• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga till er som äger/ägt/kan om YM 116655/126655

Går YM 116655/126655 under radarn?

• Totala väljare
    13

jeje88

Basic
Som den klockälskare man är, är man ute efter en klocka för ”varje tillfälle”

Nu med åren har i vart fall jag blivit ganska mån om att inte ”sticka ut” och jag har ett arbete där jag gärna inte vill framstå som skrikig genom den klockan jag har på mig.

Har sedan förr en gulgulds DD40 med baguetter vilket jag enbart har på mig vid speciella tillfällen. Denna klocka kan jag enligt min logik såklart inte ha på mig på jobbet då den sticker ut på tok för mycket.

För ett halvår sedan införskaffade jag mig en 126170BLRO i hopp om att den går ”under radarn” och tanken var att kunna ha på mig den på jobbet. Men ack så fel jag hade...
För att vara ärlig så är den ganska bling-bling, tänker främst på kombinationen blått/rött och den nya jubilee länken som sticker ut en del.

Jag har funderat och funderat och kommit fram till att YM 116655/126655 möjligen är en klocka, trots att boetten är av roseguld inte sticker ut så mycket med tanke på oysterflex och den svarta keramiska ringen.
Ni som ägt en sådan eller ni som allmänt har en åsikt om detta, vad tror ni? Kan man ha en sån och gå under radarn? Tanken är att sporta den i på jobbet och vill helst inte att man ska fatta att det är en dyr klocka man har runt handleden. Den som vet, den vet såklart!

ALLA åsikter välkomnas tacksamt!

Hobbypsykologen i mig säger att du ska ta en funderare på vilken av dessa 2 faktorer nedan som i ärlighetens namn känns viktigast, och när du gjort det kommer du veta om du ska ha en YM eller en Grand Seiko :D

1. "Tanken är att sporta den i på jobbet och vill helst inte att man ska fatta att det är en dyr klocka man har runt handleden."
2. "Den som vet, den vet såklart!" (Hur många/vilka ska veta?)

God jul!

Senast ändrad:
En YM 116655/126655 ser ganska lik ut en Submariner för ett otränat öga. Därmed större chans att den inte flyger under radarn, tror jag.

Jag har kört explorer 214270 och har aldrig fått dömande blickar / frågan av någon jag inte känner vad jag bär. Tycker verkligen att explorer flyger under radarn, framför allt 36mm men även den modern i 39mm som jag har. Gillar du oysterflex kan du köpa till ett gumma från Everest bands, det har jag gjort :).
Explorer är väldigt tunn så den är dessutom lätt att flytta in under skjortärmen om man vid tillfälle verkligen vill försöka sig att fel person inte ska se.
1608537878528.png

Som den klockälskare man är, är man ute efter en klocka för ”varje tillfälle”

Nu med åren har i vart fall jag blivit ganska mån om att inte ”sticka ut” och jag har ett arbete där jag gärna inte vill framstå som skrikig genom den klockan jag har på mig.

Har sedan förr en gulgulds DD40 med baguetter vilket jag enbart har på mig vid speciella tillfällen. Denna klocka kan jag enligt min logik såklart inte ha på mig på jobbet då den sticker ut på tok för mycket.

För ett halvår sedan införskaffade jag mig en 126170BLRO i hopp om att den går ”under radarn” och tanken var att kunna ha på mig den på jobbet. Men ack så fel jag hade...
För att vara ärlig så är den ganska bling-bling, tänker främst på kombinationen blått/rött och den nya jubilee länken som sticker ut en del.

Jag har funderat och funderat och kommit fram till att YM 116655/126655 möjligen är en klocka, trots att boetten är av roseguld inte sticker ut så mycket med tanke på oysterflex och den svarta keramiska ringen.
Ni som ägt en sådan eller ni som allmänt har en åsikt om detta, vad tror ni? Kan man ha en sån och gå under radarn? Tanken är att sporta den i på jobbet och vill helst inte att man ska fatta att det är en dyr klocka man har runt handleden. Den som vet, den vet såklart!

ALLA åsikter välkomnas tacksamt!

Är just Rolex med vridring prio? Annars tänker jag att det finns en hel del kul som är väldigt diskret om än mer dressat om man rör sig i de prisklasserna. Tänker t.ex. Lange eller som en tidigare kollega som har en gråtavlad clatrava i vitguld.

Jag har en Yacht - Master 40 rose som jag använder på mitt arbete (avdelningschef på bank) alla vet att jag är intresserad av klockor för det är jag helt öppen med.
Men jag känner att fler noterade min Batman än denna. mao ev sticker den ut lite mindre och de flesta förstår inte att det är solitt rose guld i boeten

Den går allt annat än under radarn. Jag upplever motsatsen då den attraherar blickar på ett sätt som jag inte upplevt med en stålklocka.

De matta ytorna gör att guldboetten blänker och poppar. Svårt att fota men här är ett någorlunda okej försök.

Bilagor

• 469E062D-081C-4933-A551-DFDD72C7EA53.jpeg
    469E062D-081C-4933-A551-DFDD72C7EA53.jpeg
    339.1 KB · Visningar: 100
Den går allt annat än under radarn. Jag upplever motsatsen då den attraherar blickar på ett sätt som jag inte upplevt med en stålklocka.

De matta ytorna gör att guldboetten blänker och poppar. Svårt att fota men här är ett någorlunda okej försök.
Det kan vara så att de la märke till den och tänkte att det skulle vara snyggare med end links ;)

Sorry. Kunde inte låta bli 😃

Det kan vara så att de la märke till den och tänkte att det skulle vara snyggare med end links ;)

Sorry. Kunde inte låta bli 😃

Smaken är som baken! Personligen tycker jag att en inklämd ändlänk mellan boett och band som i sig inte fyller någon praktisk funktion är fånigt.

För att inte tala om det estetiska, jfr Subben nedan.

On topic: med ändlänkar hade 116655 förmodligen gått ännu mindre under radarn.

Bilagor

• 18BF8601-AB04-4885-9395-CDD870A7500F.jpeg
    18BF8601-AB04-4885-9395-CDD870A7500F.jpeg
    132.9 KB · Visningar: 83
Smaken är som baken! Personligen tycker jag att en inklämd ändlänk mellan boett och band som i sig inte fyller någon praktisk funktion är fånigt.

För att inte tala om det estetiska, jfr Subben nedan.

On topic: med ändlänkar hade 116655 förmodligen gått ännu mindre under radarn.
Tycker att det är snyggare utan mellanrum, men ja, smaksak

Enda gången jag förstår att man inte vill verka snobbig är när man är egenföretagare och inte vill visa kunden att man tar ut allt för stora marginaler. Annars tycker jag att man ska skita fullständigt i vad folk tror och tycker om en. Ha den klockan du gillar.

Senast ändrad:
Enda gången jag förstår att man inte vill verka snobbig är när man är egenföretagare och inte vill visa kunden att man tar ut allt för stora marginaler. Annars tycker jag att man ska skita fullständigt i vad folk tror och tycker om en. Ha den klockan du gillar.
Det är just så som är fallet för mig.
Är egen och jobbar med kunder som försöker hitta alla sätt de kan att pruta.
Vet med mig att en dyr klocka hade inneburit att kunderna per automatik kommer tycka att våra förtjänster är för dyra... tyvärr.

Jag har en Yacht - Master 40 rose som jag använder på mitt arbete (avdelningschef på bank) alla vet att jag är intresserad av klockor för det är jag helt öppen med.
Men jag känner att fler noterade min Batman än denna. mao ev sticker den ut lite mindre och de flesta förstår inte att det är solitt rose guld i boeten
Jag ska vara ärlig och säga att jag tycker att både Batman och Pepsin sticker ut mer än RG yachtmastern ifråga.

Vet med mig att en dyr klocka hade inneburit att kunderna per automatik kommer tycka att våra förtjänster är för dyra... tyvärr.
Om de försöker pruta på alla vis, så skippa dyr klocka överhuvudtaget. Kör på en Seiko femma.

Jag har ägt en 116655 och nej, den går inte under någon radar.

Tyvärr saknar denna modell microjustering, så det där Oysterflex-bandet var omöjligt att få till bra. 126655 ska du satsa på då.

Jag har ägt en 116655 och nej, den går inte under någon radar.

Tyvärr saknar denna modell microjustering, så det där Oysterflex-bandet var omöjligt att få till bra. 126655 ska du satsa på då.

116655 har mikrojustering i låset. Däremot tillkom Glidelock först på 126655. Med rätt bandlängd från AD bör det inte vara några problem att få 116655 att passa vilken handled som helst.

Tycker det är sjukt när folk dömmer förmögenhet efter arbete. Som om en deltidsarbetande förskolelärare inte kan vara mångmiljonär eller som att en läkare alltid sitter på en massa pengar. Men jag är skadad av mitt jobb och vet att miljonärer kommer i alla former. Oftast har man inte heller arbetat ihop sin förmögenhet. Men om kunderna tror att man finansierar svindyra klockor och en allmänt lyxig livsstil så hjälper ju inte mitt sätt att se på saken😂

Tillbaka
Topp