• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga om krona/bom till Omega

Dr.Glas

Basic
2-Faktor
Hej! Jag har suttit alldeles för länge nu och försökt hitta rätt krona och bom till en omega bumper jumbo, 2493-8, cal 332. Serienr 1225xxxx, så från 1950.
Jag har hittat en bom här, och mer info om samma bom här. Så rätt bom till cal 332, thread 0.90
Jag kan inte hitta någon säker info om vilken krona som ska vara till modellen, men de flesta värkar ha en omegamärkt klöver krona, vilket finns att köpa på ofrei, se bild.
Skärmavbild 2025-05-29 kl. 17.05.51.png
Denna krona är dock tap 7, och tar då en 1,2 mm bom om jag förstått det rätt. Om jag istället söker på case/ref number på ofrei, får jag att denna kroma ska passa till boetten: Skärmavbild 2025-05-29 kl. 17.10.47.png
Men denna är Tap 10, och skulle då passa bommen på 0.90 mm.
Är det någon som kan hjälpa mig på traven hur jag ska bära mig åt för att hitta rätt?
Någon som vet vad för kronor denna klocka skall ha?
Tack på förhand!
Bild på klockan i fråga:
1000062950.jpg
1000062951.jpg

Som en skänk från ovan dök denna annons upp idag, rätt krona på rätt bom.

Som en skänk från ovan dök denna annons upp idag, rätt krona på rätt bom.

Coolt verkligen najs 🙏🏻👊🏻, men DU (🫵🏻) försök förneka "Herren" efter en sån här grej, som du sa själv, skänk från ovan, det finns bara en väg det är den rätta vägen 😉!

Tillbaka
Topp