• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fråga till panelen ang flip eller ej

Rookien

Panerai
Hej,

Ni som är rutinerade rävar vad gäller sälj/köp.
Köpte min grymma Omega AT "skyfall" för 3 mån sedan, den är verkligen bla det snyggaste som finns.
Ändå funderar jag på att sälja den, för att istället köpa en Rolex Explorer 14270 som jag verkligen inte kan sluta tänka på:).
Kan inte ha bägge tyvärr, vilket hade vart helt optimalt.

Vad skulle ni gjort?
Är medveten om att jag loosar en hel del pengar på att sälja den även om den är sprillans
 

Målarn

The Steak
Sälj Omegan och köp Explorern... Du har redan börjat tänka på den så du kommer inte släppa den från tankarna, så bättre köpa det du vill ha :)

Och om det var jag så hade jag köpt Explorern från första början :)
 

Bolio

Panerai
Du har redan bestämt dig genom att du ställer frågan, önskar dig all lycka med din snart inkommade Rolex. Och jag jag tycker du tänker helt rätt, dock ska du inte bli förvånad om 3-5 månader att du sett något nytt du inte kan sluta tänka på :).
Välkommen till klockvärlden en drog som inte skadar en fysiskt men plånboken blir lite lättare med jämna mellan rum ;).
MVH
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag måste hålla med föregående skrivare.
Det går ju alltid att köpa tillbaka.
Lycka till!
y8e3yqup.jpg

/ j
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Flipp.
Alternativet är att du sparar satan under kort tid för att ha råd med båda.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tycker att du med gott samvete kan byta upp dig till en Explorer :) Du kan nog få skapligt betalt för Omegan i år för att sedan kunna köpa tillbaka den billigare om ett par år, om du skulle ångra dig.
 

Lage

Omega
Det låter onekligen som att du och AT:n bör gå skilda vägar - det är nog bäst för båda parter. ;)
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Inget är förevigat. Allt går att köpa igen, speciellt en skyfalls at. Börja flippa och börja njut :)
 

PierreS

Cartier
Sälj Omegan och köp Explorern... Du har redan börjat tänka på den så du kommer inte släppa den från tankarna, så bättre köpa det du vill ha :)

Och om det var jag så hade jag köpt Explorern från första början :)

Håller med Målarn!
Jag funkar precis så. Har jag börjat fundera så är det bara köra för jag kommer inte kunna släppa det förrän jag testat! Så funkar iaf jag :D
Kan ju alltid ångra och köpa AT:n igen om du saknar den o inte är nöjd med Rollen ( mindre troligt iof ) ;)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Fast byta skyfall mot en tråkig Explorer.
Den har ju inte ens datum !
Näh, fast har flippen bitit dig så go ahead, men minns dagen för du kommer bara flippa flippa i framtiden och bli själlös på kuppen.
 

Rookien

Panerai
Fast byta skyfall mot en tråkig Explorer.
Den har ju inte ens datum !
Näh, fast har flippen bitit dig så go ahead, men minns dagen för du kommer bara flippa flippa i framtiden och bli själlös på kuppen.
Explorern är för mig en tidlös klassiker, passar till allt. Både dressat och sportig. Länken mellan en sub och DJ.
VIsst datumet är faktiskt väldigt praktiskt att ha på klockan måste jag erkänna, men får antagligen leva med det.
AT:n har iof allt jag nämner, men känns precis som ni alla skrivit: har man fått suget efter något är det svårt att släppa det, och explorern är ett "uppbyte". Skulle kunna behålla AT:n, men har en bättre hälft som inte delar eller förstår mitt nya intresse och skulle bli galen om jag köper ytterligare en ny klocka för en rätt så ansenlig summa, därav måste jag sälja AT.n (eller gömma den:)
 

Johan M

Cartier
Fundera färdigt innan du gör något.

Jag tycker att explorern är så enkel att den är tråkig i jämförelse med AT och siffrorna på tavlan ser rätt billiga ut, dem kunde de gjort bättre. Den har inte heller så mycket karaktär, en rak och tråkig boett och en väldigt enkel och intetsägande tavla. I jämförelse med AT alltså.

Är det inte bättre att välja något helt annat i så fall?

:)
 

JayJay

Rolex
Explorern är för mig en tidlös klassiker, passar till allt. Både dressat och sportig. Länken mellan en sub och DJ.
VIsst datumet är faktiskt väldigt praktiskt att ha på klockan måste jag erkänna, men får antagligen leva med det.
AT:n har iof allt jag nämner, men känns precis som ni alla skrivit: har man fått suget efter något är det svårt att släppa det, och explorern är ett "uppbyte". Skulle kunna behålla AT:n, men har en bättre hälft som inte delar eller förstår mitt nya intresse och skulle bli galen om jag köper ytterligare en ny klocka för en rätt så ansenlig summa, därav måste jag sälja AT.n (eller gömma den:)

Nu slänger du ju in en helt ny möjlighet. Har du ekonomin för det så är det definitivt gömma som gäller. När damens initiala ilska över nyköpet har lagt sig så kommer hon att förlåta att du gömt den gamla (så funkar i à f min fru). Då har du ju dessutom två klockor att flippa nästa gång du får köpsug... Skulle ju kunna landa i ngt riktigt intressant.
 

Landshark

Cartier
Nu slänger du ju in en helt ny möjlighet. Har du ekonomin för det så är det definitivt gömma som gäller. När damens initiala ilska över nyköpet har lagt sig så kommer hon att förlåta att du gömt den gamla (så funkar i à f min fru). Då har du ju dessutom två klockor att flippa nästa gång du får köpsug... Skulle ju kunna landa i ngt riktigt intressant.

Håller med JayJay där. Svårare att få förståelse på förhand än förlåtelse i efterhand! ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad kostade Omegan ny?
Explorern ligger väl runt 25.000kr begagnad.
Kanske kan du köpa Explorern och varva dom utan att hon märker något? Tjejer brukar inte ha stenkoll...:oops:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Givetvis ska du ha bägge! En på vardera arm, för jämvikt, och därmed minska risken för onödiga förslitningar. Tänk på att din kropp är den enda du har! Som en bonus kan du ju köra två tidszoner, utan att behöva skaffa en GMT ;)
 

Rookien

Panerai
Vad kostade Omegan ny?
Explorern ligger väl runt 25.000kr begagnad.
Kanske kan du köpa Explorern och varva dom utan att hon märker något? Tjejer brukar inte ha stenkoll...:oops:
Omegan kostar 39 000kr ny, explorern jag hittat kostar 26 beggad.
Min sambo är rena rama detektiven så det går inte.

Dessutom vet hon att jag vill köpa nytt efter redan 3 mån, och det var ett jävla ståhej.
Det är svårt att förklara vad det roliga är i detta intresse för någon som inte bryr sig för fem öre.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Omegan kostar 39 000kr ny, explorern jag hittat kostar 26 beggad.
Min sambo är rena rama detektiven så det går inte.

Dessutom vet hon att jag vill köpa nytt efter redan 3 mån, och det var ett jävla ståhej.
Det är svårt att förklara vad det roliga är i detta intresse för någon som inte bryr sig för fem öre.
Viktig frågeställning du tar upp här.
Jag ställer mig iövrigt motströms och säger flippa inte!
 

Rookien

Panerai
Fundera färdigt innan du gör något.

Jag tycker att explorern är så enkel att den är tråkig i jämförelse med AT och siffrorna på tavlan ser rätt billiga ut, dem kunde de gjort bättre. Den har inte heller så mycket karaktär, en rak och tråkig boett och en väldigt enkel och intetsägande tavla. I jämförelse med AT alltså.

Är det inte bättre att välja något helt annat i så fall?

:)
Jag tycker explorern är clean och snygg, den har pondus. Helt ofattbart nog har jag dock börjat gilla Sub (något jag aldrig gjort). Sub känns dock inte som en kontorsklocka, och jag är en kontorsråtta.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag tycker att du inte ska flippa, och det säger jag helt utan att ta ställning för någon av klockorna. Jag vill bara dela med mig av hur jag funkar, jag vill byta klocka varje dag och hittar alltid nya modeller och den och den och den och den osv. Så när jag får en tanke på att att byta måste man tvinga sig själv att avvakta ett tag för att se om tanken består eller om det bara var nått som passerade. Gjort en del felköp innan jag kom på detta :(
 
Omegan kostar 39 000kr ny, explorern jag hittat kostar 26 beggad.
Min sambo är rena rama detektiven så det går inte.

Dessutom vet hon att jag vill köpa nytt efter redan 3 mån, och det var ett jävla ståhej.
Det är svårt att förklara vad det roliga är i detta intresse för någon som inte bryr sig för fem öre.

Både AT och Explorern är ju av storlek att de med lätthet kan bäras av en kvinna. Jag säger köp båda och sedan låt sambon bära en av dem. Har hört att klockintresset är gravt smittsamt, även om kvinnor tycks ha något starkare motstånd så bör det tillslut ge med sig.

Har snart fått min sambo med på tåget, börjar tråna efter en dj med jämna interval =)
 

JohanHLM

Rolex
Jag tycker att du inte ska flippa, och det säger jag helt utan att ta ställning för någon av klockorna. Jag vill bara dela med mig av hur jag funkar, jag vill byta klocka varje dag och hittar alltid nya modeller och den och den och den och den osv. Så när jag får en tanke på att att byta måste man tvinga sig själv att avvakta ett tag för att se om tanken består eller om det bara var nått som passerade. Gjort en del felköp innan jag kom på detta :(
Mitt beteende är identiskt ned ditt, har tidigare impulsköpt det som lockar för dagen. Nu har jag dock slagit till på en av de klockor som jag varit sugen på under en längre tid. Tyvärr kommer den inte att sitta på min handled förrän om 2 veckor men det ska bli intressant att se hur länge det dröjer innan jag suktar efter något annat :)
 

Jonathan

Omega
Jag hade den Explorern tidigare. Även om jag sålde den och sparade ihop till en som kostade lite mer så saknar jag den rätt ofta. Finns förmodligen ingen stilrenare och snyggare klocka. Byt.
 

vekktah

Cartier
Om din omega var din "första" och speciell när du köpte den så tycker jag du skall äta kakan och ha den. (Köp Explorer, behåll din nuvarande) Annars kommer du ångra att du sålde din "första kärlek" du kommer känna dig som en smutsig svikare. :)

Men två klockor är i alla fall för lite, men en start i alla fall. Att din dam är detektiv kanske inte betyder att hon håller i din deg? ;).

Edit: tolkar det som att du köpte omegan ny? Behåll den. Köp en till klocka . Det du förlorar kommer annars grusa synen på din Rolle.
 
Topp