• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga gällande garantier från gråhandlare

Mr_Happyfeet

Basic
2-Faktor
Hej KS kunskapsbank,

jag köpte en helt ny klocka (Oris Martini Racing limited edt) av Watches of Mayfair (UK) i början av januari 2022, allt gick bra med kommunikation, levererans etc så allt frid och fröjd. När jag nu under julen var utomlands i annan tidszon så märkte jag att datumet slog över vid "3" istället för 12 och utgår från att något inte står helt rätt till (allt annat verkar dock funka som det ska). Jag kontaktar dem gällande garantin som skulle vara 2 år från inköp då klockan enligt annonsen var ny och de säger då att det gäller från det datumet DE köpte den från en AD, inte det datumet som jag köpte klockan av dem. Mycket förvirrande och missvisande enligt min mening, och de säger per tele också att klockan egentligen är "used" pga ägarbytet (fast oanvänd),även detta missvisande.

Stämmer detta, att garantin på 2 år som handlaren anger på en helt ny klocka, egentligen kan avses från och med ett helt annat inköpsdatum än det som görs av mig som kund? Det är mitt första garantiärende så i brist på erfarenhet i denna fråga frågar jag er som vet bättre vad som gäller. I mina ögon ska garanti gälla på vad annonsen säger gentemot mig som kund, inte något annat.

De nämner också att det kan vara dags för service, men efter endast 1 års användning kan det väl inte vara dags för service redan, då måste jag serva den varje år och det ser jag inte som riktigt rimligt på en ny klocka... (klockan används endast som "klocka", tidtagning/kronograf används inte).

Tack för er input :)
 
Hej KS kunskapsbank,

jag köpte en helt ny klocka (Oris Martini Racing limited edt) av Watches of Mayfair (UK) i början av januari 2022, allt gick bra med kommunikation, levererans etc så allt frid och fröjd. När jag nu under julen var utomlands i annan tidszon så märkte jag att datumet slog över vid "3" istället för 12 och utgår från att något inte står helt rätt till (allt annat verkar dock funka som det ska). Jag kontaktar dem gällande garantin som skulle vara 2 år från inköp då klockan enligt annonsen var ny och de säger då att det gäller från det datumet DE köpte den från en AD, inte det datumet som jag köpte klockan av dem. Mycket förvirrande och missvisande enligt min mening, och de säger per tele också att klockan egentligen är "used" pga ägarbytet (fast oanvänd),även detta missvisande.

Stämmer detta, att garantin på 2 år som handlaren anger på en helt ny klocka, egentligen kan avses från och med ett helt annat inköpsdatum än det som görs av mig som kund? Det är mitt första garantiärende så i brist på erfarenhet i denna fråga frågar jag er som vet bättre vad som gäller. I mina ögon ska garanti gälla på vad annonsen säger gentemot mig som kund, inte något annat.

De nämner också att det kan vara dags för service, men efter endast 1 års användning kan det väl inte vara dags för service redan, då måste jag serva den varje år och det ser jag inte som riktigt rimligt på en ny klocka... (klockan används endast som "klocka", tidtagning/kronograf används inte).

Tack för er input :)
Ja, första köparens datum gäller för tillverkarens garantier. Sen kan företaget (gråhandlare) ha egna garantier men de verkar skita i det
 
Skrev de att klockan var ny och de lämnade 2 års garanti när du köpte klockan men hävdar annat nu så är de bedragare. Och nej, klockor behöver inte servas varje år.
 
Ja, första köparens datum gäller för tillverkarens garantier. Sen kan företaget (gråhandlare) ha egna garantier men de verkar skita i det
Ja, det verkar inte bättre än att de skiter i det tyvärr. När de vidare säger i telesamtal att det bör vara ett enkelt/billigt problem att fixa men ändå inte vill ta sitt ansvar att ta hand om det så börjar man undra om det verkligen kommer vara ett enkelt problem...
 
Skrev de att klockan var ny och de lämnade 2 års garanti när du köpte klockan men hävdar annat nu så är de bedragare. Och nej, klockor behöver inte servas varje år.
Tänkte väl att det är orimligt med service så ofta, tack för input. Känns lite som bedrägeri, yes. Jag får fortsätta att ligga på ärendet och se om de ändrar sig och tar sitt ansvar.
 
Ja, det verkar inte bättre än att de skiter i det tyvärr. När de vidare säger i telesamtal att det bör vara ett enkelt/billigt problem att fixa men ändå inte vill ta sitt ansvar att ta hand om det så börjar man undra om det verkligen kommer vara ett enkelt problem...
Om du alltid har haft felet men inte sett det förut så är det förmodligen bara visarnas position som är fel. Vägrar de fixa det så vänta tills du faktiskt behöver serva klockan, så fixar urmakaren det eftersom hen ändå måste ta bort visarna.

Notera också att alla klockor inte slår över prick klockan 12, vissa behöver lite tid.
 
Nackdel med gråhandlare, kolla när cert är stämplat. Är det en sån dealbreaker att den ändrar datum 3h för sent?
 
Nackdel med gråhandlare, kolla när cert är stämplat. Är det en sån dealbreaker att den ändrar datum 3h för sent?
Det behöver nödvändigtvis inte vara en dealbreaker och som PerS skriver så kan det vänta till service, men ibland kan ett fel nånstans påverka/orsaka att andra fel uppstår om det inte åtgärdas och jag är osäker på hur det är med klockor då det är första gången ett fel uppenbarar sig på en klocka för mig.

Certifikatet är daterat ca 10 månader innan mitt köp så den 2-åriga garantin borde handlaren ta på sig tycker jag.
 
Det behöver nödvändigtvis inte vara en dealbreaker och som PerS skriver så kan det vänta till service, men ibland kan ett fel nånstans påverka/orsaka att andra fel uppstår om det inte åtgärdas och jag är osäker på hur det är med klockor då det är första gången ett fel uppenbarar sig på en klocka för mig.

Certifikatet är daterat ca 10 månader innan mitt köp så den 2-åriga garantin borde handlaren ta på sig tycker jag.

Har du inte tillverkargaranti kvar? Isf bara att ta med cert till en ÅF och höra vad de säger.
 
Har du inte tillverkargaranti kvar? Isf bara att ta med cert till en ÅF och höra vad de säger.
Det har jag, men den gäller i 2 år så den har gått ut (även Oris kundtjänst har bekräftat detta). Det lutar åt att problemet kommer ses över i samband med service framöver tänker jag i dagsläget, men ska gå förbi någon ÅF och höra så att "problemet" inte påverkar något annat i klockan negativt under tiden.
 
Det har jag, men den gäller i 2 år så den har gått ut (även Oris kundtjänst har bekräftat detta). Det lutar åt att problemet kommer ses över i samband med service framöver tänker jag i dagsläget, men ska gå förbi någon ÅF och höra så att "problemet" inte påverkar något annat i klockan negativt under tiden.

Alltså om du köpte den i januari 2022, dvs typ exakt ett år sedan, och certifikatet är stämplat 10 månader innan ditt köp så borde du ju ha två månader kvar på den ursprungliga garantin? Ta med dig certet till en återförsäljare och kolla!
 
Alltså om du köpte den i januari 2022, dvs typ exakt ett år sedan, och certifikatet är stämplat 10 månader innan ditt köp så borde du ju ha två månader kvar på den ursprungliga garantin? Ta med dig certet till en återförsäljare och kolla!
Du har givetvis rätt och jag har fel - faktiskt dubbelfel.....dubbelkollade certet och det ska vara 1 år och 10 månader så det har gått ut, men jag skrev fel när jag skrev 10 månader. Beklagar och tack för din helt korrekta input som baserades på min felaktiga datumangivelse 🙂
 
Tillbaka
Topp