• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga om förstoring

Tänkte kolla vilka alternativ det finns för att slippa sitta med en lupp 3cm från det man tittar på, är det bara digitalt mikroskop jag får vända mig till ? :)

Jag är för mycket av en nybörjare själv för att ge dig ett uttömmande svar men jag kan åtminstone tipsa om en video jag som nyligen där en urmakare diskuterar precis det här. Ca 18 minuter in.
Tror spontant inte att ett eventuellt mikroskop behöver vara digitalt. Jag hittade ett begagnat Olympus stereomikroskop på Facebook Marketplace för en ganska överkomlig peng. Jag planerar att fästa det på något plattslärmsstativ avsett att skruvas fast i bänkskivan. Gissar att det finns mer på ämnet i forumets hemslöjdsavdelning om du letar lite där. :)

Jag är för mycket av en nybörjare själv för att ge dig ett uttömmande svar men jag kan åtminstone tipsa om en video jag som nyligen där en urmakare diskuterar precis det här. Ca 18 minuter in.
Tror spontant inte att ett eventuellt mikroskop behöver vara digitalt. Jag hittade ett begagnat Olympus stereomikroskop på Facebook Marketplace för en ganska överkomlig peng. Jag planerar att fästa det på något plattslärmsstativ avsett att skruvas fast i bänkskivan. Gissar att det finns mer på ämnet i forumets hemslöjdsavdelning om du letar lite där. :)
Tack :) jag har problem med nacken så vill ogärna sitta som en kratta med lupp :p

Andonstar har tydligen riktigt bra Digitala mikroskop mellan 1300-2500:-

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp