• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor ang gamla damdinkor

Nicklas.S

Guld
2-Faktor
Jag ärvde några gamla damdinkor för ca 10 år sen. Jag vill gärna veta mer om dom två längst till höger,
Scantic & Esspe, någon som har info om dessa märken ?

Omega non-magnetic, Enicar MRO, Okänt märke ca 1924, Okänt märke, Scantic, Esspe.
PC090333.jpg

PC090394.jpg

Nicklas.S

nicklas356 skrev:
Jag ärvde några gamla damdinkor för ca 10 år sen. Jag vill gärna veta mer om dom två längst till höger, Scantic & Esspe, någon som har info om dessa märken ?
Nicklas.S
Kan tyvärr inte hjälpa dig med info kring dessa märken, hittar inget. Men Skantic har jag stött på tidigare och de har likheter med Atlantic både vad gäller logga och övrig design. Har också ett gäng damur men inte ens barnen vill ha dem, men om 50 år kanske de ropas in dyrt på auktion av oligarker från Grönland....

Ariste skrev:
nicklas356 skrev:
Jag ärvde några gamla damdinkor för ca 10 år sen. Jag vill gärna veta mer om dom två längst till höger, Scantic & Esspe, någon som har info om dessa märken ?
Nicklas.S
Kan tyvärr inte hjälpa dig med info kring dessa märken, hittar inget. Men Skantic har jag stött på tidigare och de har likheter med Atlantic både vad gäller logga och övrig design. Har också ett gäng damur men inte ens barnen vill ha dem, men om 50 år kanske de ropas in dyrt på auktion av oligarker från Grönland....

Ha ha!

Damur är svårt, jag har också en grabbnäve vintage damur som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Kanske ska man skänka bort dem till någon med urmakarambitioner som övningsobjekt?

Nej, små damur, även de med en fin design, röner ingen större uppskattning. Det är litet synd då det kan vara väldigt klädsamt på en kvinna med ett mindre ur. Men upplever man detta som synonymt med konserverande av könsroller då håller man väl inte med. Det här är väl ett ämne lämpat för en socialantropologisk avhandling så nog om det.

Det här ryska uret, en Uran köpte jag av slump och gav till min fru. Det är nog den klockan som har begåvats med kanske den finaste patina jag någonsin sett: Urtavlan går mer och mer mot rosa ju längre tiden går. Min fru använder mestadels sin DJ(26 mm) så den här klockan har inte använts på länge. För ett tag sedan bad hon mig sälja den, men medan hon höll den i handen så ångrade hon sig. Klokt; den har ju inte på något sätt ett marknadsvärde som motsvarar den uppskattning den förtjänar.
Damur_zps6590646e.jpg

Kul med en tråd om damur!
Mvh

Här är två loppisfynd som min fru faktiskt använder ibland.. Mer som smycken än som klockor.. Men bägge fungerar efter en vända hos urmakaren samt en rejäl rengörning.. Även nytt glas på GPn..

20110827135911.jpg

Knät skrev:
Här är två loppisfynd som min fru faktiskt använder ibland.. Mer som smycken än som klockor.. Men bägge fungerar efter en vända hos urmakaren samt en rejäl rengörning.. Även nytt glas på GPn..

GP:n var ju riktigt fin. Snygg!

Kettil skrev:
Knät skrev:

GP:n var ju riktigt fin. Snygg!

Det är en riktig godisbit.. Ska ta en ny bild med det nya glaset.. Riktigt vackert med de blånerade visarna..

Här är två gamla damvarianter från Glycine en manuell i typ plast och en automatisk i sliten doublé.

Båda tickar på men skulle nog vara bra pillobjekt för den som vill övningsskruva lite.

Om nån vill ha dem är det bara att hojta till så ser jag till att tomten kommer med dem free of charge. :)

Bilagor

• ImageUploadedByTapatalk1355573481.531938.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1355573481.531938.jpg
    60.3 KB · Visningar: 351
Tillbaka
Topp