• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga; Tålig klocka

Vad säger ni, finns det någon klocka som sticker ut när det gäller att vara stötsäker och extra tålig?
Tänkte dessutom avgränsa det hela till att bara handla om automatiska klockor i prisspannet upp till max 30k. Diverse plastmonster och trehundratusenkronors-dinkor går alltså bort (även om ni gärna får fylla ut tråden med "kul-att-veta" även gällande såna).
Man har ju hört att Certinas DS-klockor ska vara extra tåliga men stämmer det? Och finns det kanske andra som också är värda att nämnas? Är skillnaderna stora eller är en "automat alltid en automat"?

Så kom igen nu; -vilken automatare tål att vara puck i en NHL-match eller boll i en baseball-match? :p
 

Greven

Audemars
Seiko MM300 tål en hel del stryk, samt att du kan dyka ner en bit i Marianergraven i Stilla Havet med den.

Skärmavbild 2015-10-28 kl. 20.57.23.png
 

meo_swe

Audemars
Rent krasst. En automatare är en automatare. Det finns mycket mekanik som kan gå åt helvete. Däremot skulle jag vara mer rädd om en dressklocka eller i någon ädelmetall. En dykare ska t.ex. Misshandlas lite för att bli snygg enligt mig.
Just certina DS var väl en serie gjort för lite tuffare tag i grunden? Alltså typ på 70-talet? Eller har jag tänkt fel nu igen?

Jag har använt både en seiko skx007 (som. Är typ kungen av beaters), en Glycine airman base22 ochmin tudor Black Bay som jobbklocka.
I jobbet har de trägfat på allt mellan kungligheter till stridsfordon, handgranater till betonggolv. Och de har överlevt det:)
 

Obeedoobe

Friends of KS
Jag lägger min röst på seiko skx007. Grymt imponerad av hur mycket stryk den tål. Använder som daglig beater på jobbet. Vibrationer, kraftiga stötar och annat våld är inga problem för den lille rackaren.

Mvh
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Skiter i dina krav och slänger in en kvartsklocka i plast (G-Shock Mudmaster). Lyckas du göra sönder den så blir jag imponerad. :D

Automatiska klockor tål en hel del, men inte allt, så är det bara. :)
Edit: Men valfri automatisk dykarklocka funkar till det mesta. För 30' hade jag nog köpt en Tudor Pelagos.
 

romanov

Cartier
image.jpeg

Skiter i dina krav och slänger in en kvartsklocka i plast (G-Shock Mudmaster). Lyckas du göra sönder den så blir jag imponerad. :D

Automatiska klockor tål en hel del, men inte allt, så är det bara. :)
Edit: Men valfri automatisk dykarklocka funkar till det mesta. För 30' hade jag nog köpt en Tudor Pelagos.

Man blir lite sugen på en G-Shock bara för att man vill utmana den lite haha :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Den skulle jag ha kollat lite på..Kanske inte lika tålig som en dykare...Strax över 30k, men extra pengar går alltid att skrapa ihop :)
Bild lånat av Uret.se


tudor-70330N-95740-BIDSTL_MED.jpg
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
finns ju diverse klockor med härdat stål som tål repor, Sinn 556, damasko da36 om jag inte minns fel!
3566227117_0593ce6dee_z.jpg

X05pr500_zps061772bd.jpg

Sen budget:
Archimede outdoor protect i härdat stål, mindre explorerhomage typ
8235B-11-det-gla.jpg
 

Jonte73

Audemars
Många bra tips i tråden.
Jag säger skx 007.
Denna har varit med något år och fått en hel del smällar men går lika bra ändå.
image.jpg

En sidostory kring kollegans alpinist , annat verk i denna.
image.jpg

Den här klockan rasade ned i ett hisschakt på sveriges största häkte efter lite tumult i hisshallen på inskrivningen.
Klockan fiskades upp året efter och hade stannat, när den dragits upp och knackats mot en bordskant så startade den !
Knappt en skråma på klockan och den går forfarande mycket bra :)
Min tjänstgör i samma miljö och får se en del action men funkar som sagt oerhört bra.
 

Jonte73

Audemars
Annars säger jag valfri aqualand.
Min var med i många år och pallade all behandling den utsattes för.
Allt från frekvent dykning till öken och vinterförhållanden.
Numera vilar den välförtjänt i en låda.
image.jpg
 
Många svar, -kul! Hade tänkt att besvara alla individuellt men det går ju nästan inte.. Verkar i alla fall som att de flesta förespråkar någon typ av dykare (förutom G-schocks-entusiasterna då men ni är ju utom tävlan :stop: haha!). Kör själv på en skx007:a på jobbet och är helt nöjd men jag har läst i en annan tråd här på forumet att det urverket kan vara känsligt om klockan får en hård smäll och man har lite otur.

Många snygga klockor i tråden nu i alla fall. Marinemastern är ju alltid het och den där Marathon-klockan (som jag missat förut) var ju riktigt snygg! Lite synd bara att den har siffror på tavlan istället för index. Vet inte vad det är men jag gillar inte siffror.. :oops:
 
Många bra tips i tråden.
Jag säger skx 007.
Denna har varit med något år och fått en hel del smällar men går lika bra ändå.
image.jpg

En sidostory kring kollegans alpinist , annat verk i denna.
image.jpg

Den här klockan rasade ned i ett hisschakt på sveriges största häkte efter lite tumult i hisshallen på inskrivningen.
Klockan fiskades upp året efter och hade stannat, när den dragits upp och knackats mot en bordskant så startade den !
Knappt en skråma på klockan och den går forfarande mycket bra :)
Min tjänstgör i samma miljö och får se en del action men funkar som sagt oerhört bra.
Då är vi nog i samma bransch.. :D
 
Topp