• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor man inte vågar ställa, egentligen...

morrism

Audemars
Fråga på kemifprum.se :D Ingen aning, men ytterst få urverk är ju helt tillslutna. Det finns vissa, exempelvis GS 9F, vilket medför ett teoretiskt serviceintervall på 50 år, men de flesta urverken är inte inkapslade. Syre läcker in/ut alltså. Finns säkert en koppling till naturlig nedbrytning i kombination med friktion också.


Jag tänker alltid på en ny submariner när jag klurar på sånt här och de är inte lufttäta menar du? Kanske de inte är men var skulle de släppa in luft isåfall? När packningarna blir gamla?
 

Apansson

Torpare
Om man vill undvika stretch på en länk så mycket som möjligt, hur ska klockan ligga när den inte är på armen? Knäppt länk på bordet, oknäppt länk, på sidan? Runt någonting?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänker alltid på en ny submariner när jag klurar på sånt här och de är inte lufttäta menar du? Kanske de inte är men var skulle de släppa in luft isåfall? När packningarna blir gamla?
Du får bättre svar om du frågar en urmakare, men det är skillnad på "luft-täta" och förseglade. Dessutom sprids ju oljan, vilket chrisse redan sagt.
 

morrism

Audemars
Fråga på kemifprum.se :D Ingen aning, men ytterst få urverk är ju helt tillslutna. Det finns vissa, exempelvis GS 9F, vilket medför ett teoretiskt serviceintervall på 50 år, men de flesta urverken är inte inkapslade. Syre läcker in/ut alltså. Finns säkert en koppling till naturlig nedbrytning i kombination med friktion också.


Det där var jävligt intressant och stöder det jag säger till viss del, var inne och kollade på deras hemsida. De påstår att deras olja (syntetisk) håller för funktion i 50 år i en stängd behållare. De påpekade också att den var stängd för att inte damm skulle komma in i verket vid batteribyte. Jag vet att ett mikroskopiskt dammkorn skulle kunna förstöra en oljedepå i en klocka genom att suga upp eller omfördela oljan genom att störa ytspänningen på droppen. Jag tror att serviceintervall har mycket att göra med att den just servas, när den servas öppnas den och det är ganska stor sannolikhet att det kommer in ett dammkorn om du inte jobbar i ett kliniskt renrum med luftsluss och plastkläder.
 

morrism

Audemars
Du får bättre svar om du frågar en urmakare, men det är skillnad på "luft-täta" och förseglade. Dessutom sprids ju oljan, vilket chrisse redan sagt.


Men om den inte var lufttät hur kan den klara 30 bars tryck utan att vatten kommer in?

EDIT, den frågan var lite dum, vattenmolekylen är ju självklart större än syre och kväve, men alla rolex ska vara lufttäta enligt rykte... (Annars skulle inte SD ha en HE-ventil t.ex.)
 

morrism

Audemars
De är lufttäta, annars skulle ju inte (torra) trycktest hos urmakaren fungera, om klockan inte är tät blir det tryckfall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänker inte spekulera mer om detta även om det såklart är intressant. Tror inte jsg kan svara bättre än jag gjort utan att börja gissa.
 

morrism

Audemars
Tänker inte spekulera mer om detta även om det såklart är intressant. Tror inte jsg kan svara bättre än jag gjort utan att börja gissa.


Det är väl inget fel med att gissa, om gissningen är logisk. Einstein baserade väldigt mycket på gissningar och antaganden, det var väldigt få grejer han kunde bekräfta med experiment.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl inget fel med att gissa, om gissningen är logisk. Einstein baserade väldigt mycket på gissningar och antaganden, det var väldigt få grejer han kunde bekräfta med experiment.
Ställ tiden: damm kommer in.
Byt packning: damm kommer in.
Använd klockan: oljan sprids, friktion nöter, metall flyger runt. Kräver service.
Serva: damm kommer in.
Använd kronografknappar: damm kommer in.
Otät krona: damm kommer in.
Otätt boettlock: Damm kommer in.
Gammal glaspackning: Damm kommer in.
 

morrism

Audemars
Ställ tiden: damm kommer in.
Byt packning: damm kommer in.
Använd klockan: oljan sprids, friktion nöter, metall flyger runt. Kräver service.
Serva: damm kommer in.
Använd kronografknappar: damm kommer in.
Otät krona: damm kommer in.
Otätt boettlock: Damm kommer in.
Gammal glaspackning: Damm kommer in.


En klocka som ligger still och inte är igång alltså.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En klocka som ligger still och inte är igång alltså.
Tänk dig ett boende. Varenda jävla vecka dammsuger man, men det blir lik förbannat dammigt igen oavsett om man bor där eller inte. Varje gång man öppnar dörren eller fönstret kommer det in extra mycket.
 

morrism

Audemars
Tänk dig ett boende. Varenda jävla vecka dammsuger man, men det blir lik förbannat dammigt igen oavsett om man bor där eller inte. Varje gång man öppnar dörren eller fönstret kommer det in extra mycket.

Är det du som tittar ut där uppe i fönstret?


MD816-14.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad mumlar du om morrism ?
Är jag otydlig? Klockdelarnas rörelser sprider oljan och friktionen som uppstår när nu oljan inte är där den ska vara skapar skit (metallpartiklar) som åker runt inne i klockan. Metallpartiklar blandas med oljan som då nöter på delarna.
 

morrism

Audemars
Vad mumlar du om morrism ?
Är jag otydlig? Klockdelarnas rörelser sprider oljan och friktionen som uppstår när nu oljan inte är där den ska vara skapar skit (metallpartiklar) som åker runt inne i klockan. Metallpartiklar blandas med oljan som då nöter på delarna.

Lugn nu din surströmming, det är inte mitt fel att du inte läser. Jag har ALDRIG påstått att oljorna inte förbrukas i en klocka som används. Det jag reagerade på var att folk skrev att oljan "torkar ut" på en klocka som ligger länge. Har försökt skriva det 3-4 gånger, vet inte hur jag ska formulera mig tydligare
 

mega

Rolex
Vet att Rolex 14060M är lite rasslig och plåtig av naturen med ihåliga mittbitar och plåtändar, gäller samma sak för SD från samma tidsepok eller har SD-länkarna alltid varit "rejäla" ?
 
Har en noobfråga angående kronografer. (aldrig ägt)
Jag tycker dom kan vara snygga men vill absolut ha en flytande sekundvisare.
Har alla kronografer en statisk sekundvisare som endast används för tidtagning?
Har märkt på foton att vissa kronografers sekundvisare inte står på 12. Betyder det att
den har en "vanlig" sekundvisare. Hur vet man vilka kronografer som har vilken typ av sekundvisare?
 
Har en noobfråga angående kronografer. (aldrig ägt)
Jag tycker dom kan vara snygga men vill absolut ha en flytande sekundvisare.
Har alla kronografer en statisk sekundvisare som endast används för tidtagning?
Har märkt på foton att vissa kronografers sekundvisare inte står på 12. Betyder det att
den har en "vanlig" sekundvisare. Hur vet man vilka kronografer som har vilken typ av sekundvisare?


Vanliga sekundvisaren dvs den kontinuerligt gående sekunden som är kopplat till vanlig tidvisning (inte kronografsekund) brukar vara i en av subdialsen, vanligtvis den kl9 eller kl6. Kronografsekunden sitter i urtavlans centrum. Jag tror inte att jag har sett någon kronograf med kontinuerlig centrumsekundvisare, förutom JLC Duometre.
 
Vanliga sekundvisaren dvs den kontinuerligt gående sekunden som är kopplat till vanlig tidvisning (inte kronografsekund) brukar vara i en av subdialsen, vanligtvis den kl9 eller kl6. Kronografsekunden sitter i urtavlans centrum. Jag tror inte att jag har sett någon kronograf med kontinuerlig centrumsekundvisare, förutom JLC Duometre.

Tack!
Då blir det ingen kronograf för mig iaf...
 
Tack!
Då blir det ingen kronograf för mig iaf...


Synd, kronografer är trevliga, har själv en hel del även om jag ärligt talat inte använder tidtagningsfunktionen så ofta. Tror att du inte kommer sakna centrumsekundens glidande rörelse sådär jättemycket (särskilt inte om du har fler klockor) - men som sagt tycke och smak är ju högst personligt.
 
Synd, kronografer är trevliga, har själv en hel del även om jag ärligt talat inte använder tidtagningsfunktionen så ofta. Tror att du inte kommer sakna centrumsekundens glidande rörelse sådär jättemycket (särskilt inte om du har fler klockor) - men som sagt tycke och smak är ju högst personligt.

Är lite sugen på en Seagull faktiskt. En billig klocka att prova med...
 

morrism

Audemars
Vanliga sekundvisaren dvs den kontinuerligt gående sekunden som är kopplat till vanlig tidvisning (inte kronografsekund) brukar vara i en av subdialsen, vanligtvis den kl9 eller kl6. Kronografsekunden sitter i urtavlans centrum. Jag tror inte att jag har sett någon kronograf med kontinuerlig centrumsekundvisare, förutom JLC Duometre.


Vore coolt med en kronograf med bara en subdial med tim/minut/sekund och vanlig centrumsekund/minut/timme
 
Topp