• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga om annonspolicy

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Är det bara jag som tycker att det är lite trist med dessa annonsörer som alltid lägger upp tre annonser samtidigt? Det gör ju att enskilda annonsörer snabbt puttas ner på sid 2 och 3 och därmed hamnar i skuggan. När jag tittade in för en stund sedan stod fyra säljare för hälften av de 30 annonserna på första sidan. En säljare hade t.o.m. fem annonser på första sidan.

Kanske jag bara är på grinigt humör, men jag tycker att det är lite trist att enskilda privatannonsörer drunknar i handlarnas massannonser. Kan man inte ändra annonspolicyn från dagens tre annonser/dag till en annons/dag? Om man vill sälja flera klockor kan man väl i stället lägga in dessa i samma annons? Då blir fler säljare och fler klockor synliga under längre tid.

/Henrik
 

john b

Rolex
Håller absolut med här.
Inte bara för att min annons glider för fort bort från förstasidan utan även för att notoriska trippelbumpare gör köpsälj mycket tråkigare. Fler klockor i samma annons tycker jag också.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Märkte detta idag och det var ganska störande. Antingen får man samla sina varor under en annons eller så får man endast bumpa en annons/dag.
 

card

Panerai
2-Faktor
Separat del för handlare tycker jag låter som en bra idé och 1 annons/bump per dag.

Går det att på något sätt att fixa så att bumpningsfunktionen inaktiveras efter man bumpat och sen går igång 00:01 dagen efter? I dagsläget så står det ju enligt reglerna att man bara får bumpa en gång/dygn men möjligheten att göra det flera gånger finns.
 

demondave

Rolex
Har lite svårt för separata delar, men kanske det skulle funka med taggar privat/företag och visningsalternativ privat/företag/både och? Gillar att browsa annonser för att se om man hittar något spännande, men blir lite tröttsamt med företagsannonser som är bumpade i flera månader utan något nytt eller prisjusteringar.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Säljes säljes/bytes är ett mycket bra förslag, då de ofta vänder sig till samma mottagare...

En separat del för handlarna låter också bra, eller en funktion som gör att du kan välja vilka annonser som visas likt tradera (privatpersoner, handlare, alla annonser)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Jag tycker att flera klockor i samma annons blir rörigt. Framför allt när en eller flera klockor är sålda. Tagen "avslutad" blir lite tunn med dessa.
Men jag håller med om att företagsannonserna är i vägen för de privata annonserna. Kommer inte på nån klipsk lösning på problemet och upplever det inte som så stort. Bara att klicka förbi. Tycker det är värre med flera klockor i samma annons.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte om det är så att folk bumpar mer än en gång per dag, men det känns som att det är samma annonser som ligger på förstasidan hela tiden. Tror också det vore bra med en separat del för professionella säljare, dock eventuellt med klausulen att man räknas som professionell säljare om man exempelvis säljer fler än tre klockor/vecka.

I dagsläget ser jag dock inte semiproffsen som något problem då de faktiskt får sålt sina klockor ganska fort. Klausulen bör ju i så fall inte heller skada mästerflipparna. De annonser som ligger kvar länge och bumpas utan prissänkning kan man ju dock bli lite tokig på.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar på det här. Då kanske det inte var mitt griniga morgonhumör... :)

Jag tror att en minskning av antalet tillåtna annonser per dag skulle lösa det mesta, för det är nog väldigt få privatpersoner som frekvent har flera klockor att sälja varje dag under en längre tid. Om man begränsar det till en annons per dag tycker jag inte att det stör om professionella handlarna blandas med privatsäljarna. Det som stör är när 4-5 handlare (ofta professionella sådana) varje dag lägger upp tre annonser så att de så att säga tar över hela annonsutrymmet.

/Henrik
 

barnefko

Omega
Annan bumpregel?
T. Ex obligatorisk prisjustering med 2-3% vid bump?

Det skall dock beaktas att alla regler som måste kontrolleras av våra administratörer också skapar betydligt mer jobb. Eftersom samtliga arbetar frivilligt och nonprofit (antar jag) som admin tycker jag att alla regler bör vara förankrat i forumets software/script så att det inte behövs ngn egentlig moderation/övervakning.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Annan bumpregel?
T. Ex obligatorisk prisjustering med 2-3% vid bump?

Det skall dock beaktas att alla regler som måste kontrolleras av våra administratörer också skapar betydligt mer jobb. Eftersom samtliga arbetar frivilligt och nonprofit (antar jag) som admin tycker jag att alla regler bör vara förankrat i forumets software/script så att det inte behövs ngn egentlig moderation/övervakning.

Varför prisjustering för att få bumpa?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Separat handlardel är bra. Att se samma danska klockhandlare bumpa sönder annonsdelen är inte bra för forumet.

En annan sak jag stör mig på som inte tagits upp ovan är en separat tillbehörsdel. Jag tycker det är helt ointressant med alla dessa överprissatta nato-straps som översvämmar forumet.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Separat handlardel är bra. Att se samma danska klockhandlare bumpa sönder annonsdelen är inte bra för forumet.

En annan sak jag stör mig på som inte tagits upp ovan är en separat tillbehörsdel. Jag tycker det är helt ointressant med alla dessa överprissatta nato-straps som översvämmar forumet.

+1 för separat handlardel!!
 

Marckus

Panerai
+1 för separat handlardel!!
Det är för få handlare som annonserar här, då de enda erkända är danskarna. Det är ju egentligen semiproffsen eller lycksökarna som månglar klockor privat som "tar plats". Dessa becknare kommer dock aldrig träda fram som handlare, och uppdelningen blir då inte särskilt slagkraftig
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En annons per dag känns rimligt. Vill man sälja många saker så får man leva med att annonsen ev tappar i kvalitet och färre kikar. Jag tycker inte att det är hela världen att någon som vill sälja tre klockor kör en annons om dagen och sen bumpar dessa var tredje dag. Separat handlardel känns dock fel då få handlare vill kalla sig handlare.. De stör inte heller lika mycket om de bara har en annons om dagen. Som köpare så är självklart också handlarnas klockor intressanta så jag ser inte vad det skulle tillföra att stoppa dem i en egen del.

Tillbehör kunde kanske ha en egen del då jag tvivlar på att vidare många egentligen är jätteintresserade av bandverktyg och natoband. Ska man ha sånt så letar man lätt upp det. Nedsidan är väl att detta förmodligen skulle döda spontanförsäljningen för vissa bandnasare.
 

sjobbe

Cartier
Kan inte annat än att hålla med. Har däremot ingen förslag på lösning, det jobbar säkert den eminenta forumledningen med as we speak :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Företag - 1 annons el bump per dag
Semiproffs/gråhandlare - 2 annons el bump per dag
Inget av ovan - 3 annons el bump per dag

Ogillar tanken att slå ihop flera tex klockor i samma annons. Blir svårt att se vad som finns
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Företag - 1 annons el bump per dag
Semiproffs/gråhandlare - 2 annons el bump per dag
Inget av ovan - 3 annons el bump per dag

Ogillar tanken att slå ihop flera tex klockor i samma annons. Blir svårt att se vad som finns

Hur skulle du definiera semiproffs eller gråhandlare?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hur skulle du definiera semiproffs eller gråhandlare?
Funderat på det och ordvalet kanske inte var så bra men den kategorin som inte säljer likt flertalet företag gör men de som har det som en verksamhet, mer el mindre. De som lägger ut/säljer flera klockor i veckan.

Bara en tanke, bra eller skit, ja det får ni avgöra. Kanske är svårt att administrera ett sånt upplägg. :)
 
Topp