• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga ang service

Säg att du köper ett mekaniskt ur för ca 5-6000, är då värt att serva den efter 5 år eller kastar man och köper ny? På dom billiga seiko uren är det väl bara att köpa nytt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det var en väldigt generellt ställd fråga. Du kan ju skita i att serva det och köra klockan tills den går sönder om 20-30år om du vill. Det finns ju i alla fall ingen anledning att slänga klockan efter 5 år. Det är inte så att en klocka slutar fungera bara för att det gått 5 år utan service.
 

bya

Omega
intressant frågeställning, personligen hade jag nog inte gjort det. Jämför man i samma takt man köper nya smartphones (i snitt var 9e månad) för 5-6000k+ så ter sig förhållandet lite tokigt! Uppåt 8k osv hade det nog varit "mer värt det"

kasta o köpa ny behöver man nödvändigtvis inte göra, eventuellt kränga vidare för nån tusenlapp eller så =)))
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Säg att du köper ett mekaniskt ur för ca 5-6000, är då värt att serva den efter 5 år eller kastar man och köper ny? På dom billiga seiko uren är det väl bara att köpa nytt?

Personligen hade jag nog servat en klocka värd 1 kr om jag haft den så den bildat ett sentimentalt värde.

Men i billiga seiko som du refererar till kan det vara smartare att byta hela verket ist då det blir billigare.
 

POO

Panerai
Kalart man ska serva! De allra billigaste Seikosen är det som sagt mycket billigare att byta verk, jag har bytt två, kosta typ 30 dollars, urmakaren ville ha 1500 för service. Dock hade jag servat skiten om det var enda alternativet.
 

Emil

Cartier
man servar inte billiga klockor, man experimenterar, låter dem vandra vidare eller lägger dem på hyllan!
 
Topp