• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fräscha upp gummiband

Maggansman

Omega
2-Faktor
Hej!

Efter att ha kört några sökningar och bläddrat i några trådar så kom jag fram till att ämnet kanske inte ha diskuterats tidigare…

Hur man tar hand om gummibanden!

Tvätta med ljummet vatten och tvål är steg ett, man kan antingen använda en mjuk borste eller mikrofiber duk i den processen. Torka och voilà så är det rent MEN..

Har ni tips på medel för att få bort blekningen (från svarta band oftast) så att de får tillbaka samma djupa matta färg som när de var nya. Finns en del medel till däck och bilmattor men har en känsla av att det kommer både göra bandet oljigt och glansigt.

Berätta gärna om ni har någon husmorstips för bra resultat 😃
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Jag gör rent gummiband med en tandborste och Yes diskmedel och ljummet vatten.
De band jag haft har haft tendens att bli blank slitna på vissa ställen från sin lite mer matta yta när de va nya. Då har jag ruggat upp ytan lite försiktig med fint sandpapper och sen tvättat igen. Blir inte som nytt men lite bättre iaf.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har haft oturen att köpa begagnade klockor med gummiband där föregående ägare varit parfymtokig.
Trist att få hem en klocka som varje gång den närmar sig ansiktet för med sig en puff av gammal trist unken parfym.
Googlade lösningar på problemet och hittade olika sätt att dölja det med. Döva en dålig lukt med en annan bättre lukt, helt enkelt.
Men sen hittade jag sprit som lösning. Det verkar som lukten sitter i fettmolekyler, från oljor i parfymen eller från huden. Oavsett vilket så löser uppenbarligen spriten ut doftmolekylerna efter timmar i spritbad. Det tar minst ett dygn, ofta mer, men när jag lättat på locket till burken bandet får ligga i, känns det tydligt en parfymlukt från spriten, och bandets lukt avtar markant.
Värt att veta är att bandet tar åt sig spriten, m a o inte nog med att det till en början luktar lite sprit, det sväller dessutom något. Men eftersom spriten dunstar försvinner lukten ganska snabbt och inom något dygn har gummit återtagit sin ursprungliga form. Försöker man montera bandet direkt, passar det förmodligen dåligt.
Kanske kortas livslängden på gummit i o m detta, men om det ändå luktar så starkt att man inte vill använda det så kvittar ev förkortad livslängd.
Jag har bara provat rödsprit, vilket funkar fint.
 

Maggansman

Omega
2-Faktor
Just det problemet har jag aldrig haft.
Så ett dygn i spritbad utan att bandet blir för torrt efteråt? Intressant.
Har du märkt någon påverkan på bandetsfärg? Vilken färg var det. Jag tänker på om olika färger reagerar olika 🤔
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Gummit har inte märkts någon skillnad på ö h t (förutom att det sväller initialt), varken färg (grön) eller torrhet. Är G-shock vi talar om.
Enda skillnad jag kunnat märka är doften som minskat avsevärt. Allt annat upplevs lika.
 
Topp