• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Forumets första nya Explorer 1, ref 214270.

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Äntligen så som den borde sett ut när referensen släpptes.

De tydliga förbättringarna är längre och större visare samt inte helblanka siffror i vitguld, utan numera ifyllda med lysmassa.

Blev en liten tripp idag för att köpa en från någorlunda lokal AD.
Extra kul att den inte verkar ha droppat i butikerna på samma sätt som Daytonan, som finns i 3-4 ex hos varenda gråhandlare redan.
Givetvis avplastad i butik, kommer alltså inte springa runt med skyddsplasten på i några veckor för eventuell flipp eller för att man är rädd för att repa.

Intressant för min del hur Rolex väljer att korrigera dessa små estetiska fel efter bara några år i produktion. Även intressant att se hur modellen utvecklas hos gemene man, då jag upplever att intresset varit ganska svalt tidigare. Spontant känns även klocknördar ganska blinda för smådetaljer, och gissningsvis kommer det fortfarande gå 50st 114060 på varje 214270.

För mig är det numera en grymt lyckad modell. Vettig storlek, helborstad finish (glasring undantaget) samt matt tavla med luminova (cromalight eller vad det heter) i siffrorna. Tool!

Spec om modellen:
Referens: 214270
Storlek: 39mm
Material: 904L stål
Krona och täthet: Twinlock, 100m vattentät.
Urverk: Inhouse kaliber 3132
Gångavvikelse: -2/+2 sek/24h








 

Icaras

Rolex
Helvete, det ser riktigt fin ut! Gillar att visarna blev längre, nog det enda jag inte gillar med tidigare referenser.
Är priset detsamma som innan (som många nämnt)? :)
 

hannes1988

Cartier
Hade en 14270 Explorer för några år sedan
Gillade den faktiskt mycket även om jag har små handleder så var den i minsta laget som sportklocka men nu är den riktigt het i mina ögon... Så den har landat redan kul! Och grattis förresten!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Helvete, det ser riktigt fin ut! Gillar att visarna blev längre, nog det enda jag inte gillar med tidigare referenser.
Är priset detsamma som innan (som många nämnt)? :)
Tack! Priset är detsamma, 58k.
grattis...
nice med ett äkta "handleds skott"... ta sig till närmsta bänk och bara dra på klockan.
Haha, snarare så att kollektivtrafiken som vanligt fuckade upp och blev 1h sen.. så jag blev sittandes i solen med klockan och en podcast i öronen! :)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Var den verkligen först @vaniljglass ? ;)

Min säger hej!

image.jpeg
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Grattis! Är det samma grå,brun,svart matta tavla som i den föregående modellen?
 
Topp