• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga om ludd innanför glas Seiko, garanti?

Hej! Ny här, efter att jag äntligen fått mig mitt första automat ur. En Seiko SARY093. Märkte dock dagen efter köpet att det verkar vara en repa i glaset. Kändes väldigt märkligt då jag är ytterst försiktigt med mina saker och dessutom för att det är saffirglas så borde den vara ganska reptålig. Efter noggrant tittande så ser jag att det är på insidan av glaset. Provade även sätta ett litet hårstrå/ludd direkt på repan och man ser klart att det är ett mellanrum mellan strået/luddet och repan.

Det kan även vara skräp som fastnat på glasets insida men svårt att avgöra då det är så litet. Frågan är om jag kan nyttja den internationella garantin hos Optura, då klockan är köpt i Grekland. Fick givetvis ett ifyllt garantikort med kod ”306S1” och så men är ändå bekymrad. Är osäker på om återförsäljaren var en auktoriserad ÅF för Seiko, troligtvis inte. Klockan var inte direkt billig, utan har samma pris som i Sverige.

Första bilden är med enbart repan vid sjuan. Och andra är med luddet rakt ovanför repan.

Vad tror ni? Har kontaktat Optura men ej fått svar än.

7F2BD8F0-0481-402F-8762-BB1A73D0AA7D.jpeg
1D8B0355-9F58-45A4-BD46-8D0CE6047673.jpeg

Om handlaren var auktoriserad AD så gäller garantin världen över och klockan ska lämnas in hos närmaste AD. Om nej så har du ingen garanti tyvärr.

Annars kan en vanlig urmakare lösa det under tiden du tar en kaffe. Kostar kanske ett antal hundra.

Senast ändrad:
Äsch då… Var ju inte så roligt.Varför får man med ett garantikort där det står att garantin gäller världen över under första året?

Äsch då… Var ju inte så roligt.Varför får man med ett garantikort där det står att garantin gäller världen över under första året?
Det behöver du nog fråga säljaren om. Har själv varit i samma sits där säljaren skyllt på att Seiko har fel medan Seiko som i slutändan bestämmer hävdat att säljare utan relation till Seiko inte kan ställa ut Seikorelaterade tjänster.

Det behöver du nog fråga säljaren om. Har själv varit i samma sits där säljaren skyllt på att Seiko har fel medan Seiko som i slutändan bestämmer hävdat att säljare utan relation till Seiko inte kan ställa ut Seikorelaterade tjänster.

Säljaren hävdade såklart att dem var auktoriserade men nu när jag kollade på Seikos sida så finns ingen AD i hela Grekland. Tycker mest synd om min sambo som köpte den åt mig som minne och så blir det såhär. Är den ens äkta liksom 😕

Säljaren hävdade såklart att dem var auktoriserade men nu när jag kollade på Seikos sida så finns ingen AD i hela Grekland. Tycker mest synd om min sambo som köpte den åt mig som minne och så blir det såhär. Är den ens äkta liksom 😕
Jag skulle inte vara för orolig. Det kommer ordna sig! :) Vänta svar från Optura sen kan du glida förbi din uris nere på stan och se vad de säger.

Ingen fara. Om Optura inte tar detta så är det ingen stor grej. Är det ett hår innanför glaset så tar en urmakare bort det åt dig. Är glaset repat på insidan så får du det bytt. Det senare blir lite dyrare så klart men sitt lugnt i vattenfarkosten :)

Är det en butik i Grekland så är de såklart AD. Finns massa ADs som inte finns på seikos hemsida. Har ni kvar kvittot så är det en fördel, annars funkar såklart ifyllt garantikort. Även kontoutdrag lär funka om ni inte har kvar kvitto.

Är det en butik i Grekland så är de såklart AD. Finns massa ADs som inte finns på seikos hemsida. Har ni kvar kvittot så är det en fördel, annars funkar såklart ifyllt garantikort. Även kontoutdrag lär funka om ni inte har kvar kvitto.
Okey det visste jag inte. Kvitto och allt finns kvar såklart. Ska ta den till min lokala urmakare och höra vad han säger. Tack för alla svar, känns inte överjävligt nu.

Tillbaka
Topp