• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga ang lume..?

Ricrob

Patek
Är det ngn som har koll på hur det funkar med lumens livslängd beroende på exponering?
Att lume tröttas ut med tiden vet vi (pratar luminova/tritium m.fl.) och att den inte mår bra av solens uv strålar kan vi också tänka oss men frågan är, om man "laddar" en urtavla ofta med artificiellt ljus, t.ex. en ficklampa, kommer den då tappa sin effekt snabbare.. :?:
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Detta har jag också funderat mycket på det senaste. Jag hade dessutom tänkt starta en tråd för att fråga. ;-)

Mina klockor ligger i klocklåda med glaslock i ett skåp med belysning. Det sitter en 12V 5W bara några decimeter ovanför lådan. Det bästa exemplet är min Sumo som lyser galet mycket om det suttit under den tända lampan. - Tänk "ladda för att fota".

Om lume "förbrukas" så lär ni höra från mig snart igen om det skulle visa sig att min setup påskyndar processen...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tvivlar på att halveringstiden påverkas av användning. Har dock inga belägg för det påståendet. :)

Edit: Iofs är nog inte luminova radioaktivt. Jag som lever i forntiden. :oops:
 

mace

Cartier
2-Faktor
Åldrandet i länken gäller så klart superluminova och dylikt. Per, oroa dig inte, din arm strålar oavsett laddning! :D
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Då bör ju klockorna stanna i lådan.
Finns ingen bättre uppladdning än att vara ute en ljus dag.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Fråga ang lume..?

Det verkar råda lite delade meningar kring det här. En vild gissning är att substansen i sig inte åldras märkbart, men att omgivningens påverkan gör att mängden substans på ytan successivt minskar och då också den märkbara effekten.
 

P-A

Sir Spamalot
Tritium lyser genom nedbrytning (halvering) i den radioaktiva massan så den påverkas inte av ljus utan lyser konstans i ca 20 - 25år.
 

Ricrob

Patek
Ja, för att förtydliga så menar jag just "ladda" med stark ficklampa och liknande, för att njuta i mörkret när man nattar bebbe eller för att ta coola lumeshots. Att den blir utsatt för vanlig belysning och solstrålar är ju oundvikligt men om det är bevisat att tokladda med lampa drar ner livslängden, så kanske man kan lugna sig lite med det.. Fast å andra sidan, när kommer jag ha en klocka länge nog för att märka av det?! :lol:
 

mace

Cartier
2-Faktor
P-A, det var samma artikel jag postade ovan, och jag orkade läsa (okej, "skumma") och fattar det som att ickeradioaktiv lysmassa slits av uppladdning. Verkar dock handla om extremer:

"Ref. Note 4 above, this is saying that if we charge up our lume with lotsa UV for 1000 hrs or more, the lume will be permanently degraded with a 20% loss of brightness."

Har för mig att jag haft en mer lättläst artikel tidigare som sa typ samma sak. Som sagt, äldre radioaktiv lysmassa är inte påverkat av ljus.
 
Topp