• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor om värdering

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tänkte få min 1675 värderad i försäkringssyfte. Skall ej tråka ut er med ännu en bild av den ;) Jag med flera tycker om en patinerad och relativt opolerad klocka. Andra skulle säkert kalla det för en risig klocka.

*Hur funkar det med en seriös värderingsman, ser han en rishög som behöver putsning, byte av insert osv eller ser även han det fina med patina?

*Var vänder man sig för värdering av vintage Rolex? Rob?

*Vad skall det kosta?

Mvh

/LongCon
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Rob Engström, bör normalt inte behövas i de flesta försäkringar då klockan är värd under 50 tkr.


Ok, tack! Men man bör väl ha ett bevis på värdet eller kan man bara berätta värdet och försäkringsbolaget betalar?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
LongCon skrev:
Spencer66 skrev:
Rob Engström, bör normalt inte behövas i de flesta försäkringar då klockan är värd under 50 tkr.


Ok, tack! Men man bör väl ha ett bevis på värdet eller kan man bara berätta värdet och försäkringsbolaget betalar?
Beroende på bolag. Jag tror de flesta kräver någon typ av värdering även om klockan inte överskrider 50k. De kommer vilja ha serienummer, info, bilder, köpekvitto och ev en värdering. Iaf den erfarenhet som jag har.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Dokumentera att du har klockan med bilder etc, räcker i normalfallet. Ersättningen beror sedan på vad klockan kostar att återanskaffa.
 

Pleximannen

Cartier
Kolla med ditt försäkringsbolag vad de kräver innan det händer nåt. Kan hända att de kräver intyg men kan också hända att de nöjer sig med faktura och betalningskopia - men se till att du har det klart för dig innan den blir stulen. Jag vågar nästan lova att du inte kan ringa in och bara ange ett värde när den väl är borta =)

Många värderingsintyg är egentligen äkthetsintyg som bara anger vad en ny motsvarande klocka kostar, utan att gå in på marknadspriser på vintage.
 

Wi

NLA
2-Faktor
LongCon, du får bra svar på de 2 sista frågorna i tråden som finns länkad.
Själv har jag inte koll på om värderingsmän ser det fina/värdet i att ha en opolerad klocka. Själv tycker jag att en värderingsman ska vara uppdaterad i vad marknaden efterfrågar och vilket utbud det finns av en viss vara, samt även veta vad en specifik marknad eftersträvar.

Kanske blev lite flummigt..Kortfattat, jag hoppas att en värderingsman som fokuserar på klockor, vet om att en patinerad klocka i många fall är "bättre" än en glänsande klocka då de är ovanligare och mer omtyckta i kundgruppen.
 

Clocksauce

Cartier
Arbetar på försäkringsbolag och för smidigast skadereglering så är det ett stort plus att ha ett värderingsintyg. If anlitar t ex kaplans för hjälp med värdering av klockor och har man ett värderingsintyg om från dessa så minskar risken betydligt att du och skaderegleraren inte kommer överens om ersättningsnivån.
 
Topp