• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor om klockor i Japan

Moonman

Breitling
Ska försöka och inte svamla för mycket men iaf så var jag i Tokyo i november och noterade att väldigt många människor gick omkring med väldigt fina klockor på armen. Kikade på Bicqlo och hittade en Oris Artelier Skeleton på länk för motsvarande 11 000kr, listpris i Sverige 21 000kr. Det priset var iofs med 34% rabatt.

Sista kvällen i Tokyo så får jag veta att kompisen tjej arbetar på Seiko och kan fixa kompispris. Nu visar det sig att hon inte kan fixa något bra pris på Grand Seiko så här kommer mina frågor:

1. Hur är det med kopior i Japan? Kan jag köpa en klocka på Bicqlo, BIC camera eller är det AD som gäller?
2. Är priserna lägre i Japan?
3. Om jag är intresserad av en Grand Seiko Spring Drive och kommer besöka Osaka, Kyoto och Tokyo vad kan ni rekommendera för affärer?

Tack på förhand!
 

Ebbot

Cartier
1. Nej
2. Ja - speciellt på Grand Seiko vad jag såg.
3. gå till stora elektronikvaruhusen för Grand Seiko. Typ Bic Camera i Tokyo (Shinjuku, shibuya, Akihabara).

(sen finns mycket på andrahandsmarknaden om man hittar rätt butiker)

sök i forumet, frågan om tokyo har kommit upp förut.
 

Isodor

Audemars
1) Du kan köpa nya klockor på BIC camera t.ex men tycker det känns bättre att köpa hos AD.
2) Förut var momsen 5%, nu 8% (de skulle höjt till 10% men stoppade pga ekonomin är kass). Valutan står fortfarande relativt bra till SEK så visst är klockan säkerligen billigare i Japan än i Sverige. Dock så måste du momsa för klockan enligt lag om tullen tar dig.
3) Rör dig i centrala delar så poppar AD's upp lite här och var i finare områden.

Finns trevliga vintage-butiker också men tycker priserna är väldigt höga.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
1. Håller du dig till varuhusen har jag inte sett några kopior, en gatuhandlare i Akihabara däremot kanske skulle kunna kränga en kopia
2. Ja, dels för att yenen är svag mot SEK samt att framförallt japanska märken är billigare där. Du kan dessutom köpa taxfree i de större butikerna om du sedan inte förtullar den vid inresa till Sverige har du då köpt klockan skattefritt (handlar om dina egna skrupler)
3. Som tidigare sagt BIC camera eller egentligen vilket större varuhus som helst som har en klockavdelning.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
3: Higuci bör ju vara mål nr 1. Glöm inte att det går att pruta utifrån listpris.
 
Topp