• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga om Seiko SXK011J (Orange Diver's)

Sond

Patek
Jag har några frågor om en Seiko jag tror heter SXK011J. Först och främst, är det rätt modellbetäckning? Jag är ute efter den som också ev ibland kallas Diver's 200. (Eventuellt kan det finnas tidigare modeller som hette Diver's 100.) Eller Orange Diver's.

Sedan är jag ute efter det enkla svaret på frågan; är det någon kvalitet i dessa? Eller är de i botten på Seikos gigantiska spännvidd?

Skulle kanske vara intresserad av att köpa en sådan klocka kanske ska tilläggas. Men Seiko(och Rolex) hör inte till mina vanliga inköp så kunskapen är låg..:)

Här är en dild på den jag avser:
U9dxKJG.jpg
 

P-A

Sir Spamalot
Seikos SKX modeller håller en bra kvalitet för pengarna!
Jag skulle även kolla på SEIKO Orange Monster om jag var du, mest för att jag gillar just den bättre med orange.
 

Sond

Patek
Seikos SKX modeller håller en bra kvalitet för pengarna!
Jag skulle även kolla på SEIKO Orange Monster om jag var du, mest för att jag gillar just den bättre med orange.

Tack! Monstern går bort för mig då jag tycker tavlan krymper ihop då bezelringen är så bred. Är monstermodellerna av högre kvalitet?
 

P-A

Sir Spamalot
Ungefär samma skulle jag säga, men Monstern är verkligen mycket brutalare!
 

P-A

Sir Spamalot
ingen aning. men då monstern är större så borde tavlan vara av ungefär samma storlek.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag tycker monstret och skx011 är likvärdiga i storlek, monstret är i mitt tycke lite bättre gjord (haft gamla varianten på länk, fantastisk för sitt pris) utan att 011/007/009 är en dålig klocka. Mest länken som är så skön och välgjord på monstret imo.

Men ta den som du tycker är finast, de kommer vara bra klockor oavsett vilken du väljer :)
 
  • Like
Reactions: P-A

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köp den inte på länk, då de är kassa. Om du vill ha länk, så köper du en annan till den efteråt.

Ett alternativ till den är Seiko sumo;
oscuba1ep2.jpg

Bättre kvalle, bättre urverk, men dyrare.
 

Sond

Patek
Någon som vet en sida där man kan se mått på Diver's, Monster och Sumo? Är mest ute efter totalomkrets och tavlans omkrets. Kanske någon här som vet?
 

Sond

Patek
Köp den inte på länk, då de är kassa. Om du vill ha länk, så köper du en annan till den efteråt.

Ett alternativ till den är Seiko sumo;
oscuba1ep2.jpg

Bättre kvalle, bättre urverk, men dyrare.

Är det stor skillnad på kvaliteten? Vet att det är svårt att svara på den frågan...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det stor skillnad på kvaliteten? Vet att det är svårt att svara på den frågan...

Ett tips är att söka lite på referensnumren på internet. Då får du massa information som bland annat storlek. skxen är 42mm och sumon (SBDC005)är 44mm. Sumon har bättre urverk med hack och manuell uppvridning, samt bättre gångreserv +50hrs och bättre gångavvikelse. Finishen på sumon är mycket bättre än på skxen.

Edit: Det finns en recension i recensionsdelen på forumet.
 

Sond

Patek
Måste säga att Seikodjungeln var djup. Så många modeller och varianter... Kanske kan ni hjälpa mig lite mer?

Om jag förstår det rätt så är Diver's och monster i budgetklassen och Sumo ett snäpp upp. Men när man går in på olika modeller av Diver's så blir djungeln riktigt djup.

Först hittar jag något som heter SNZF19K1 med en klassificering till 100 m. Sedan har vi den jag först fick ögonen på SKX011J1 med en klassificering till 200 m. Är det någon annan skillnad än vattentätheten mellan dessa två?

Därefter kommer så Sumo. Vilket jag blivit lite mer nyfiken på under kvällen. Men tycker den kanske blir lite dyr för det syfte denna klocka ska fylla hos mig. Men ska titta lite mer på den.
 

Sond

Patek
Ett tips är att söka lite på referensnumren på internet. Då får du massa information som bland annat storlek. skxen är 42mm och sumon (SBDC005)är 44mm. Sumon har bättre urverk med hack och manuell uppvridning, samt bättre gångreserv +50hrs och bättre gångavvikelse. Finishen på sumon är mycket bättre än på skxen.

Edit: Det finns en recension i recensionsdelen på forumet.

Tack för hjälpen! Vad betyder hack och manuell uppvridning? Manuell uppvridning tänker jag mig att den inte är automatisk. Men det är den väl?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Tack för hjälpen! Vad betyder hack och manuell uppvridning? Manuell uppvridning tänker jag mig att den inte är automatisk. Men det är den väl?
Hack = Sekundvisaren stoppar när du dragit ut kronan i läget för att justera visarna.

Manuell uppvridning = Wind = Du kan manuellt vrida upp din automatiska klocka.

Jag brukar alltid ge mina klockor som har wind 20-30 vrid för att hjälpa den på traven i samband med att jag ställer tiden.
 
  • Like
Reactions: P-A

P-A

Sir Spamalot
Samurai är en otroligt trevlig klocka annars, men den kostar lite mer också. Utan att vara svindyr dvs.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enklast är att förklara de olika linjerna.

Seiko 5 (har en 5a på urtavlan): Budget.

"Diver's" 200m (skx mfl): skruvad krona, lite bättre finish, men oftast samma urverk som 5orna.

Prospex: Den "professionella" linjen med bättre urverk, bättre finish, oftast bättre materialval, bättre länkar/armband.

Ananta: Ännu bättre på alla punkter.

Grand Seiko: Lyxlinjen
 

TKVF

Panerai
"Diver's" 200m (skx mfl)

Diver´s betyder egentligen också att den är testad enligt en ISO-standard för dykarur, som verkligen skall användas vid dykning avseende bland annat läsbarhet, trycktålighet, tålighet generellt för klockan m.m. ISO 6845, tror jag.

Sedan om den ligger bättre eller sämre i kvalité än de andra vet jag inte. Det är en bra klocka för dykning och/eller vardagsaktiviteter av det grövre slaget.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo tack jag vet. Annars får man inte skriva divers på urtavlan.

Avläsbar i totalt mörker
200m WR
Envägs klickring
Count up bezel

Jag tycker skxarna brukar ha lite bättre finish än 5orna. Främst bättre vridring och som sagt nedskruvad krona, men det finns ju även trevliga 5or. Snzh55, snzg15 mm.
 

JayJay

Rolex
Jag vet inte vad du ska ha klockan till men som extra beater duger denna klockan mer än väl. För egen del stör jag mig dock på att den inte har möjlighet till manuellt uppdrag. Monstern finns i en version som har den här möjligheten ref: SRP309J den är lite dyrare (fortfarande billigare än en Sumo) men det är det enligt min mening värt.

Väljer du ändå skx.en så kan du på en gång välja bort den med jubileelänk då denna är extremt tråkig. Välj istället en med gummi.

En sak som du kanske inte känner till är att när refen slutar med ett "J" (eventuell siffra efteråt markerar vilken armbandstyp den levereras med) så betyder det att den är tillverkad i Japan och "K" ngn annan stans. De flesta (alla?) med förhöjt intresse för Seiko föredrar refen med "J". På skx:en kan du se skillnaden genom att det står "21 Jewels" på tavlan på "J" varianten.

www.creationwatches.com saluför de flesta varianterna så dit kan du surfa in och kolla och jämföra. Det finns dock andra alternativ som är några kronor billigare när det väl är dags att beställa.

Själv hade jag valt en Sumo om nu ändamålet kan motivera pengen annars monstret med 4R36 kalibern (även fast jag tycker skx:en har ett utseende som är användbart i fler sammanhang.... men eftersom du tittar på varianten med orange tavla så antar jag att just den aspekten är av underordnad betydelse).

Lycka till!
 

Sond

Patek
Tack för era råd och tips. Jag tänker främst använda denna som en av mina "fritidsklockor". Det betyder i min livssituation just nu att leka med barn, fika med grannar, bada på max 2 m djup och grilla... Jag har två Omega SMP + ett par andra billigare att rulla runt med för dessa situationer. Dock har jag länge velat ha en fritidsklocka med orange tavla. Och Seiko Diver's har stått på listan minst två år. Jag känner att Sumon är för dyr för mitt syfte och Monstret har en design som inte riktigt tilltalar mig. Så natten och morgonens letande och funderande stannar på en SKX011J1. Då får jag en Japantillverkad med gummiband..:).
Tack än en gång!
 

calzone

Vacheron
Tack för era råd och tips. Jag tänker främst använda denna som en av mina "fritidsklockor". Det betyder i min livssituation just nu att leka med barn, fika med grannar, bada på max 2 m djup och grilla... Jag har två Omega SMP + ett par andra billigare att rulla runt med för dessa situationer. Dock har jag länge velat ha en fritidsklocka med orange tavla. Och Seiko Diver's har stått på listan minst två år. Jag känner att Sumon är för dyr för mitt syfte och Monstret har en design som inte riktigt tilltalar mig. Så natten och morgonens letande och funderande stannar på en SKX011J1. Då får jag en Japantillverkad med gummiband..:).
Tack än en gång!

Bra val har själv varit sugen på en sådan väldigt länge men faktiskt alldrig blivit av :(, släng upp lite bilder när den e framme :D
 

JayJay

Rolex
Tack för era råd och tips. Jag tänker främst använda denna som en av mina "fritidsklockor". Det betyder i min livssituation just nu att leka med barn, fika med grannar, bada på max 2 m djup och grilla... Jag har två Omega SMP + ett par andra billigare att rulla runt med för dessa situationer. Dock har jag länge velat ha en fritidsklocka med orange tavla. Och Seiko Diver's har stått på listan minst två år. Jag känner att Sumon är för dyr för mitt syfte och Monstret har en design som inte riktigt tilltalar mig. Så natten och morgonens letande och funderande stannar på en SKX011J1. Då får jag en Japantillverkad med gummiband..:).
Tack än en gång!

Utifrån hur du beskriver hur den ska användas så tycker jag det låter som att du gör helt rätt val. Som sagt: bilder när du har den i handen!
 
Topp