• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor om batteribyte/service SMP Quartz

Sond

Patek
Hur länge räcker ett batteri i en SMP? Köpte min för snart 3 år sedan och den tickar så fint..:) Hur är det med service på Quartz? Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått batteribyte/service... Samtidigt?

Sedan en lite knepigare fråga... Hustrun har en SMP Quartz 28 mm. Batteriet tog slut. Och helt på egen hand knallar hon iväg till - Ur&Penn..:banghead: Tror hon..:bag: Hon är inte säker på vad för butik det var. Nåja... Vad betyder det..? Om hon hade gått till en seriös butik, trycktestar de vid batteribyte? Eller är det någon helt separat..?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hur länge räcker ett batteri i en SMP? Köpte min för snart 3 år sedan och den tickar så fint..:) Hur är det med service på Quartz? Måste erkänna att jag aldrig riktigt förstått batteribyte/service... Samtidigt?

Sedan en lite knepigare fråga... Hustrun har en SMP Quartz 28 mm. Batteriet tog slut. Och helt på egen hand knallar hon iväg till - Ur&Penn..:banghead: Tror hon..:bag: Hon är inte säker på vad för butik det var. Nåja... Vad betyder det..? Om hon hade gått till en seriös butik, trycktestar de vid batteribyte? Eller är det någon helt separat..?

Den service som jag givit mina quartz är batteribyte och täthetsservice. Byter batteri hos krons och de tar 150:- för detta, samt ett trycktest som kostar 150:- så ett batteribyte går loss på 300:- En täthetsservice går på allt mellan 900-1300 beroende på modell. En kronograf kostar mer då de har fler packningar. En vanlig dykare ligger runt 900:-

Så hade jag haft en Omega SMP quartz så hade jag servat den genom att:
Batteribyte.
Täthetsservcie.
Trycktest. (Bör ingå vid täthets service).
Totalt borde kalaset gå på ca en tuss.

Att gå till ur o penn är givetvis helt förkastligt. Har mycket svårt att TRO att de trycktestar.

Mina 5 öre
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Jag vet att för några år sedan när jag skulle byta batteri i en citizen aqualand promaster så var jag hos ur & penn för att göra det. Dom vägrade göra det utan att skicka iväg den till någon verkstad som trycktestade den efter batteribytet. Detta skulle ta en arbetsdag och jag hade ingen lust att vänta till måndagen (det var en fredag eftermiddag) så jag tog reda på vad det var för batteri och bytte själv istället. Eftersom jag inte hade några planer på att dyka med klockan tyckte jag inte att jag behövde trycktesta den.

I sammanhanget kan man tycka att det var hedervärt av ur & penn att de resonerade på detta vis (även om det antagligen bara var ett sätt för dom att tjäna lite extra samt att ha ryggen fri i händelse av att det läcker in vatten i en klocka dom just bytt batteri i) men detta var för måååånga år sedan och jag har någon gång efteråt varit in med någon billig batteri-klocka som det skulle bytas batteri i och då var det inte något "krav" att den skulle tryckas.

Om jag skulle byta batteri idag i en seamaster pro, skulle jag alla gånger vända mig till en seriös handlare/verkstad som vet vad dom håller på med.

Mina två cent...
 

rzc

Omega
Min SMP gick 8år på originalbatteriet, bytte sen batteri hos Stjärnurmakarna, det batteriet tog slut efter 3år.
150kr gick batteribytet på och trycktest ytterligare 150kr
 

Jens

Greedo
Brukar anlita Franks ur när det gäller batteribyte på "bättre" quartzare.
Sist tog de 600 spänn för byte och trycktest.

J
 
Topp