• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga om tritium på en Speedy tavla

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Ställer den här frågan i vårt vintage forum isf i Speedmastertråden, handlar ju iofs om en Speedy men det är en fråga om tritium jag har och tror att här finns expertis som förhoppningsvis kan svara på den. Ögnade igenom sales-forumen på Omega Forums och hittade den här klockan som jag tycker ser trevlig ut. Nej, det är inte jag som försatt den i OHPF och jag är heller inte intresserad av att köpa den. Det jag undrar över är hur index och visare kan lysa så mycket annorlunda om de är original för klockan? Tritium har en halveringstid på 12.5 år eller så vilket väl ska medföra att de skulle lysa likadant när de blivit exponerade för UV-ljus? Jag påstår inte att säljaren är oärlig på något sätt utan är enbart ute efter en förklaring på hur tavla och visare kan skilja sig så mycket åt. Hade den inte varit kosher så hade det säkert kommit fram på OF...
mE2niZ.jpg
NGwnEV.jpg
m2N1L3.jpg

Här är URL:en till annonsen: https://omegaforums.net/threads/fir...-69-with-1039-516-bracelet-box-papers.100782/
Tycker klockan ser väldigt fin ut annars :) Har en 105.012-65 och en 145.012-67, båda dessa uppvisar samma lys på index och visare efter att de exponerats för UV-ljus, därför undrar jag.
 
Topp