Boys Going In
Basic
Kan köpa en lemania tg 195. Men ej mårkt med tg 195 på urtavlan . fanns det två olika modeller av urtavlor till dem ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är det verkligen bekräftat? Eftersom modellen specifikt beställdes av svenska försvaret, och mig veterligen inte har visat sig i några gamla kataloger eller liknande så känns det tveksamt. Mer troligt att locket polerats eller bytts ut. Alternativt exemplar som av någon anledning ej märktes av försvaret då de aldrig kom ut i rotation? Även jag spekulerar såklart, men har aldrig sett övertygande bevis om att det skulle ha funnits en civil version.jodå det finns en civil version!
Helt enig. Tror inte det fanns civila officiella varianter.Är det verkligen bekräftat? Eftersom modellen specifikt beställdes av svenska försvaret, och mig veterligen inte har visat sig i några gamla kataloger eller liknande så känns det tveksamt. Mer troligt att locket polerats eller bytts ut. Alternativt exemplar som av någon anledning ej märktes av försvaret då de aldrig kom ut i rotation? Även jag spekulerar såklart, men har aldrig sett övertygande bevis om att det skulle ha funnits en civil version.
Kul att höra historier från förr. Alltid svårt att veta vad som stämmer och inte. Man har ju inte hört om många andra som köpt ut civila varianter av TG 195, det är ju en ovanlig klocka i sig.jag köpte min civila tg av en äldre man för ca 20 år sedan, som köpt den ny hos urmakaren! Han bodde i Vännäs och hade haft militär modellen då han gjorde lumpen! gillade klockan så mycket att han beställde en likadan hos urmakaren efter lumpen! och det blev då den här civila versionen!Han visade även en tavla på bröllopskortet där det syntes att han hade på sig den !
Kan det vara så att man byggt dem av servicedelar? Då skulle ju historien om en klocka som köpts ny av urmakaren kunna stämma utan att modellen erbjudits officiellt till den civila marknaden tänker jag.Kul att höra historier från förr. Alltid svårt att veta vad som stämmer och inte. Man har ju inte hört om många andra som köpt ut civila varianter av TG 195, det är ju en ovanlig klocka i sig.
Vad jag har hört av en TG 195-nörd är att urtavlor utan TG 195-trycket är utbytta urtavlor och baklock utan stämpel är utbytta baklock. Baklocken kom ju inte stämplade från tillverkaren utan gjordes hos försvaret.
Vad som stämmer och inte är svårt att säga, men jag tror inte "civila" tg-195 såldes officiellt.
Ja det är inte omöjligt. Men frågan är om urmakaren kunde beställa såna delar? Känns som bara försvarsmakten kunde beställa delarna till modellen, men jag har ingen aning. Sen kan det ju alltid försvinna grejer ut därifrånKan det vara så att man byggt dem av servicedelar? Då skulle ju historien om en klocka som köpts ny av urmakaren kunna stämma utan att modellen erbjudits officiellt till den civila marknaden tänker jag.
Skulle gissa att tillverkare som Lemania var rätt mycket öppnare på den tiden. Tror aldrig jag har läst att svenska försvaret skulle ha ensamrätt på modellen? Så om det ska byggas ihop en ny enligt specialbeställning så tar de väl ersättningsdelar de redan hade och borrar ur en ny boett. Skulle säga att historien ovan låter rimlig. Om den sedan är helt sann är ju såklart svårt att veta. Väldigt intressant att läsa om i vart fall.Ja det är inte omöjligt. Men frågan är om urmakaren kunde beställa såna delar? Känns som bara försvarsmakten kunde beställa delarna till modellen, men jag har ingen aning. Sen kan det ju alltid försvinna grejer ut därifrån
Vet inte om försvarsmakten hade någon egen urmakare för servicejobb eller om de anlitade någon utifrån.
Historier är alltid kul, men man får ta i beaktande att historiers sanning förändras över tid. Undrar hur många gånger jag har hört om gamla klockor som "aaldrig! fått eller behövt någon service", men urverkets skick säger något helt annat.Skulle gissa att tillverkare som Lemania var rätt mycket öppnare på den tiden. Tror aldrig jag har läst att svenska försvaret skulle ha ensamrätt på modellen? Så om det ska byggas ihop en ny enligt specialbeställning så tar de väl ersättningsdelar de redan hade och borrar ur en ny boett. Skulle säga att historien ovan låter rimlig. Om den sedan är helt sann är ju såklart svårt att veta. Väldigt intressant att läsa om i vart fall.
Tritium kom på 60-talet! Så stämmer bra med åldern på klockan då den var från 1966!En klocka med många vedertagna "sanningar", en sådan sanning är väl att tritium märkta tavlor är utbytestavlor?
Hej, Jag söker någon här som har en Tg195 (eller känner någon) som kan mäta 2 skruvar åt mig i verket, rödmarkerade (diameter och längd), taggar några andra som kanske har eller känner någon som har en @theargonaut @Gummo @NorthofswedenTill slut såskickar bild på urverket på den civila Tg!Blurrat de tre sista sifftorna i verknumret
Gillar verkligen klockan.. sålt den två gånger men lyckats köpa tillbaka den båda gångernaså nu får den stanna kvar!
Tyvärr har jag ingen Tg just nuHej, Jag söker någon här som har en Tg195 (eller känner någon) som kan mäta 2 skruvar åt mig i verket, rödmarkerade (diameter och längd), taggar några andra som kanske har eller känner någon som har en @theargonaut @Gummo @Northofsweden