• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fortsatt tungt för schweiziska tillverkare (mars 2016)

toecloth

Omega
2-Faktor
har sagt det förr,,,smartwatches kommer bli den nya "quartskrisen", om inte man är med på tåget.
kom ihåg var ni hörde det först:cool:
I bästa fall tar den väl död på parfymklockorna.
Tror inte att Apple snor några kunder från nån av de schweiziska up market tillverkarna.
Har man en budget på 50k+ är sannolikheten att landa på en smartwatch inte specielt stor.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
I bästa fall tar den väl död på parfymklockorna.
Tror inte att Apple snor några kunder från nån av de schweiziska up market tillverkarna.
Har man en budget på 50k+ är sannolikheten att landa på en smartwatch inte specielt stor.
Kostar inte den dyraste AW i helguld typ 25 000 - 30 000 kr. Så nog flörtar Apple med de personer som köper klocka som statusmarkör.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Där håller jag inte med!
Testa är stora (Speciellt i utlandet) och populariteten i Norge har sina skäl (Skatteskäl)
Men även om hybrid och elbilar ÄR framtiden så kommer det dröja bra länge innan dom stjäl förbränningsmotorentusiaster.

Jag har själv kört Tesla en hel del (Äger ingen själv)
Men jag väljer ändå en diesel för landsvägsåkning och en bensindriven sportbil före Tesla.

Deras inredning tilltalar mig inte överhuvudtaget. Den är alldeles för avskalad inuti för min smak.
Och även om den har ett enormt vrid och en ruskigt bra acceleration, så ger den fortfarande inte körglädjen som många andra konkurrenter gör.

Nu blev det lite OT men ändå... ;)

Det är billigare för ett företag att låta sina anställda köra tex Lexus nx300h än ratta en v70 av typen 7,5 Bb. Lexusen är dyrare i inköp men billigare under 3 års period. 9,5bb borde vara standard ifall den anställda väljer en hybrid bil. Men det tar tid innan de vaknar och inser det. Då hade vi kunnat ånga på miljöbilar ännu fortare.
 
Jag har inte orkat djupdyka i länkarna med statistik, utan skriver bara vad jag tror. När det gäller segmentet upp till 10 000 tror jag absolut att AW, som många diskuterar här, spelar in och tar marknadsandelar. Men det jag personligen tror är det största hotet mot klockindustrin är NW. No Watch. Bland massorna nu tycker jag mig se att det allra vanligaste är tomma handleder. Särskilt i -30-generationen. Jag har också hört många ungdomar uttrycka att klocka är gubbigt.

Visst finns det många ännu som gillar och helst vill ha en klocka på handleden, men helt klart är den potentiella kundkretsen mycket mindre idag. Därför gissar jag att det största hotet mot klockindustrin är att så många som inte är elektroniknörd, hantverksfascinerad, accesoarintresserad eller allmänt sugen på att exponera status, tycker att det duger gott och väl att hala upp mobilen om man vill kolla tiden.

Idag är NW en stor trend, men trender har ju svängt förr, så den som lever får se.
 
Topp