Hej KS kunskapsbank,
jag köpte en helt ny klocka (Oris Martini Racing limited edt) av Watches of Mayfair (UK) i början av januari 2022, allt gick bra med kommunikation, levererans etc så allt frid och fröjd. När jag nu under julen var utomlands i annan tidszon så märkte jag att datumet slog över vid "3" istället för 12 och utgår från att något inte står helt rätt till (allt annat verkar dock funka som det ska). Jag kontaktar dem gällande garantin som skulle vara 2 år från inköp då klockan enligt annonsen var ny och de säger då att det gäller från det datumet DE köpte den från en AD, inte det datumet som jag köpte klockan av dem. Mycket förvirrande och missvisande enligt min mening, och de säger per tele också att klockan egentligen är "used" pga ägarbytet (fast oanvänd),även detta missvisande.
Stämmer detta, att garantin på 2 år som handlaren anger på en helt ny klocka, egentligen kan avses från och med ett helt annat inköpsdatum än det som görs av mig som kund? Det är mitt första garantiärende så i brist på erfarenhet i denna fråga frågar jag er som vet bättre vad som gäller. I mina ögon ska garanti gälla på vad annonsen säger gentemot mig som kund, inte något annat.
De nämner också att det kan vara dags för service, men efter endast 1 års användning kan det väl inte vara dags för service redan, då måste jag serva den varje år och det ser jag inte som riktigt rimligt på en ny klocka... (klockan används endast som "klocka", tidtagning/kronograf används inte).
Tack för er input
jag köpte en helt ny klocka (Oris Martini Racing limited edt) av Watches of Mayfair (UK) i början av januari 2022, allt gick bra med kommunikation, levererans etc så allt frid och fröjd. När jag nu under julen var utomlands i annan tidszon så märkte jag att datumet slog över vid "3" istället för 12 och utgår från att något inte står helt rätt till (allt annat verkar dock funka som det ska). Jag kontaktar dem gällande garantin som skulle vara 2 år från inköp då klockan enligt annonsen var ny och de säger då att det gäller från det datumet DE köpte den från en AD, inte det datumet som jag köpte klockan av dem. Mycket förvirrande och missvisande enligt min mening, och de säger per tele också att klockan egentligen är "used" pga ägarbytet (fast oanvänd),även detta missvisande.
Stämmer detta, att garantin på 2 år som handlaren anger på en helt ny klocka, egentligen kan avses från och med ett helt annat inköpsdatum än det som görs av mig som kund? Det är mitt första garantiärende så i brist på erfarenhet i denna fråga frågar jag er som vet bättre vad som gäller. I mina ögon ska garanti gälla på vad annonsen säger gentemot mig som kund, inte något annat.
De nämner också att det kan vara dags för service, men efter endast 1 års användning kan det väl inte vara dags för service redan, då måste jag serva den varje år och det ser jag inte som riktigt rimligt på en ny klocka... (klockan används endast som "klocka", tidtagning/kronograf används inte).
Tack för er input