• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga glas

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blev vanligt på dykarklockor sent 60-tal, men fanns säkert även långt innan hos vissa tillverkare. Hur så?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur ser man att det är mineralglas? Och är mineralglas ett speciellt glas eller är det den sortens glas man alltid haft? Safirglas lanserades på typ 30-talet

Jag kan vara ute och cykla nu men mineralglas är inte samma sak som och har inte riktigt samma egenskaper som ett safirglas. Safirglas är väl betydligt hårdare och tåligare. Ett vanligt mineralglas kan ju tom bli repiga, till skillnad från safirglas (lite slarvigt uttryck).

Har minst en klocka med mineralglas, den har betydligt risigare glas än åldersmässigt motsvarande glas på andra klockor jag har.

Kanske kan nån glasexpert reda ut? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag kan vara ute och cykla nu men mineralglas är inte samma sak som och har inte riktigt samma egenskaper som ett safirglas. Safirglas är väl betydligt hårdare och tåligare. Ett vanligt mineralglas kan ju tom bli repiga, till skillnad från safirglas (lite slarvigt uttryck).

Har minst en klocka med mineralglas, den har betydligt risigare glas än åldersmässigt motsvarande glas på andra klockor jag har.

Kanske kan nån glasexpert reda ut? :)
Precis, det jag undrade var om mineralglas är det vi kallar vanligt glas? Eller är mineralglas en speciell variant av glas-glas. Safirglas är tillverkade av safir och är andra djur. Det jag ville säga är att man alltid använt glas av glas på armbandsur och fickur. Även safirglas kom så tidigt som 30-talet.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, det jag undrade var om mineralglas är det vi kallar vanligt glas? Eller är mineralglas en speciell variant av glas-glas. Safirglas är tillverkade av safir och är andra djur. Det jag ville säga är att man alltid använt glas av glas på armbandsur och fickur. Även safirglas kom så tidigt som 30-talet.

Då är jag med. Jag tror att mineralglas är klart närmast vanligt glas, baserat på vad jag hört. :)
 

David

Bödeln
Har en Oris som påstås ha safirglas på framsidan och mineralglas på baksidan. Fast den är tillverkad på 2000-talet.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
billigare ur kör väl med mineralglas än idag (gärna utan att berätta det)? på ofrei kan du tex köpa samma boett med mineral eller safir o safir är ju klart dyrare, och bättre...;)
 

DrDre

Patek
Om jag har förstått det rätt, men jag är långt ifrån säker, så är väl mineralglas lite det sämsta av två världar. Hårdare än plastglasen så man kan inte polera dem, samtidigt som de är mjukare än och blir lättare repiga än safirglasen. Tror jag läst någonstans att min CWC Royal Navy Diver har mineralglas. Vissa billigare Seikos tror jag också har har det.
 
Topp