Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
jag kanske blandar ihop det med någon annan metod, men är det inte laseretsat när det är en väldigt tunn mattare yta? nästan som om det vore screenprintat om du förstår mig?
Vet ej men dessa videos av klocktillverkning utan musik och speaker är en fröjd. Kanske lite OT men ändå...Ca 2.40 in i den här videon finns en metod.
Är det laser-etsning?
Japp, det är lasermärkning, eller "etsning" kan man väl kalla det också.Ca 2.40 in i den här videon finns en metod.
Är det laser-etsning?
Finns inte mycket att välja mellan. Nästan alla med nivåskillnader som ovan är tryckta. Frågan är snarare vilken precision och finish man har. Hur många bearbetningssteg som ingår mao.här har vi en tillverkare som ståtar med sin tillverkningsteknik iaf.
mycket snyggt och mil ifrån alla dessa laseretsningar.
Gjutet har sämre precision så tror knapp man gjuter. Boetter kan vara gjutna men sedan efterbearbetar man dem så gjutprocessen innebär bara att man får ett råämne som är närmare slutformen. Om man trycker/stansar får man hög precision. Sedan blästrar man och polerar för slutfinish.finns det gjutna tror du? jag har aldrig fått någon klarhet i det. eller är det tryckta med otrolig finnish precision bara? se bild D i första inlägget.
Helt rätt, om man kvalitetssäkrat är de första skarpast rent formmässigt. Om jag gissar frisk tror jag dock inte många sliter ut dessa verktyg utan produktionen tar slut innan dess. Lite extra svårt blir det då nästan alla boettbaksidor har efterbearbetning. I andra industriprocesser är det dock uppenbart, man byter när det är för uppenbart att detaljerna försvunnit. Jobbar själv i liknande industri så detta är en avvägning alla tillverkade företag gör.aha! bra info här, tack!
som kuriosa skulle det vara intressant och veta hur länge man använder ett stansverktyg innan det anses för dåligt. antar att det blir sämre och sämre ju längre man använder det. så det borde i teorin skilja på #1 och ett ur som har ett högt serienummer. (såtillvida att man inte bytt verktyg under gången förståss.
Rent generellt ska du titta på de djupaste detaljerna för precision. De ytor som sticker upp mer poleras ner hårdare.ja, jag misstänker att det är därför dom flesta verkar ha väldigt runda kanter på sina motiv. seikos våg t.ex. så det inte är lika enkelt å se att det inte är riktigt skarpt. lite samma på uret som @snuttjulle postade ovan. yemas logga har väldigt rundade kanter.
Laser är inte mitt område, men tror denna snarare är tryckt, blästrad och senare svarvad (borstad när boettlocket snurrar runt sin egen axel). Laser tror jag inte har denna jämnhet och djup.ja det är lite synd tycker jag. det är snyggt med detaljer även på "ytan".
vet du hur djupt man kan köra om man använder en laser? jag läser om dessa "djup-laser" tekniker men fattar inte vilket djup man kan uppnå.
om man tittar på en billig g-shock t.ex. en rangeman (se nedan) så har dom ju en otrolig precision i trycket och även uppnått ett visst djup i det hela.
antar att detta är "djup-laser etsning" men har ingen aning. tänkte mest att om dom kör denna teknik på dessa modeller kanske en dyrare djup-laser metod skulle ge rent fantastiskt resultat.
Tror att just denna är fräst. Bortsett från en siffermärkning i nederkant som ser lasergraverad ut.ja det är lite synd tycker jag. det är snyggt med detaljer även på "ytan".
vet du hur djupt man kan köra om man använder en laser? jag läser om dessa "djup-laser" tekniker men fattar inte vilket djup man kan uppnå.
om man tittar på en billig g-shock t.ex. en rangeman (se nedan) så har dom ju en otrolig precision i trycket och även uppnått ett visst djup i det hela.
antar att detta är "djup-laser etsning" men har ingen aning. tänkte mest att om dom kör denna teknik på dessa modeller kanske en dyrare djup-laser metod skulle ge rent fantastiskt resultat.