• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor och funderingar på annonser utlagda på Köp & Sälj 2.1

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Vess1an

IG-88
2-Faktor
00629A4C-6710-43F6-B64F-49677E60BCF4.jpeg
Nja, nu har jag några tidstypiska boetter att jämföra med. Både polerade och icke polerade. Den 16760 jag säljer ska ge plats för en annan och då just min 16760 är ovanligt fin tyckte jag att den var ett bra säljobjekt för någon annan att njuta av.
Min tidigare Fat Lady skulle jag inte kallat opolerad även fast den hade både fetare och vassare luggar än ditt ex.
0F6B2DD2-B1FC-46FD-90D2-26870A214D90.jpeg

Opolerat är ett olyckligt uttryck då det förutsätter att du vet allt om klockan fr.o.m. produktion.
 
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
00629A4C-6710-43F6-B64F-49677E60BCF4.jpeg
Nja, nu har jag några tidstypiska boetter att jämföra med. Både polerade och icke polerade. Den 16760 jag säljer ska ge plats för en annan och då just min 16760 är ovanligt fin tyckte jag att den var ett bra säljobjekt för någon annan att njuta av.
Fler bilder på innehållet i lådan?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Med tanke på att @5366 är personen som gick till aftonbladet efter att ha köpt den omtalade Daytonan med AM-tavla (fake? eller hur det nu var) av fogden, så är det lite komiskt att han väljer att försköna sanningen i sin egen annons :)

Edit: såg nu att annonsen var uppdaterad!
 

Ganga

Omega
Bra fråga!
Detta sades vid köp av klockan i somras. Sedan dess har "klocknördar" av högre rang än mig själv sagt att så mycket väl kan vara fallet med tanke på klockans utseende. Det är klart att jag inte med 100 % säkerhet kan veta (Säljaren kan ha ljugit och mina klockvänner kan ha fel), men med tanke på omständigheterna är det fel av mig att skriva detta? :)
 

Ninen79

Audemars
Bra fråga!
Detta sades vid köp av klockan i somras. Sedan dess har flera "klocknördar" sagt att så mycket väl kan vara fallet med tanke på klockans utseende. Det är klart att jag inte med 100 % säkerhet kan veta (Säljaren kan ha ljugit och mina klockvänner kan ha fel), men med tanke på omständigheterna är det fel av mig att skriva detta? :)
Kolla på ena kronskyddet;) Opolerad? :)
Jag som inte ens är någon ”klocknörd” ser tydligt att ena kronskyddet är kraftigt polerat.
5A378931-6629-4DCF-A0EC-2999594870F2.jpeg
 

Ninen79

Audemars
Bör man skriva att det jag nämnde i inlägget ovan? Hur godtrogen ska man vara? Kan du se något som jag inte kunnat se så ändrar jag självklart! Även om jag blir besviken då jag själv blivit "lurad". :(
Självklart skriver du din annons precis hur du vill men så länge man inte är första ägare så tycker jag att man ska vara försiktig med ordet ”opolerad”.
 

Ganga

Omega
Självklart skriver du din annons precis hur du vill men så länge man inte är första ägare så tycker jag att man ska vara försiktig med ordet ”opolerad”.
Om du säger att den polerad så utgår jag från att du har rätt. Jag har redan varit dum en gång, tänker inte vara det igen. Tack för input!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Utifrån bilden på kronskyddet så är klockan definitivt polerad. Tråkigt om du köpte klockan som ”opolerad”. Du kanske borde höra av dig till den som sålde klockan till dig?

Det har varit uppe till förslag tidigare att det inte borde vara tillåtet att skriva ”opolerad”, ”orörd” och liknande i annonser. Minns inte om det är Rolex Forum som har tagit det beslutet, men det är ett bra beslut oavsett.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

RobVintage

Panerai
Om man har ägt klockan från första början så är det kanske en annan sak. Att du har fått muntlig information ab den tidigare ägaren är enligt mig lika lite värt som att service är gjord men utan papper att bekräfta det. Jag tror att du förstår andemeningen.
”Om man har ägt klockan från första början är det kanske en annan sak.”
Är du skön eller? Vadå kanske?
 

MARTINOV

Cartier
”Om man har ägt klockan från första början är det kanske en annan sak.”
Är du skön eller? Vadå kanske?

Man kan ju aldrig veta om man blivit utsatt för poleringsmarodörerna. Blir allt vanligare med ligor som drar runt och obemärkt smyger in i ditt hem, skickar iväg klockan på fulpolering för att sedan lämna tillbaks den till den intet ont anande ägaren :D
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
”Om man har ägt klockan från första början är det kanske en annan sak.”
Är du skön eller? Vadå kanske?

Jo, jag är rätt så skön, tack för frågan :heart:

@Aurum svarar på frågeställningen ovanför. Det borde räcka med bra bilder, punkt. Speciellt med tanke på hur det nästan regelmässigt ifrågasätts om påståendet verkligen stämmer i de annonser som skriver orörd/opolerad.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp