• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor gällande länk 93150

Clemons

Rolex
2-Faktor
Har en 90-tals Submariner med 93150 pre SEL med en lite tråkig clasp. Det blir ett tydligt mellanrum mellan clasp och länk. Det känns som om dykarförlängningen är boven i dramat.

Gissar att det är ett vanligt problem, men kan man göra något åt det? Åtgärdas detta vid en service? Kan man göra något själv? "Böja" en bit som blivit böjd med åren?

Själva biten som låser dykarförlängning har även den blivit lite nött vilket resulterar i att dykarförlängningen öppnas enkelt.

Alla tips och råd mottages!


IMG_3168.jpg
IMG_3171.jpg
 
Jag minns att jag hade något problem med dykarförlängningen med min gamla sub. Då fick jag hjälp av en av expediterna på Bergströms i Malmö. Han böjde till något, dock inget som jag hade vågat göra själv.
Lycka till.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det går absolut att böja blecken i låset något, så att spänningen mellan dem ökar. Svårt att förklara i text, men inga verktyg behövs. Hyfsat starka tummar räcker långt.

Om man tittar på blecken, så ska en spänning uppstå där stiften (gångjärnet) på förlängningen finns, så att en låsning kan uppstå. Man kan prova att antingen räta ut den ena delen, eller öka böjningen på den andra.

Som sagt, svårt att förklara...
 

Ninen79

Audemars
Ganska lätt att böja spännet, testa dig fram att böj lite i taget och känn efter.
Mycket enkelt att fixa.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Det går absolut att böja blecken i låset något, så att spänningen mellan dem ökar. Svårt att förklara i text, men inga verktyg behövs. Hyfsat starka tummar räcker långt.

Om man tittar på blecken, så ska en spänning uppstå där stiften (gångjärnet) på förlängningen finns, så att en låsning kan uppstå. Man kan prova att antingen räta ut den ena delen, eller öka böjningen på den andra.

Som sagt, svårt att förklara...

Är vi på själva dykarförlängningsdelen nu? Ska dem ligga tätt emot eller ska det vara lite mellanrum?

Trycker jag lätt på dykarförlängningen ser den ut såhär, den går alltså aldrig ihop jämnt.

3E926EF1-D64A-4811-8FD7-8CF5008DE4EE.jpeg


Ganska lätt att böja spännet, testa dig fram att böj lite i taget och känn efter.
Mycket enkelt att fixa.

Du får hemskt gärna förklara om du tycker det är enkelt. Finns många delar att böja, vill helst inte böja fel :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Är vi på själva dykarförlängningsdelen nu? Ska dem ligga tätt emot eller ska det vara lite mellanrum?

Trycker jag lätt på dykarförlängningen ser den ut såhär, den går alltså aldrig ihop jämnt.

3E926EF1-D64A-4811-8FD7-8CF5008DE4EE.jpeg




Du får hemskt gärna förklara om du tycker det är enkelt. Finns många delar att böja, vill helst inte böja fel :)
Om den del som ditt pekfinger rör, är lite mer krökt, än den del som din tumme rör, då kommer bitarna att låsa varandra vid stiftet vid din tumnagel.
 
Topp