• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga om en Longines

Lani

Breitling
Hej!
Jag har en Longines l4.636.2, champagne guldfärgad och guldig runt om. Svart läderband. Jag undrar vilket år denna klocka gjordes samt vad den är värd idag? Hur kan värdet se ut i framtiden? Den har inga repor och är så gott som ny! Jag lägger upp det här också då jag ej har någon aning om vilket år den gjordes, och gärna vill veta det!
 

Bilagor

  • 31597e8aac4b7b3a042846444c38f4fe.JPG
    31597e8aac4b7b3a042846444c38f4fe.JPG
    9 KB · Visningar: 187
Hej!
Jag har en Longines l4.636.2, champagne guldfärgad och guldig runt om. Svart läderband. Jag undrar vilket år denna klocka gjordes samt vad den är värd idag? Hur kan värdet se ut i framtiden? Den har inga repor och är så gott som ny! Jag lägger upp det här också då jag ej har någon aning om vilket år den gjordes, och gärna vill veta det!

Är det din klocka, tänker då bilden med sannolikhet inte är din då det är nr2 som kommer upp på en sökning av referensen? Longines är väl för övrigt ett "mitemellanmärke" där det känns som att riktigt gamla klockor stiger/håller sig i värde, men nyare kanske inte lika mycket. Eftersom att det är en kvartsare så känns den ännu lite tråkigare. Som ses av ursprungliga sidan för bilden så har en blivit såld för 425£, som idag är ca 4500kr, men så mycket tror jag inte att man realistiskt får för en sådan.
 

Lani

Breitling
Det är INTE min klocka på bilden! Dock är det likadan! Är lite dålig/NY på klockor, vad menas med att den är en kvartsare?
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Det är en klocka som drivs av ett batteri, istället för ett urverk - mekaniska klockor. Manuella och automatiska.

Om man ska vara petig så sitter det ett urverk även i en quartzklocka. Men precis som Ernesto skriver så drivs den av ett batteri till skillnad från manuella och automatiska ur som i stället drivs av uppdragning av *kronan respektive rörelse.

*knappen kl 3
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
En del tycker även att kvartsare är själlösa. Personligen skulle jag inte ha några problem med att bära en Cartier Tank Solo... Tack vare att det är quartz istället för ett mekaniskt ur kan Solon vara så tunn som den är.
 

san

Cartier
2-Faktor
En del tycker även att kvartsare är själlösa. Personligen skulle jag inte ha några problem med att bära en Cartier Tank Solo... Tack vare att det är quartz istället för ett mekaniskt ur kan Solon vara så tunn som den är.
Inte nödvändigtvis :) Ta JLC Master Ultra Thin som exempel, med en tjocklek på ynka 4,05 mm.

JLCMasterUltraThinJubilee-6.jpg

JLCMasterUltraThinJubilee-4.jpg
 
Topp