• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga angående Omega tjänsteklocka

34C54A6C-D6D5-4DAD-A217-380F0B361F52.jpeg
Hej. Ny här på forumet och har alltid varit intresserad av fina armbandsur. Jag har en rejäl nybörjarfråga. Jag har ärvt en 25års tjänsteklocka av min far. Det är en Omega guldklocka men vet ej modell. Han har inte varit särskild rädd om den då glaset har spruckit och det sitter en ful eftermonterad metallänk istället för original. Tänkte att jag skulle göra iordning den men frågan är vad det skulle kosta att göra ren och byta glas samt nytt armband. Vad är värdet på klockan? Det har ju viss betydelse i sammanhanget . Tacksam för svar

Mvh Anders

Värdet är guldvärdet oftast på dessa klockor dvs 2-4k. Det är ju dock från din far så det innebär ju ett sentimentalvärde som förmodligen överstiger det rejält och därmed berättigar reparationskostnaderna i min bok! Någon till några tusenlappar för service skulle jag tippa på beroende på skicket på verket. Nytt band får du från hundra kronor upp till några tusen beroende på vilken kvalité du är ute efter :)

Hej. Ny här på forumet och har alltid varit intresserad av fina armbandsur. Jag har en rejäl nybörjarfråga. Jag har ärvt en 25års tjänsteklocka av min far. Det är en Omega guldklocka men vet ej modell. Han har inte varit särskild rädd om den då glaset har spruckit och det sitter en ful eftermonterad metallänk istället för original. Tänkte att jag skulle göra iordning den men frågan är vad det skulle kosta att göra ren och byta glas samt nytt armband. Vad är värdet på klockan? Det har ju viss betydelse i sammanhanget . Tacksam för svar

Mvh Anders

Klockan är värd vad du kan få för guldet. Glaset är inte dyrt att byta, att ordna en orginal länk betydligt dyrare.

Mvh Anders
En service kan gå på allt mellan någon tusenlapp till fem tusen beroende på var du lämnar in och hur mycket som behöver bytas (om den är mekanisk, är det en kvarts?). Glaset fixar nog en urmakare lätt ett nytt. Ett fint band med omegaspänne ytterligare någon tusing.

Som klockan är nu säger jag ett par tusen och grus.

Men satsa på att göra iordning den. Arvegods är oslagbart.

Edit: uppenbarligen tvåa på alla puckar. Men, men.

Skulle man kunna öppna den själv och serva den? Tummen sitter inte riktigt mitt i handen och jag är van att finmotoriskt arbete. Funderar fock på hur man öppnar boetten utan att orsaka repor. Finns liksom ingen plats att kila emellan nåt...

Bilagor

• A00EE681-96D0-4454-BE34-6E83A4FF3A1C.jpeg
    A00EE681-96D0-4454-BE34-6E83A4FF3A1C.jpeg
    250.9 KB · Visningar: 4
Skulle man kunna öppna den själv och serva den? Tummen sitter inte riktigt mitt i handen och jag är van att finmotoriskt arbete. Funderar fock på hur man öppnar boetten utan att orsaka repor. Finns liksom ingen plats att kila emellan nåt...
Pappas klocka är väl inget bra förstaobjekt?!
Träna på billiga klockor om du är intresserad av urmakeri. Finns flera här på forumet som kan serva din pappas klocka.
;-)

Pappas klocka är väl inget bra förstaobjekt?!
Träna på billiga klockor om du är intresserad av urmakeri. Finns flera här på forumet som kan serva din pappas klocka.
;-)

Nej det håller jag givetvis med om. Trodde dock inte det skulle vara så svårt att man riskerade förstöra något. Fast det kanske man alltid riskerar iofs...Har tittat på diverse andra boettöppnare men hittar inte riktigt modellen för denna. Skulle vara intressant att veta hur man går tillväga eftersom boetten verkar vara inpressad och det finns ingen sedvanlig glipa. Tänkte införskaffa diverse billigaobjekt samt ev omega seamaster renoveringsobjekt i framtiden som man själv senare kan ha på armen

Mvh Anders

Nej det håller jag givetvis med om. Trodde dock inte det skulle vara så svårt att man riskerade förstöra något. Fast det kanske man alltid riskerar iofs...Har tittat på diverse andra boettöppnare men hittar inte riktigt modellen för denna. Skulle vara intressant att veta hur man går tillväga eftersom boetten verkar vara inpressad och det finns ingen sedvanlig glipa. Tänkte införskaffa diverse billigaobjekt samt ev omega seamaster renoveringsobjekt i framtiden som man själv senare kan ha på armen

Mvh Anders
Det är inte så att baksidan är solid och man öppnar klockan genom glaset? Disclaimer: Jag har ingen aning :)

Mvh Anders

Fin klocka. Värd att göra iordning. (Och ja, du kan riskera att ställa till det. Bättre att låta någon med yrkeskunskap fixa den. Det är ett yrke).

Tillbaka
Topp