• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Forumets åsikter- det brinner i fickan

Olaola

Panerai
image.jpg
Hej på er kära forumiter! Hoppas här på lite råd och goa synpunkter! Köpte för ca en månad min första Rolex. (En lång dröm som gått i uppfyllelse) hade sen tidigare en Breitling superocean men den blev flippad innan jag han säga Explorer II... Och nu har nya tankar börjat snurra i huvudet:nailbiting:
Vet att det finns liknande trådar med köpråd men kände för att dra igång en ny så här fredag kväll.

Det jag alltså vill ha hjälp och åsikter om är alltså vilket nästa köp kan bli, ev byta bort min Explorer II som mellanskillnad.
Valen står främst mellan GMT Pepsi/Coke.
Nya versionen av Explorer II 216570 (vit)
Submariner Hulk eller något äldre twotone.
Eller rentav en Omega Speedmaster Professional.
Jag skall i morgon åka till en begagnathandlare som fått både ris och ros på forumet.
Är det något speciellt jag bör tänka på kring vissa modeller?
tack på förhand!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
En 16710 med Pepsi är en klassiker.
Kolla box, papper och servicebehov. Är det handlaren jag tror det är, så försök få kvitto på genomförd service av auktoriserad Rolex-urmakare om möjligt.
Är det bara sagt att "vår urmakare kollade den, så det är inget servicebehov just nu" behöver du räkna in en service i kostnaden för att vara på den säkra sidan.
Lycka till!:)
 

Olaola

Panerai
En 16710 med Pepsi är en klassiker.
Kolla box, papper och servicebehov. Är det handlaren jag tror det är, så försök få kvitto på genomförd service av auktoriserad Rolex-urmakare om möjligt.
Är det bara sagt att "vår urmakare kollade den, så det är inget servicebehov just nu" behöver du räkna in en service i kostnaden för att vara på den säkra sidan.
Lycka till!:)
Tack för tipset! Ja jag har hört den där historien tidigare, vad ligger en service på hos aukt, 6-7000?
 

Tapiren

Cartier
Köp den du går igång på, skit i vad vi tycker, det är tyvärr mitt bästa råd. Jag hade en 16613 i bruksskick (alltså Submariner guld/stål) som jag älskade, men kommentarer och allmänt gnäll från omgivningen samt tanken på en 16710 pepsi som funnits med med sedan jag var liten planta fick mig att flippa den och köpa en 16710 istället, big misstake, den ger inte alls samma sköna vibbar som twotone...men det är förstås en smaksak.

Gå dit, var beredd på att det blir dyrt och tänk på att man bara lever en gång:)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Skulle personligen inte sälja en 16570 för en 16710. 20-30 papp till när den största skillnaden är vridringen? Sedan tycker jag att 216570 är tristare och än sin föregångare. Stor och rolex fulaste timvisare ;)

Kör en Speedy, eller 116613/16613 möjligtvis. Datejust inte intressant?
 

Olaola

Panerai
Stoppa isbitar i fickan.
Köp den du går igång på, skit i vad vi tycker, det är tyvärr mitt bästa råd. Jag hade en 16613 i bruksskick (alltså Submariner guld/stål) som jag älskade, men kommentarer och allmänt gnäll från omgivningen samt tanken på en 16710 pepsi som funnits med med sedan jag var liten planta fick mig att flippa den och köpa en 16710 istället, big misstake, den ger inte alls samma sköna vibbar som twotone...men det är förstås en smaksak.

Gå dit, var beredd på att det blir dyrt och tänk på att man bara lever en gång:)
Det var ett fint tips! Tack:) självklart köper jag den jag själv tycker om! Men det är alltid roligt med lite diskussion och andras input, speciellt på detta forum.:)
 

Olaola

Panerai
Skulle personligen inte sälja en 16570 för en 16710. 20-30 papp till när den största skillnaden är vridringen? Sedan tycker jag att 216570 är tristare och än sin föregångare. Stor och rolex fulaste timvisare ;)

Kör en Speedy, eller 116613/16613 möjligtvis. Datejust inte intressant?
Tack för åsikten! Jag har inte testat 216570 ännu så vet inte riktigt. Speedy står sig bra!
De datejust jag testat har jag inte fallit för, kanske kan funka om den är på oyster.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tack för åsikten! Jag har inte testat 216570 ännu så vet inte riktigt. Speedy står sig bra!
De datejust jag testat har jag inte fallit för, kanske kan funka om den är på oyster.
Vita tavlan på 216570 är bättre än vita 16570, men svart vinner 16570, röda visare är snyggare än orange!
Speedy och 16570 är en bra combo helt klart.
 

Platinum

Cartier
Om du är nöjd med din Explorer skulle jag försöka byta till en vittavlad, mycket snyggare enligt mig plus att du får en "ny" klocka.
 

MånsT

Rolex
"Folk" hävdar ju att 16570 kommer stiga i pris men fa-an vad trist det är att köpa klockor för att tjäna pengar. Nej, jag tycker du bör satsa på en 216570 eller en Hulk.
 
Behåll 16570 och köp en beggad speedy i bra skick. Sen knegar du på ett tag tills valfri modern sportrolle uppenbarar sig (inkluderar sexsiffriga datejusts här). Då har du till att börja med en GRYM duo och sedermera en underbar trippel. Klockan du bär nu är grym och jag tror inte att en uppgradering (?) till 16750 är värt det med tanke på den modellens prissättning för tillfället.

Med detta sagt, det bästa rådet är att oomkullrunkeligt strunta i alla råd :)
 
Topp