• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar kring annonser på Lifestyle Köp & Sälj

stigge

Omega
2-Faktor
Nyfiken på hur KS ser på att göra vinst på bra affärer. Under veckan har @hampuseriksson sålt 100 hands skjortor till bra pris. Inköpet för 4st var 2000:- totalt och sålts för 1000:-/st inkl frakt.
Imo ett helt ok pris och jag tycker att @hampuseriksson gör en bra affär som gynnar både säljare och köpare.
Men ibland har vissa säljare fått ta skit för att tjäna någon krona på deras arbetsinsats så blir lite nyfiken på vad som är ok, enligt KS att tjäna pengar på inom köp/sälj.

@hampuseriksson
Inga hard feelings då jag tycker du gör rätt som tjänar en hacka på ditt arbete.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Spelar inte golf så vet inte riktigt vad någon är beredd att betala o_O
Vet bara att golfbollar är ”dyrt” :D
Det är en gammal modell så själva bollens värde är typ 10:-st
Peggar; typ 5kr och en greenlagare 50:-
Om sedan Rolex logga har ngt värde har jag inte koll på, därav min fundering.
Kanske värt 1000:- i samlarvärde så nyfiken på hur marknaden ser ut.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nyfiken på hur KS ser på att göra vinst på bra affärer. Under veckan har @hampuseriksson sålt 100 hands skjortor till bra pris. Inköpet för 4st var 2000:- totalt och sålts för 1000:-/st inkl frakt.
Imo ett helt ok pris och jag tycker att @hampuseriksson gör en bra affär som gynnar både säljare och köpare.
Men ibland har vissa säljare fått ta skit för att tjäna någon krona på deras arbetsinsats så blir lite nyfiken på vad som är ok, enligt KS att tjäna pengar på inom köp/sälj.

@hampuseriksson
Inga hard feelings då jag tycker du gör rätt som tjänar en hacka på ditt arbete.

Om han gör rätt som säljer nya skjortor en bra bit under marknadsvärde (för att han själv betalat ännu mindre). Non issue o min värld!
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Nyfiken på hur KS ser på att göra vinst på bra affärer. Under veckan har @hampuseriksson sålt 100 hands skjortor till bra pris. Inköpet för 4st var 2000:- totalt och sålts för 1000:-/st inkl frakt.
Imo ett helt ok pris och jag tycker att @hampuseriksson gör en bra affär som gynnar både säljare och köpare.
Men ibland har vissa säljare fått ta skit för att tjäna någon krona på deras arbetsinsats så blir lite nyfiken på vad som är ok, enligt KS att tjäna pengar på inom köp/sälj.

@hampuseriksson
Inga hard feelings då jag tycker du gör rätt som tjänar en hacka på ditt arbete.

Det är väl framförallt när folk säljer biljetter till ockerpriser som många reagerat? Helt rätt i mina ögon. Annars tycks köp och sälj vara jämt delat mellan de som tror att deras gamla noppiga tröjor är värda 60% av nypriset fem år senare för att de en gång i tiden var exklusiva, och de som förstått att man framstår som lite dum om man tror det :).
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det är väl framförallt när folk säljer biljetter till ockerpriser som många reagerat? Helt rätt i mina ögon. Annars tycks köp och sälj vara jämt delat mellan de som tror att deras gamla noppiga tröjor är värda 60% av nypriset fem år senare för att de en gång i tiden var exklusiva, och de som förstått att man framstår som lite dum om man tror det :).
Det kan nog stämma.
Men varför är det inte ok att tjäna en hacka på biljetter om marknadspriset är högre?
Vad är det som avgör vilken produkt som är ok att tjäna en slant på vs inköpspris. Det är väl i slutändan marknaden som avgör vad som är korrekt prisbild.
 

willie

Omega
Friends Of KS
2-Faktor
Det är väl framförallt när folk säljer biljetter till ockerpriser som många reagerat? Helt rätt i mina ögon. Annars tycks köp och sälj vara jämt delat mellan de som tror att deras gamla noppiga tröjor är värda 60% av nypriset fem år senare för att de en gång i tiden var exklusiva, och de som förstått att man framstår som lite dum om man tror det :).

Tar man konsertbiljetter som exempel kan det ju i någon mån jämföras med sportstål från Rolex (även om väntan och jobbet är mindre för att lyckas få tag i en konsertbiljett). Där är det inte många som reagerar. Tycker det är en ickefråga såvida beskrivningen och bilderna är rättvisa för ett objekt. Är priset för högt köper väl ingen.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Det kan nog stämma.
Men varför är det inte ok att tjäna en hacka på biljetter om marknadspriset är högre?
Vad är det som avgör vilken produkt som är ok att tjäna en slant på vs inköpspris. Det är väl i slutändan marknaden som avgör vad som är korrekt prisbild.

Jag är inte marknadstaliban, utan för mig handlar det om att folk som köper biljetter, limiterade sneakers eller annat (gärna med hjälp av botar så de inte ens behöver stå i kö) bara för att sälja vidare direkt är giriga rövhål som berikar sig på folk som jävligt gärna vill uppleva något. Det finns en anledning till att folk som försöker sälja biljetter dyrt utanför fotbollsmatcher blir bortjagade med våld...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det kan nog stämma.
Men varför är det inte ok att tjäna en hacka på biljetter om marknadspriset är högre?
Vad är det som avgör vilken produkt som är ok att tjäna en slant på vs inköpspris. Det är väl i slutändan marknaden som avgör vad som är korrekt prisbild.
Det är en diskussion som kanske platsar bättre någon annanstans.. Men en konsert är en händelse som är på en viss plats vid en viss tidpunkt. Fysiska varor finns ju kvar.
Det finns ungdomar som drömmer om att se en viss artist men som inte har råd pga alla återförsäljare som skall tjäna en hacka på allt.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tar man konsertbiljetter som exempel kan det ju i någon mån jämföras med sportstål från Rolex (även om väntan och jobbet är mindre för att lyckas få tag i en konsertbiljett). Där är det inte många som reagerar. Tycker det är en ickefråga såvida beskrivningen och bilderna är rättvisa för ett objekt. Är priset för högt köper väl ingen.
+1
Varför har biljettförsäljning tagit skit på KS?
Utbud och efterfrågan i en marknadsekonomi.
Är t ex ingen som ifrågasätter att du säljer en bostad med 30% vinst eller en vintage Rolex Daytona med vinst och nu pratar
vi om begagnade varor som rent logiskt borde sjunka i pris.
Men det här charmen i en marknadsekonomi.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Det är en diskussion som kanske platsar bättre någon annanstans.. Men en konsert är en händelse som är på en viss plats vid en viss tidpunkt. Fysiska varor finns ju kvar.
Det finns ungdomar som drömmer om att se en viss artist men som inte har råd pga alla återförsäljare som skall tjäna en hacka på allt.
Vet inte riktigt vart diskussionen skulle passa bättre än denna tråda?
Om du har förslag så säg gärna till.

Ungdomar drömmer nog även om en Rolex som senaste 10åren på beg marknaden har ökat ordentligt.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag är inte marknadstaliban, utan för mig handlar det om att folk som köper biljetter, limiterade sneakers eller annat (gärna med hjälp av botar så de inte ens behöver stå i kö) bara för att sälja vidare direkt är giriga rövhål som berikar sig på folk som jävligt gärna vill uppleva något. Det finns en anledning till att folk som försöker sälja biljetter dyrt utanför fotbollsmatcher blir bortjagade med våld...
Förstår var du menar men se andra exempel som t ex bostäder, vintage klockor som ökar i värde utan
att du faktiskt gör något, förutom att du faktiskt använder produkten så den slits ännu mer.
Nyfiken på hur KS ser på marknadsekonomi på olika produkter.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vet inte riktigt vart diskussionen skulle passa bättre än denna tråda?
Om du har förslag så säg gärna till.
Denna tråd handlar om specifika annonser på lifestyle köp & Sälj och inte om det moraliska i att köpa eller sälja över listpris.
Andra trådar har stängts för att diskussionerna svävat utanför trådens ämne.
Men just nu finns nog ingen mer passande tråd.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Förstår var du menar men se andra exempel som t ex bostäder, vintage klockor som ökar i värde utan
att du faktiskt gör något, förutom att du faktiskt använder produkten så den slits ännu mer.
Nyfiken på hur KS ser på marknadsekonomi på olika produkter.

Det kommer fler bostäder, fler klockor och så vidare. Men att favoritlaget spelar kvartsfinal i Champions League mot United hemma i Göteborg lär fan aldrig hända igen, och att missa den för att någon skulle tjäna pengar är inte okej. Det finns liksom andra värden i världen än marknaden överlägsenhet framför allt. Men sen är jag också av den kontroversiella åsikten att bara för att det kan finnas en konkurrensutsatt marknad för något innebär det inte att det borde göra det.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Förstår var du menar men se andra exempel som t ex bostäder, vintage klockor som ökar i värde utan
att du faktiskt gör något, förutom att du faktiskt använder produkten så den slits ännu mer.
Nyfiken på hur KS ser på marknadsekonomi på olika produkter.
Menar du vad ägarna tycker eller vad vi som medlemmar tycker?
 
Topp