• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor om 14270

Ovandelarna på luggarna håller ju en något matt och borstad finish, inte som de blanka sidorna. Någon som har sett en 14270 med borstad länk? Snyggt? Min SMP har det och det gillas. Hur gör man det?

På den äldre modellen, 114270 tror jag, sitter plexiglas och inte saffir. Plexiglas verkar mer uppskattat av många än vad saffir är, varför? Möjligt att byta till plexi? Värt det?

Mvh

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Ovandelarna på luggarna håller ju en något matt och borstad finish, inte som de blanka sidorna. Någon som har sett en 14270 med borstad länk? Snyggt? Min SMP har det och det gillas. Hur gör man det?

På den äldre modellen, 114270 tror jag, sitter plexiglas och inte saffir. Plexiglas verkar mer uppskattat av många än vad saffir är, varför? Möjligt att byta till plexi? Värt det?

Mvh

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
1. 14270 ska ha en 78360 eller 93150 länk vilka redan är borstade. Eller tänker du på att kanterna kan vara polerade?

2. 114270 är den nyaste modellen med uppdaterat urverk och solida ändlänkar. Du tänker antagligen på 1016 med målad tavla och plexiglas. Det går inte att montera plexiglas på en nyare modell med safirglas.
 

Mr Chance

Kalmar
Plexi är uppskattat av mig därför att det är vintage, ger klockan en mindre "skarp" framtoning (vilket är mycket svårt att beskriva men väldigt tydligt irl) och plexi blir inte kladdigt som safir. Tror Sond har en del funderingar kring just fingeravtryck och safir ;)

Här är en bild på min 14270 från 1992 med lugholes.

image.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ovandelarna på luggarna håller ju en något matt och borstad finish, inte som de blanka sidorna. Någon som har sett en 14270 med borstad länk? Snyggt? Min SMP har det och det gillas. Hur gör man det?

På den äldre modellen, 114270 tror jag, sitter plexiglas och inte saffir. Plexiglas verkar mer uppskattat av många än vad saffir är, varför? Möjligt att byta till plexi? Värt det?

Mvh

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Rolex Explorer har aldrig sålts med något annat än borstad länk. Man kunde för all del få den på läderband under många år. Men borstad oysterlänk är orginallänken. De kan för all del vara blankpolerade på länksidorna, som boetten.

Referensnumren är från nutid och bakåt:
214270
114270
14270
1016
6610
6150
6350
6298

Plus 5500 som är 34mm och samtida med 6610/1016.

Från 1016 och bakåt är det plexi, som ger en annan känsla, är mer repkänsligt men också mer slagtåligt. Den nyaste är 39mm övriga 36. För dagligt bruk är 114270 och 14270 mest prisvärda, då priset ökar med ålder. En 1016 går också utmärkt att använda dagligen, om man håller dem servade och täta. De tillverkades fram till 1989. Dock skulle jag rekommendera viss återhållsamhet med tidiga 1016 och äldre, då de har tavlor och verk som är svåra att ersätta/serva. En 6610 skulle sitta gott!

Mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Plexi är uppskattat av mig därför att det är vintage, ger klockan en mindre "skarp" framtoning (vilket är mycket svårt att beskriva men väldigt tydligt irl) och plexi blir inte kladdigt som safir.
Håller med. Det är mycket större skillnad mellan ref 1016 och 14270 än vad man kanske först föreställer sig. Båda har sin charm.
A
 

Sond

Patek
Plexiglas verkar mer uppskattat av många än vad saffir är, varför? Möjligt att byta till plexi? Värt det?

Mvh

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Plexi är uppskattat av mig därför att det är vintage, ger klockan en mindre "skarp" framtoning (vilket är mycket svårt att beskriva men väldigt tydligt irl) och plexi blir inte kladdigt som safir. Tror Sond har en del funderingar kring just fingeravtryck och safir ;)

Jag är fortfarande i någon form av chocktillstånd över hur min Sub 14060M med Safir suger åt sig fingeravtryck. Otroligt störigt. Men också ett mysterium på flera plan... Dels är det obegripligt hur de kommer dit? Jag springer ju inte omkring och fingrar på klockan under en normal timme..? Och dels så får inte mina Omega SMP fingeravtryck på glaset i samma omfattning. Vad gäller skillnade mellan Sub och SMP så kan det vara att SMP har ett välvt/rundat glas medan Sub har plant/platt. Det kan leda till andra reflexer. Annars beror det helt enkelt på olika glas, där Rolex använder sig av något som inte Omega gör. Ska köpa bilvax med nano i. Ska ev hjälpa sägs det. Men jag glömmer det varje gång jag är i närheten av en mack... Och ja, jag är lätt galen kring detta. Sorry för trådkapning..:confused::cool::D.
 
Topp