• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Frågor om vintage Omega Geneve

Hej,
Ber om ursäkt i förhand för en nybörjarfråga. Jag har en vintage Omega Geneve av vad jag tror är referens 166.041 (bifogar bild) som går mjukt och fint när man drar upp den (iallafall upp till 12 h) men som inte går igång när man "skakar" på den som ett automatiskt urverk göra. Min fråga är om detta tyder på att klockan behöver en service eller om någon har erfarenhet av denna typ av problem? Har tyvärr ingen erfarenhet eller kunskap av av öppna upp urverk.

Följdfråga, är det normalt med klockor av denna åldern att ha en ganska kort gångreserv, dvs bara hålla igång ca en hel dag (kanske ungefär 12 h)?

Mycket tacksam för hjälp från er med bättre kunskap!

Mvh

Bilagor

• IMG_4447.jpeg
    IMG_4447.jpeg
    215.7 KB · Visningar: 1
Den borde ticka igång när du skakar den om rotorn fungerar. Gångreservern bör vara längre så antagligen behöver den en service. Finns säkert något här på forumet som kan hjälpa dig - annars finns bra mindre både auktoriserade och icke-auktoriserade urmakare som kan hjälpa dig.

Tillbaka
Topp