• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga om visare som inte ställer sig exakt på index

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Hej
Jag har en rolex 16710 som strular lite. Klockan går mycket bra och verkar vara i bra skick, men timvisaren ställer sig inte exakt på index. Den ställer sig likadant hela tiden (alltså den hamnar alltid på samma index).
Till exempel klockan 20:00 ser det ut såhär
mybesa2e.jpg

Timvisaren står precis på indexmarkering nr.39. Klockan 21:00 står timvisaren exakt på index nr.44. osv.

Kan det vara så enkelt som att visaren bara behöver flyttas fram lite?

Jag har skickat frågan till rob engström och planerar att gå dit ändå för att få klockan provtryckt, men otålig som jag är och med all kompetens och erfarenhet som finns här på forumet så vill jag ändå fråga :)

Tack på förhand

//Björn
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tror att det är quicksetfunktionen som spökar, att den inte hakar i på rätt ställer när du ändrar, hade liknande problem på min 116710. Inga stora problem att fixa, tror det skulle kosta runt 1000:- om jag inte minns fel, körde dock helservice på min då det var dags. En sak du kan testa att göra är att ändra timvisaren fram och tillbaka några gånger, eventuellt så kan den hamna rätt igen, tror dock att den måste lämnas in.
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Tror att det är quicksetfunktionen som spökar, att den inte hakar i på rätt ställer när du ändrar, hade liknande problem på min 116710. Inga stora problem att fixa, tror det skulle kosta runt 1000:- om jag inte minns fel, körde dock helservice på min då det var dags. En sak du kan testa att göra är att ändra timvisaren fram och tillbaka några gånger, eventuellt så kan den hamna rätt igen, tror dock att den måste lämnas in.

Klockan ska enligt uppgift (saknas papper på detta) vara servad 2010, och den går bra förutom detta med timvisaren. Jag kommer att lämna klockan till rob och låta dom bedöma och åtgärda felet :) hoppas att det är så lätt som att den bara behöver lyftas ur och sedan sättas i...

Tack för din värdefulla input Porsan :)
 

Minuteman

Rolex
Ser ju helt klart ur som man missat att synka tim och minutvisaren vi t.ex förra servicen.

Låter iofs hyggligt otroligt att msn skulle missat något så grundläggande, så det kan ju också vara något mer avancerat som Porsan nämner.
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Jo tack, jag är inte sämre än att jag tar det för vad det är... ;) Men jag har inte heller betalat något extra för att klockan enligt utsago skulle varit servad då, så skulle det bli aktuellt med en helservice nu så tar jag den utan att bråka om det. Det verkar dock som att klockan (bortsett från timvisar-dilemmat) går riktigt bra.

Jag återkommer med besked när jag varit hos rob :)
 
Topp