• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga om Omega "Rödtolva" fickur

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Haj!

En bekant har denna liggandes, skall förbi och öppna den någon dag och se om jag kan se vad det är för verk.
Funderar dock på en sak, de andra "rödtolvor" jag sett har haft "Omega" på locket också, detta är däremot tillverkat av Elgin.
Betyder detta att någon bytt case eller gick det att beställa dessa lite som man ville?

Har för mig att jag läst något om det tidigare, att fram till typ 20-talet så var det lite blandat och inte helt ovanligt att case och urverk kom från olika tillverkare.

På insidan av caset står det:
Illinois
Watch Case Co.
ELGIN
U.S.A
3659401

Sorry for halvsunkiga bilder, bättre kommer när jag skall kika på verket :)



 

Ragge

Cartier
Stod faktiskt bakom en med en Omega på Antikrundan nyligen. Och tjuvlyssnade så gott jag kunde förstås :). Den var i amerikansk boett den också och hans far hade haft hem den på 20talet. Som jag förstod sålde t.ex Omega ibland lösa verk till företag som sedan placerades i lämplig boett. Det påverkade förstås priset negativt. Men den är troligen "original".
 
Topp