klockougge
Basic
Hej,
Mitt första inlägg i detta forum
Precis fått hem en Rolex Datejust 36 1601, while dial från 1969. Jag är mycket nöjd men har 14 dagar öppetköp.
Tre saker jag vill fråga om:
Allt gott,
Klockogge
Mitt första inlägg i detta forum
Precis fått hem en Rolex Datejust 36 1601, while dial från 1969. Jag är mycket nöjd men har 14 dagar öppetköp.
Tre saker jag vill fråga om:
- Saknas en pärla/rund vit boll vid markören. Är det möjligt att få detta åtgärdat hos en urmakare?
- Klockan är troligen från 1969, men enligt länken anges mars 3/72 1972. Kan detta bero på rimlig service eller garanti inom en treårsperiod?
- På urtavlan står "OYSTER-PERPETUAL" med bindestreck, inte "OYSTER PERPETUAL". Jag har hittat forum som nämner att bindestreck användes på vissa modeller från den tiden.
Sammanfattning av fynd för 1969 Rolex Datejust 36 Ref. 1601
- Serienummer: “1996<xxx>” ingraverat mellan 6-positionsfästena, bekräftat med mikroskopbilder, stämmer överens med produktionsintervallet för 1969 (1,95M–2,2M).
- Referensnummer: “1601” ingraverat mellan 12-positionsfästena, stämmer med Datejust 36-modellen.
- Urskiva: Vit “pie-pan”-urskiva med “T SWISS T” vid 6-positions (timmarkören ovanför “I” i “SWISS”), krämgul luminanspatina på batongmarkörer, och texten “ROLEX OYSTER-PERPETUAL DATEJUST SUPERLATIVE CHRONOMETER OFFICIALLY CERTIFIED” med ett bindestreck i “OYSTER-PERPETUAL”.
- Armband: Jubileum rostfritt stål med viss töjning, stämplar inkluderar:
- “ROLEX” med kronlogo och två linjer på spänne/länk.
- PATENTED & REGISTERED och “SWISS MADE” på en länk.
- “STEELINOX” och “6251H” på samma länk, troligen ett artikelnummer.
- “55” på motsatta sidor av ändlänkar, matchar passformen för ref. 1601.
- Datumkod “3” och “72” (tolkningsvis “3/72” för mars 1972) på baksidan av armbandet. Förmodligen service?
- Boett och bezel: 36 mm rostfri Oyster-boett med skarpa fästen, fluted bezel (troligen vitguld), ingen överdriven polering observerad.
- Kristall och Cyclops: Akrylglas med 2,5x Cyclops som förstorar datumet vid 3-positions, öppna 6
r och 9
r, viss krackelering noterades.
- Urverk: Caliber 1570 angivet, ännu inte inspekterat (väntar på besök hos urmakare).
- Skick: “Mycket gott” med mindre repor, ingen originalask eller papper.
- Problem: En vit luminanspunkt saknas från en timmarkör (plats TBD), påverkar estetiken.
Klockogge