• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga angående banköverföring

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Är det säkert att låta köparen göra en överföring till ens egna konto om båda har SEB?
 

Hugii

Audemars
Är det säkert att låta köparen göra en överföring till ens egna konto om båda har SEB?

Trodde du var förespråkaren av "1kr-metoden" :) be köparen först överföra 1kr för att se hur snabbt pengarna kommer. :)
Men jag hade aldrig släppt iväg klockan om pengarna inte är på kontot (undantag för välmeriterade goodhuys) . :)
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Samma bank så kommer ju pengarna över direkt. Så fort du ser dem på ditt konto för du över dem till ett annat. Är safe i mina ögon :)
 

adress

Friends of KS
Att det går med en gång vet jag redan frågan är om det går att backa.
Går bara att backa om det är en överföring/betalning som är markerad en annan dag. Då kan man ta tillbaka den - typ faktura och liknande. Är det en direkt - överföring - speciellt i detta fall med 2 x SEB - går det inte att backa. Med appen SEB går det lika fort som Swich.
 

JohnDoe

Rolex
Överföring som har lämnat mottagarens konto går inte att backa om avsändaren inte kan bevisa att kontot är hackat, han varit utsatt för hot (rån). Det krävs då i princip polisutredning, åtal och dom. Finns säkert någon av våra mer juridiskt bevandrade medlemmar som kan redogöra för de exakta lagar & regler som finns. Så har båda SEB och pengarna är på ditt konto så är det bara att lämna över klockan och vara nöjd. Däremot kan det vara bra att säkerställa att det inte finns "kompisar" runt hörnet som tvingar dig att betala tillbaka.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har du potentiell köpare till din Daytona? Den är riktigt mäktig! Jag är i fel inkomstfack/felaktiga prioriteringar för att ha råd med en sån pjäs.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Överföring som har lämnat mottagarens konto går inte att backa om avsändaren inte kan bevisa att kontot är hackat, han varit utsatt för hot (rån). Det krävs då i princip polisutredning, åtal och dom. Finns säkert någon av våra mer juridiskt bevandrade medlemmar som kan redogöra för de exakta lagar & regler som finns. Så har båda SEB och pengarna är på ditt konto så är det bara att lämna över klockan och vara nöjd. Däremot kan det vara bra att säkerställa att det inte finns "kompisar" runt hörnet som tvingar dig att betala tillbaka.


https://klocksnack.se/threads/fått-...tstudenter-och-jurister-att-uttala-sig.39964/
:D
 

POO

Panerai
Allting är relativt, har någon kompis som har ett enskilt konto endast för att handla på internet, banköverföringar vid blocket affärer osv. Bros ju på hur misstänksam man är :)


Eller åldern... oftast åldern. Sånadäringa hackers som snor både hus och hem genom datan, det har man ju hört om...
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
När pengarna syns på ditt konto så kan inte den andra parten göra något alls. Det är dina pengar.
 

WHU

Panerai
2-Faktor
Som många redan skrivit, när pengarna syns på ditt konto, är de dina.
Jag är själv en stark förespråkare av Swish och undrar egentligen bara, vad som är anledningen till att köparen inte vill/kan skaffa det.
Lycka till med affären!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Som många redan skrivit, när pengarna syns på ditt konto, är de dina.
Jag är själv en stark förespråkare av Swish och undrar egentligen bara, vad som är anledningen till att köparen inte vill/kan skaffa det.
Lycka till med affären!

Kan ju vara lite åldersrelaterat. Mina päron har inte Swish som exempel. Sen är ju begränsningen på 150 000 kr en annan anledning.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Kan ju vara lite åldersrelaterat. Mina päron har inte Swish som exempel. Sen är ju begränsningen på 150 000 kr en annan anledning.

fast om man nu ska tex köpa en klocka så kan man ju skaffa det, betala för sig och sedan radera det om man nu inte vill ha det kvar? Det tar ju 3 minuter att skaffa och 1 sekund att radera.
 
  • Like
Reactions: WHU
Topp