• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fråga till er som säljer via KS

Hade du sålt din klocka till en relativt ny medlem här på KS?

• Ja!

Röster: 142 89.9%
  • Nej!

Röster: 16 10.1%

• Totala väljare
    158
Hallå där!
Jag har en väldigt simpel fråga till er som säljer via forumet och det är följande:

Hade ni sålt till en "ny" medlem.

Exempelvis någon med fåtal inlägg och som inte heller varit medlem i en evighet. Någon som mig typ.
Undrar mest då jag själv är på jakt efter en pjäs men inte riktigt känner för att "missa chansen" pga för kort medlemskap / för få posts. Samtidigt vill man ju inte spamma i onödan kan jag tycka.

Personligen hade jag nog varit aningen skeptisk om det var ombytta roller (men det kan bara är jag som är misstänksam) därav frågan!
Har funderat över detta ett tag nu så tänkte att man lika gärna kunde fråga.

Tack för svar på förhand :)
Man bör nog egentligen vara lite försiktig med att sälja ffa dyrare klockor till okända människor, även här på forumet. Har själv inget jättedyrt, och sålt till en hel del lågpostare genom åren, utan några som helst problem. Tyvärr med dagens samhällsutveckling, är det nog bara en tidsfråga innan det händer något otrevligt även här :( Swish för en dyrare klocka ger som sagt oftast ett namn, och möjlighet att leta fram adressen osv. Jag hoppas dock innerligt att inget tråkigt händer folk som gör affärer via KS.

Jag har inga problem med nollpostare eller blocket. Man får börja med en dialog och se hur det utvecklar sig innan man lämnar ut ”spårbara kontaktuppgifter”.

Adress är nog inga svårigheter att få tag på om man vill de, säljer du något dyrare och skickar vill du nog gärna uppge rätt namn som avsändare tex.
Swish går ju att koppla till annat nummer än de som spårar till din hemadress!
Så länge du inte har skyddad identitet så kommer ditt namn upp på swish, och på ditt namn kan de alltså söka upp dig, om man inte heter något väldigt vanligt. Och om man skickar rek är det ju lugnt känns det som för då har ju redan sålt varan.

Så länge du inte har skyddad identitet så kommer ditt namn upp på swish, och på ditt namn kan de alltså söka upp dig, om man inte heter något väldigt vanligt. Och om man skickar rek är det ju lugnt känns det som för då har ju redan sålt varan.
Då jag är den ende i Sverige med mitt för- och efternamn så får jag ju vara lite försiktig. Mobilnumret må inte vara inte spårbart (tjänstetelefon) men trycker man in numret i swish så kommer ju mitt namn upp.

Alltså man får ju känna av köparen, be om spårbart nummer och känner man sig minsta lilla osäker ska man blåsa av det!
Köpa köparen är ju A och O!
Sålt ett antal gånger till noll postare och varit trevligt varje gång.

Edit, snackar om f2f

Senast ändrad:
Sålt till 2st 0 postare här på forumet utan problem... båda var supertrevliga.
Har även sålt massor på blocket utan problem..

Som vissa redan skrivit, ”köp köparen”:)

Som tidigare skrivare, som säljare ser jag inga problem så länge man får betalt direkt, som köpare får man förlita sig på omdömes delen anser jag.

Jag har sålt billigare saker till nya användare, en Seiko till en 0-postare.
Magkänsla får styra. Vill inte ge några tips till presumtiva bedragare, men man får ju en känsla. Man får undvika att ta dumma risker.

Har inte många poster, men köpte en klocka via KS f2f någon vecka efter att jag reggade mig. Möts man på en trygg plats och har pratats vid några gånger innan och stämt av att den andre personen inte är uppenbart idiot eller yxmördare är det väll inga konstigheter?

Har inte många poster, men köpte en klocka via KS f2f någon vecka efter att jag reggade mig. Möts man på en trygg plats och har pratats vid några gånger innan och stämt av att den andre personen inte är uppenbart idiot eller yxmördare är det väll inga konstigheter?
Skönt att höra då jag sitter i en snarlik sits. Inte varit reggad allt för länge och inte riktigt sugen på att spamma bara för att nå x antal inlägg.

Det gäller att man som förstagångsköpare ger ett bra och sanningsenligt intryck. Var på väg att sälja till en nollpostare här på KS och innan jag gav ut mitt nummer för swish bad jag om köparens telefonnummer. Fick då ett nummer som inte hade någon registrerad användare, påpekade detta och fick ett annat nummer som skulle vara köparens jobbmobil. Enligt köparen skulle det numret vara registrerat på ett företag i stad x men det var registrerat på ett annat företag i en annan stad.

I detta fall valde jag att inte sälja.

Då jag är den ende i Sverige med mitt för- och efternamn så får jag ju vara lite försiktig. Mobilnumret må inte vara inte spårbart (tjänstetelefon) men trycker man in numret i swish så kommer ju mitt namn upp.
Jo, är man ensammen om sitt namn
Blir det genast lite annorlunda. Är inte direkt som att heta Jonsson i efternamn!
Har dock haft fördel av detta vid ett par tillfällen, då nån tomte på blocket ”lånade” min identitet!
Finns på hundratals bilder från kattutställningar, då blir det lätt att stärka att jag är jag!

Jag har tänkt på OP's frågeställning många gånger eftersom jag lurkat här typ dagligen i 2,5 års tid utan att samla på mig inlägg. Positivt överraskad av att så många ändå kan tänka sig att sälja till lågpostare som mig själv den dagen det blir aktuellt. :D

• Like
Reactions: Roz
Informativ tråd! Jag tänker oavsett ny eller erfaren KS:ar, är det inte lite riskabelt att bara Swisha ett högre belopp till någon som man inte känner, innan man har fått tillgång till klockan? Visst, är det någon med många bra referenser så är nog chansen minimalt att bli lurad men om personen har en eller två referenser eller t.o.m inga och ber dig Swisha först...
Självklart vill man inte som köpare skicka iväg något innan man fått betalt, det fattar jag. Är postförskott något som många av er använder sig av? Det känns ju som ett mer tänkbart alternativ...
Hur känner ni, som ska köpa från ”plaster” eller medlemmar utan referenser? Vad för sätt föredrar ni?

Informativ tråd! Jag tänker oavsett ny eller erfaren KS:ar, är det inte lite riskabelt att bara Swisha ett högre belopp till någon som man inte känner, innan man har fått tillgång till klockan? Visst, är det någon med många bra referenser så är nog chansen minimalt att bli lurad men om personen har en eller två referenser eller t.o.m inga och ber dig Swisha först...
Självklart vill man inte som köpare skicka iväg något innan man fått betalt, det fattar jag. Är postförskott något som många av er använder sig av? Det känns ju som ett mer tänkbart alternativ...
Hur känner ni, som ska köpa från ”plaster” eller medlemmar utan referenser? Vad för sätt föredrar ni?
Hade aldrig swishat iväg pengar till någon utan referenser i förskott. Då hade jag löst en f2f-affär. I de flesta fall räcker det med en dagstur och det känns för mig tryggare än att swisha iväg X kronor till en okänd person utan referenser :)

Aldrig använt postförskott eller hört om någon som använt postförskott.
Vad händer om sändaren skickar en sten?

Aldrig använt postförskott eller hört om någon som använt postförskott.
Vad händer om sändaren skickar en sten?
Ingen har använt postförskott på 20 år. Men principiellt så hade du inte varit skyddad av det. Du måste betala INNAN du öppnar kartongen så det finns inget skydd i postförskottet. Sen skulle man säkert reklamera och hålla på men sånt funkar bara på ärliga människor och det är lite där grundproblemet uppstår.

Ingen har använt postförskott på 20 år. Men principiellt så hade du inte varit skyddad av det. Du måste betala INNAN du öppnar kartongen så det finns inget skydd i postförskottet. Sen skulle man säkert reklamera och hålla på men sånt funkar bara på ärliga människor och det är lite där grundproblemet uppstår.
Tack för svar algfren. Då tolkar jag det som att det inte är så vanligt med postförskott :banghead: Du har rätt i att det ändå är så att man behöver betala innan man fått ”se” varan.. Är Paypal eller liknande företag ett alternativ? Något som används? Köparen betalar men säljaren får pengarna först när köparen fått granska och säkerställt kvalitet på varan.

Tack för svar algfren. Då tolkar jag det som att det inte är så vanligt med postförskott :banghead: Du har rätt i att det ändå är så att man behöver betala innan man fått ”se” varan.. Är Paypal eller liknande företag ett alternativ? Något som används? Köparen betalar men säljaren får pengarna först när köparen fått granska och säkerställt kvalitet på varan.
Tycker personligen att det är korkat att göra affärer med människor man inte litar på. Sen kan man ifrågasätta var den gränsen går såklart.

Många, inklusive mig själv, har nog haft flyt att inte gå på en större blåsning genom åren. Viktigt att ta i beaktning är att säljaren ofta också tar en stor risk.

Tycker personligen att det är korkat att göra affärer med människor man inte litar på. Sen kan man ifrågasätta var den gränsen går såklart.

Många, inklusive mig själv, har nog haft flyt att inte gå på en större blåsning genom åren. Viktigt att ta i beaktning är att säljaren ofta också tar en stor risk.
Hej Vaniljglass. Tack för ditt svar. Ja...Helt rätt..gränsen för tillit kan nästan vara flytande och t.o.m beroende av vilket humör man är på den dagen. För exempel så ser jag en klocka på annonsplatsen här på KS. Säljaren har några få referenser, men goda sådana. Jag känner ju inte honom. Vet knappt vad han heter i verkligheten. Men på något underligt sätt känner man ändå att det kan vara ok att swisha x antal tiotusen till honom innan han skickat klockan. Man tänker väl att risken ska vara liten att han plötsligt ska ”försvinna”...Men det kan ju å andra sidan mycket väl kunna hända?

Paypal är inte att rekommendera mellan två privatpersoner. Där tar man som säljare istället en stor risk eftersom Paypal i sin natur oftast tar köparens parti. Dvs om köparen påstår att du skickat en tegelsten så får du ett h-e att få pengarna tillbaka.

Sålt till nollpostare tidigare. Så länge det inte är f2f med förskottsbetalning känns det lugnt. Däremot skulle jag ogärna köra f2f på ett dyrare objekt utan referenser. Skulle nog kolla lite extra annars på nyregistrerade medlem vid distansaffär så att namn på avsändare på betalning stämmer med vart den ska skickas och att de uppgifterna stämmer med eniro/hitta.

Mycket intressant frågeställning. Som jag tolkat ur trådens alla svar så måste man helt enkelt gå en hel del på magkänslan.
Å andra sidan skulle jag nog personligen tveka en extra gång om säljaren av det dyra objekt jag var intresserad av var ny alternativt utan referenser.
Skulle helt klart föredra f2f oavsett så länge det är på en bra plats, samt givetvis det jag tidigare nämnde gällande magkänsla :)

Mycket intressant frågeställning. Som jag tolkat ur trådens alla svar så måste man helt enkelt gå en hel del på magkänslan.
Å andra sidan skulle jag nog personligen tveka en extra gång om säljaren av det dyra objekt jag var intresserad av var ny alternativt utan referenser.
Skulle helt klart föredra f2f oavsett så länge det är på en bra plats, samt givetvis det jag tidigare nämnde gällande magkänsla :)
Att gå på magkänslan är väl precis vad man inte ska göra.

Tillbaka
Topp