• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga angående fickur

Fred72

Basic
Kan inget om fickur, någon som kan vara behjälplig angående uret nedan.
Historia, ålder, värde, boett material, gångreserv, hur det enligt tradition skall bäras.
Det enda jag vet är att den håller tiden fenomenalt bra.
Tacksam för svar.
Ha en bra kväll.
//Freddan
DSC_0268.JPG
DSC_0267.JPG

Undrar även hur man får upp locket på framsidan och baksidan krävs det våld eller finns det något knep?

Tror det är värt ca 500-2000kr
Det var i schysst skick ändå
Året borde vara 1910-1930

Öppnas med "flikar", bör vara vid klockan ett för framsida (om det är "flik") och klockan elva på baksidan (bakifrån sett). Där bänder su försiktigt med rimligt verktyg. Rimliga verktyg är typ boettkniv eller liknande. Orimliga verktyg är (jodå, hört det från kunder) yxa, matkniv, spackelspade, änden på ett viklås eller skruvmejsel.

Åldern tror jag Joshua3 har rätt på, däremot tror jag han övervärderar den. Som med de flesta fickur kommer klockkedjan (om den är i guld) vara mer värd än uret. Du "ska" bära den med klockkedja, ursprungligen i vänster byxficka men nu för tiden - sen sent 1800-tal- i västfickan, med kedjan till knappen UNDER västen, inte i knapphålet. Till frack bör du köra med byxfickan nu också. Någon modeexpert, till exempel Aurum eller Ernesto, får gärna smälla mig på fingrarna här.

Du kan köpa en fin kedja av mig om du vill ha guld. ;)

och jag kan köpa uret om du vill sälja det? :) Jo det är nog dessvärre inte värt några större summor, finns ju de som har en röd 12:a , de är värda mer. Anledningen till lågt värde, är att ingen vill ha ett fickur idag, stort, klumpigt och inte moderiktigt för 5 öre

Semi-OT:
Min morfars far -som jag kommer väl ihåg- var kolare och vägbyggare. Han var runt två meter lång och min grova pappa såg ut som ett litet barn bredvid "Adde". Han använde fickur fram till sin död, och samlade på dem. Han hävdade att armbandsur var fullständigt vansinnigt, man ska ju jobba med händerna?!
Att sitta i knät på honom och se honom dra upp någon av sina nyckeldragare är en av mina första -och ta mig fan- bästa klockminnen. Han dog i väntrummet på sjukhuset då han förstod att hans fru, den pajbakande snälla Karin, inte skulle klara sig.

Behöver jag säga att jag älskar fickur?

Tillbaka
Topp