• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fotosession - Sinn 358

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för fina bilder. Själv kommer jag nog aldrig att komma längre än vad som kan åstadkommas med mobilen, men det är kul att se hur fint det blir när man lägger ner lite mer möda på det hela.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Superfina bilder! Jag försöker ibland fota lite hemma men sliter mitt hår i frustration över hur svårt det är. Kör med en Canon 600D med kitlens så jag har verkligen ingen fancy utrustning. Hur långt kan man egentligen komma med en sådan kamera? Vad använder du för kamera/objektiv?
 

Mrjsander

Omega
Håller på och lajar runt med kameran och försöker lära mig att ta hyggliga bilder på klockor. Dagens offer var den Sinn 358 som jag hade turen att vinna på en passaround här om sistens.
Tar gladeligen emot kritik så att utvecklingen går framåt. ping: botvidsson :)
I linje med de rådande uppackningsreglerna passar jag på att dra lite fakta om klockan.

Urverk: Valjoux 7750
Storlek: 42mm
Luggar: 22mm
Tjockis: 16mm
Vattentät: 100m
akrylglas/plexi

RHOF_2014_11032.jpg


Snyggt! Gillar hur flygplansvingen som är ur fokus ger en skön konstrast till klockan och liv till bilden.

Sjyst klocka också, gillar den tyska datumtavlan!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Superfina bilder! Jag försöker ibland fota lite hemma men sliter mitt hår i frustration över hur svårt det är. Kör med en Canon 600D med kitlens så jag har verkligen ingen fancy utrustning. Hur långt kan man egentligen komma med en sådan kamera? Vad använder du för kamera/objektiv?


Då använder du en bättre kamera än mig, men jag skulle säga att man kan komma rätt långt, fantasin som sätter gränserna i mångt och mycket. Börja laborera med ljuskällor och kanske skärma av från reflektioner och hålla på o mecka med lite vatten osv så kommer du nog att hitta en hel del schysta bilder tillslut :)
 

Mrjsander

Omega
Superfina bilder! Jag försöker ibland fota lite hemma men sliter mitt hår i frustration över hur svårt det är. Kör med en Canon 600D med kitlens så jag har verkligen ingen fancy utrustning. Hur långt kan man egentligen komma med en sådan kamera? Vad använder du för kamera/objektiv?


Skaffa ett enkelt stativ för skärpans skull, kan t ex vara ett enkelt bordsstativ (T ex Gorilla pod). Sedan öppnar ju ett makroobjektiv nya möjligheter. Objektivet spelar egentligen större roll för slutresultatet än kameran i sig och det är där man bör lägga sina pengar.

Enkla tips: Blända ned om du vill ha skärpa, använd timern för att lösa ut kameran för att minimera skakningsoskärpa. Bästa och billigaste ljusskällan är alltid dagsljus, går lätt att diffusare med t ex vita pappersark, gäller att vara kreativ.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Superfina bilder! Jag försöker ibland fota lite hemma men sliter mitt hår i frustration över hur svårt det är. Kör med en Canon 600D med kitlens så jag har verkligen ingen fancy utrustning. Hur långt kan man egentligen komma med en sådan kamera? Vad använder du för kamera/objektiv?
Du har ju redan fått väldigt bra svar av Donkii och Mrjsander .
Du kan ta hur fina bilder som helst med din kamera. Jag skulle säga att ljuset är det som gör den stora skillnaden för bilden. Dagsljus och fönster är vår vän. För att ta dessa bilder har jag använt 2st små lysrörsarmaturer som jag köpte på Hornbach för en hundring styck. Funkar ganska bra och ger ett mjukt riktbart ljus. En billig ljuslösning.
Kameran jag använder är en Fujifilm X-Pro1 med lite olika fasta gluggar. Just fast optik (utan zoom) är något som är väldigt utvecklande att fota med och oftast håller en högre optisk kvalitet än en kit-zoom. Canon har tex en fast 50mm men bländare 1,8 som kostar en knapp tusenlapp och är väldigt bra. Plastig men bra.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Du har ju redan fått väldigt bra svar av Donkii och Mrjsander .
Du kan ta hur fina bilder som helst med din kamera. Jag skulle säga att ljuset är det som gör den stora skillnaden för bilden. Dagsljus och fönster är vår vän. För att ta dessa bilder har jag använt 2st små lysrörsarmaturer som jag köpte på Hornbach för en hundring styck. Funkar ganska bra och ger ett mjukt riktbart ljus. En billig ljuslösning.
Kameran jag använder är en Fujifilm X-Pro1 med lite olika fasta gluggar. Just fast optik (utan zoom) är något som är väldigt utvecklande att fota med och oftast håller en högre optisk kvalitet än en kit-zoom. Canon har tex en fast 50mm men bländare 1,8 som kostar en knapp tusenlapp och är väldigt bra. Plastig men bra.

Härligt. Jag har faktiskt det 50 mm objektivet här hemma, ska prova lite med det!
 
Topp