter på armen så betyder det för många att det är en annan klocka som inte sitter där just då. Människor inkl våra behov är föränderliga och man kanske inser att man klarar sig bra med en AW (eller tom bättre än en "riktig" klocka pga användningsområdet) och suget efter annat mattas av och man hittar med tiden andra behov/"behov" att lägga pengar på.

Generellt sett alltså. Självklart kommer det alltid finnas de som uppskattar hantverk, historia, exklusivitet, etc i armbandsur.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tycka vad man vill om Apple Watch(eller om man ens ska jämföra) så är det många fler som bär Apple Watch än mekanisk klocka på min arbetsplats. Men bär folk en Apple Watch i form av en statusmarkör som en Rolex eller kan det vara av andra anledningar?

Men angående exportvolymerna så pratar vi om ett trendbrott efter flera års tillväxt, ser man historiskt så är fortfarande första kvartalet i år ett av de bästa i samtliga klockbolags historia.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tycker du att det är en rättvis jämförelse?

En smartwatch som kan köpas för ett par tusenlappar, som plockas ihop i en fabrik i Kina, av lågavlönade arbetare, mot klockor som nischar sig för de som är ute efter lyxklockor.

Medger dock att de verkar ha fått fart på försäljningen
Alla Swiss Made är knappast lyxklockor.
Läste du artikeln? Jämförelsen är inte mot enbart Rolex.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Okej, nu är vi på samma bana.
Med hela "Swiss" så torde jag att de menade alla klockmärken, visst är det så? Finns nog en del i samma prisklass där ändå.
Imponerande hur som helst.

Om man jämför med andra Smart Watches (från 2015) - (https://www.theguardian.com/technology/2015/aug/28/apple-watch-smartwatch-sales-analysis):
"The latest update to IDC’s worldwide quarterly wearable device tracker puts Apple ahead of the pack with 3.6m Watches sold in the second quarter of this year. The next biggest smartwatch vendor was Samsung, with 600,000 of its Gear smartwatches sold, which makes Apple’s sales six times greater than its closest rival."

‘Two of every three smart wearables were Apple Watches’

Värt att nämna är att jag varken är ett fan av smart watches eller Apple Watch.
Måste dock erkänna att jag blev lite sugen på att testa en nu.
Läs Hodinkeeartikeln jag länkade. Eller ...kanske bäst att låta bli. ;)
 
Ingen saknar V6 och V8 motorerna numera och det gick fort. Däremot Tesla.... Dedu!! @daviden :D

Där håller jag inte med!
Testa är stora (Speciellt i utlandet) och populariteten i Norge har sina skäl (Skatteskäl)
Men även om hybrid och elbilar ÄR framtiden så kommer det dröja bra länge innan dom stjäl förbränningsmotorentusiaster.

Jag har själv kört Tesla en hel del (Äger ingen själv)
Men jag väljer ändå en diesel för landsvägsåkning och en bensindriven sportbil före Tesla.

Deras inredning tilltalar mig inte överhuvudtaget. Den är alldeles för avskalad inuti för min smak.
Och även om den har ett enormt vrid och en ruskigt bra acceleration, så ger den fortfarande inte körglädjen som många andra konkurrenter gör.

Nu blev det lite OT men ändå... ;)
 
En gång i tiden fanns det bara mekaniska klockor och det var det man behövde för att mäta tiden. Klockor var verktyg som förvisso kunde vara fina och ädla men mest skulle göra sitt jobb och ticka på. Därefter kom kvartsuren och USP'en "mäta tiden väldigt precist" försvann direkt från de mekaniska utverken. Istället blev fokus naturligt status vilket man förskansade sig genom "exklusivitet", något som urartat sett till de senaste årens prisutveckling. Före kvartsverken var Omegor, Rollar, Heuers osv prissatta som brukarprodukter, inte lyxvaror.
Apple Watch och andra digitala klockors inträde har skakat om det där, inte för att de är dyrare, finare eller bättre utan för att de levererar status genom ett etablerat premiumvarumärke; Apple. Vill de traditionella tillverkarna motverka det här behöver de hitta en ny strategi som slår an på en annan sträng än den statusskapande, det är där DW har lyckats så förbannat bra med att skapa klockan som inte är en klocka utan mest ett snyggt färgat NATO-band med något alibi-urverk i mitten.

Utöver Apple Watch har vi ju även det faktum att det moderna samhället med YouTube, forum som det här och siter som Chrono24 gör att väldigt många fler begagnade klockor rör sig på de mognare marknaderna. Jag kan bara utgå från mig själv men de senaste fem åren har samtliga av mina Schweiziska klockor köpts på andrahandsmarknaden, något som genomförts med ett par musklick från hemmets trygga vrå. För att locka tillbaka mig till nyproduktion behöver priset justeras ner till en för mig dräglig prisnivå, något vissa märken är bättre på än andra.

Jag vill avsluta observationen med att snacka om min farsa. Familjen har alltid varit en Omega-familj. När farfar, flykting från kommunisterna i Polen, fick lite stålars på fickan köptes det en DeVille i guld som vi fortfarande har kvar (nyservad!). Vi är knegare och gnetare med akademiska examina, identifierar oss mer med Volvo än Audi, om ni fårstår vad jag menar. Jag har två stycken SMPs, en blå och en GMT, båda köpta på C24 då priset för nyproduktion var lite saftigt (förutom att jag estetiskt inte riktigt gillar 'exklusiviteten' i de nya modellernas design).
När då farsan för ett tag sedan gick i pension gick vi till AD för att kolla vad som erbjöds. Priset var för högt, designen för 'exklusiv' och även om pengarna fanns kändes det inte som om valutan för pengarna fanns där. Två generationer konsument som växt upp med positiva tankar om varumärket väljer alltså bort sagdavarumärke pga marknadsstrategier, det är inte ett sundhetstecken för den långsiktiga hemmamarknaden.
Till slut blev det en Sieko Kinetic till gubben, dels för att vi båda två tycker tanken med kinetic-verken är rätt rolig och dels för att priset kändes väldigt "ärligt".


Vad detta har att göra med framtiden för den Schweiziska klockindustrin?
Om de vill få "bread and butter"-kunden som köper produkten i generation efter generation så måste prisutvecklingen upplevas som rimligare. Vi har i familjen ett institutionellt minne för vad produkten "ska" kosta, något som en nyrik konsument på en emerging market kanske inte har. När man då höjt priset exponentiellt över flertalet år (för att genom exklusivitet locka till sig nämnda nyrika konsument) går man miste om våra pengar i nyförsäljning. Kombinera detta med den volatilitet som ofta finns på nya marknader och man kan nå den här punkten.


Långt jävla inlägg.

Fast du kan ju inte jämföra ett märke som Rolex, Breitling, Hublot, AP, PP etc med Apple watch och Daniel Wellington.
Givetvis är dom konkurrenter med tanke på att samtliga märken tillverkar klockor... Men i regel så inriktar dom sig till två helt olika köpgrupper.
Det är lite som att jämföra en Hyundai med en Aston Martin.
 
Personligen så tror jag Rolex och andra tillverkare i samma klass kommer att fortsätta växa med åren.
Det är inte ju inte precis stekarna på Stureplan & Avenyn som representerar den stora skalan av nyförsäljning hos ADs.
 

PCB

Audemars
har sagt det förr,,,smartwatches kommer bli den nya "quartskrisen", om inte man är med på tåget.
kom ihåg var ni hörde det först:cool:
 
Topp