• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Forumklassiker? Vilka är de?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Satt och surrade lite igår med några fellow klockmuppar och vi funderade lite kring inriktningen på samlandet (i den mån man nu samlar...). Jag har någon sorts idé om att det finns ett tiotal klockor som är vad som skulle kunna kallas för "forumklassiker". Helt enkelt ett tiotal klockor som förr eller senare snurrar genom de flestas samlingar på ett eller annat sätt.

Jag tänker inte i första hand på tio klassiska modeller på det sättet det brukar radas upp i modetidningar, drömklockor, mest avancerade komplikationerna etc. Jag är ute efter de klockor som faktiskt snurrar runt i samlingarna hos den genomsnittlige Mr Smith i klockforumsvängen. Jag tänker inte heller på specifika referenser på ex Rolex Sub, snarare kan jag tycka att just Rolex Sub (ur ett generellt perspektiv) skulle kunna vara en just en sån forumklassiker oavsett modell. Samma sak med Omega Speedy Pro, också en forumklassiker utan att snöa in på specifik referens. Tanken är att listan ska innehålla både högt och lågt. Prismässigt tänker jag i första hand på klockor som för de flesta kan vara överkomliga åtminstone någon gång. Ja ni hajar nog vad jag är ute efter. Låt oss kalla det för klockmupparnas kanonmat!

Hur skulle listan se ut?

Jag skulle, lite spontant tycka nåt sånt här (utan inbördes rangordning):

Rolex Sub
Rolex GMT
Rolex DJ
Omega Speedmaster Pro
Omega Seamaster
Seiko 6309
Seiko SKX***
Sinn U1
Oris (diver av nåt slag)
IWC Pilot chrono


Kanske skulle man tom kunna göra två listor. En med vintage och en med nyare klockor... :D

Vad tycker ni? Fyll gärna på! Vore kul med lite inspel så kan vi bygga på med en poll och tratta ner det till en tio i topp-lista. :D
 

JayJay

Rolex
Kul tråd. Tycker förslagen i första inlägget håller långt. Ska fundera lite på om jag kan bidra med någon mer. .. Återkommer ikväll.
 

David

Bödeln
Rolex Sub
Rolex GMT
Rolex Explorer II
Rolex DJ/DD
Rolex Daytona
Omega Speedmaster Pro
Omega Seamaster
Tissot/Longines/Eterna/etc-kostymur från 60-talet
Sinn/Glycine/Oris/etc-dykare
Seiko SKX***
 

Mr Chance

Kalmar
Rolex Sub
Rolex GMT
Rolex Explorer II
Rolex DJ/DD
Rolex Daytona
Omega Speedmaster Pro
Omega Seamaster
Tissot/Longines/Eterna/etc-kostymur från 60-talet
Sinn/Glycine/Oris/etc-dykare
Seiko SKX***

Gillar den här listan, men tror inte att average joe inom klockvärlden går igenom Exp 2 eller Daytona. Däremot kanske mångas intresse startar med studentpresent som kan variera mellan Tissot/Certina dress och Omega Seamaster. Typ. Ska också fundera vidare och försöka bidra med egen lista...

Kul tråd förresten!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Spontant...:

Rolex DJ
Rolex Sub
Rolex GMT Master
Omega Speedmaster Pro
Omega Seamaster - Diver
Omega Seamaster - vintage kostymare
JLC Memovox
Heuer - vintage
Panerai Luminor
Seiko GS
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
En Datejust är en klocka som jag tror går igenom många samlingar vid någon tidpunkt!

Det är oavsett om man är intresserad av vintage eller nytt!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okej, två listor...vintage och nyare...

Vintage
Rolex DJ, Sub, GMT
Omega Seamaster (de små dressiga som alla säljer på tradera)
Omega Speedmaster
Knasig chrono av varierande fabrikat med Valjoux 72...
Heuer chrono
Tudor Snowflake
Seiko 6309 och/eller 6105


Nyare
Rolex: DJ, Sub
Panerai Luminor
Oris (diver)
Seiko SKX***
Seiko MM
Omega Speedy
Omega SM/PO
Sinn/Glycine
Citizen Aqualand
G-shock

Nåt sånt?
 

plattfot

Rolex
Okej, två listor...vintage och nyare...

Vintage
Rolex DJ, Sub, GMT
Omega Seamaster (de små dressiga som alla säljer på tradera)
Omega Speedmaster
Knasig chrono av varierande fabrikat med Valjoux 72...
Heuer chrono
Tudor Snowflake
Seiko 6309 och/eller 6105


Nyare
Rolex: DJ, Sub
Panerai Luminor
Oris (diver)
Seiko SKX***
Seiko MM
Omega Speedy
Omega SM/PO
Sinn/Glycine
Citizen Aqualand
G-shock

Nåt sånt?


Bara att inse att man är där och plöjer i mittfåran. Bommar nog bara tre eller fyra på dina listor ... Call me Mr. Mainstream,
 
Topp