• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga angående köp från U.K..

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har en undran gällande köp från privatperson i U.K.. Hittade en klocka på TZUK men ägaren informerade mig om att det var knepigt att skicka paket med rätt försäkring från U.K til Sverige.
Någon som hört om detta? Har själv bara köpt från handlare i U.K och de har andra förutsättningar enligt den här killen. Stämmer detta eller ville han helt enkelt inte strula med en köpare från Svedala? :oops:
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag har fått paket skickade till mig från U.K av privatpersoner. Dock aldrig klockor men principen borde vara densamma.

Försäkrade via Royal Mail. Har för mig det hette airsure eller liknande. Det kanske finns möjlighet att läsa sig fram på Royal Mail's hemsida?

Tillägg: En gång kom ett paket bort. (Dyra fälgar till cykel) Det tog drygt en månad innan försäkringen gick igenom, men varenda krona ersattes till säljaren som i sin tur gjorde upp med mig. Så försäkringen man betalar extra för är inget hittepå!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns några trådar om detta på tzuk. Vissa är livrädda att skicka utomlands, men jag har för mig att det är samma regler som gäller vare sig det är inom UK eller EU. Om mitt minne fungerar som det ska, så täcker Royal mail ganska bra, vilket innebär cirka £2500, så billigare klockor är det inga problem med. Men läs på Royal airs hemsida som sagt.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enligt säljaren så täcker inte deras försäkring mer än 500gbp och de försäkrar inte smycken och klockor överhuvudtaget..
Skiter i det, letar efter ngt annat istället.
Tack för hjälpen i alla fall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Följande står på Royal mails hemsida:

iii) watches and jewellery where the cases of are made wholly or mainly of precious metal;
-Verkar inte täckas med vanligt paket, men med air sure.

Källa:
http://www.royalmail.com/despatch-inwar ... ited-goods


Vanliga klockor ersätts alltså med max £500. Det står ingenting om att klockor av högre värde inte ersätts, men maxbeloppet för ersättningen är £500. Det som inte ersätts är alltså klockor av speciella material, vilket skulle kunna innefatta exempelvis klockor av guld. Tror dock risken att en klocka försvinner är väldigt litenoch försvinner den så får man alltså tillbaka £500 om värdet på klockan är minst £500.

Källa:
http://www.royalmail.com/delivery/deliv ... al/airsure
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan inte villkoren hos Royal Mail. Har däremot både köpt och sålt med rekfrakt till/från UK utan problem. Personligen vågar jag chansa på att det funkar utan krångliga försäkringslösningar och hittills har det funkar hur bra som helst.

Man kanske kan se det som gambling med VÄLDIGT liten risk? :cool:
 
Topp