• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor till expertisen

The Pell

Cartier
Halloj,

Har en gammal SMP-kvartsare från 99' som överraskade mig härom dagen. När jag hade ställt om klockan och skulle skruva in kronan så satt jag helt plötsligt med kronan i näven, och en liten fjäder låg på skrivbordet.

Ilade iväg till Klockmaster Hansson på Frölunda Torg för hjälp (min initiala tanke var att de nog är billigare än Bergströms, Jarl Sandins eller Magnusson, som alla känns lite mer "upscale"). Efter att deras urmakare hade synat klockan så fick jag två förslag: dels enkel reparation - ny krona och kronaxel, 2000:-. Det andra alternativet (vilket de rekommenderade starkt) var dels reparationen men också full service; genomgång av verk, heliumventil, packningar, byte av visare, polering – ja, tutti helt enkelt, 4600:-.

Jag förklarade att service känns obefogat eftersom klockan går äckligt exakt (+ 1 sek/mån), samt att visarna är i perfekt skick och polering intresserar mig inte.

Jag tycker 2000:- känns smådyrt men ger dem iallafall i uppdrag att utföra detta, vilket urmakaren en aning avmätt godtar med kommentaren: "då får du ingen garanti på två år så kom inte och häng oss om klockan stannar om ett halvår".

Jag frågar efter en cirkus tidplan för reparationen och får en månad till svar, vilket låter lääänge i mina öron.

Mina frågor till expertisen således:

1. Är priserna okej, eller har jag gjort nummer två i det blå skåpet?

2. Är en reparationstid på en månad rimligt för ett så pass enkelt (?) ingrepp som att byta krona och axel?
 

JohanHLM

Rolex
Vet inte om priset är bra eller dåligt men med den attityden från personalen hade jag kollat vidare på fler ställen innan jag lämnat in den.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Pruta på hela servicen, dvs skit i visare polering och sånt tjafs.
Just med lite äldre dinkor så blir just servicar väldigt pricey så man ibland får tag i en klocka billigt.
Men en 14 år gammal klocka som kanske inte blivit servad så händer ibland tråkiga saker. Oavsett val måste du ju laga den.
 

calzone

Vacheron
Låter som det är dags att låta din fina SMP vandra vidare till mig ;), Nemen det låter verkligen dyrt 500 låter mer rimligt i mina öron. Men saken är nog den att Omega tar ganska saftigt betalt för en ny krona skulle jag tro...Sj har jag Davosan på lagning "kronan" ska bytas och det ska bli intressant och se vad kalaset går på :p
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag drog min Tudor Heritage Chrono i klinkersgolvet på gymet för en månad sedan så att kronaxeln (eller vad den nu kan heta) gick av. Rob. Engström fixade det åt mig för 450 spänn. 2K tycker jag låter som ett rån. 4K för att serva en batteriklocka som ett skämt.
 

vonhall

Rolex
Har lärt mig att enkla delar till en klocka kan kosta vad som helst! Var tvungen att köpa en ny kronografknapp till min Eterna Monterey och den kostade 2000 kr. Finns inte alltid någon logik på vad saker kan kosta!
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
har för mig att en krona till SMP hos ofrei går på ungefär 30-40 dollar när jag kollade senast, så 2000 låter väldigt mycket :S.
 

AndyAnd

Cartier
Klockmäster Hansson på Frölunda Torg har en fruktansvärd attityd mot sina kunder. Framförallt den gamla draken (läs tanten) som oftast jobbar.

Jag har aldrig satt min fot där efter ett bemötande för några år sedan...
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
AndyAnd skrev:
Klockmäster Hansson på Frölunda Torg har en fruktansvärd attityd mot sina kunder. Framförallt den gamla draken (läs tanten) som oftast jobbar.

Jag har aldrig satt min fot där efter ett bemötande för några år sedan...

+1

De är hemska där, gå ALDRIG dit.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
AndyAnd skrev:
Klockmäster Hansson på Frölunda Torg har en fruktansvärd attityd mot sina kunder. Framförallt den gamla draken (läs tanten) som oftast jobbar.

Jag har aldrig satt min fot där efter ett bemötande för några år sedan...


Haha samma här men hade det inte varit för henne så hade jag köpt en SMP Quartz istället för en PO2500. Hon räddade faktiskt situationen. :lol:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer! Gå aldrig dit igen! Vilken urmakare som helst kan plocka ur axeln och fästa den i kronan och därefter köra in kronan igen för någon hundring. Att axeln skulle gå av bara sådär är ovanligt. OM du behöver ny axel, eller ny axel och krona, så tycker jag 2000kr låter sjukt mycket. Köp billigt på ebay, eller original någon annanstans.
 

The Pell

Cartier
Tack för input guys. Som sagt, jag lät dem fixa det för 2.000:-
Tydligen inte ett upplyst beslut :)

Skall ta upp denna tråd med dem och höra vad de anser om åsikterna. Jag har tidigare bara varit där för hjälp med länkkortning, trycktest m.m vilket har fungerat bra. Hur det är med kunskapen är en annan femma. Jag hörde med bestörtning hur en av säljarna försökte pracka på en ung kille en SMP Chrono med ett lång harang av faktafel gällande diverse urverksdetaljer.

Edit: Kom faktiskt på en kul anekdot därifrån. Lämnade in SMPn för hjälp att korta länken för länge sedan. Urmakaren hade inte kommit in än så jag lämnade klockan med beskrivning på kvittot: korta av en länkbit. När jag kommer tillbaka en timme senare så får jag klockan.
"Det blir 450 kr" sade urmakaren.
"Va?!?"
"Ja"
"Men du måste skämta, tar du 450 kr för fem minuters jobb?"
"Tja det var ju lite grejer som skulle göras"
"Va?!?"
"Ja, kortning av länk, batteribyte och trycktest"
"Men jag ville inte ha batteriet bytt, det är alldeles nytt. Den är nyss trycktestad så inte heller det var jag intresserad av"
Han dubbelkollade kvittot och började muttra.
"Jaja, för den här gången får vi väl bjuda på det, nu hade du tur. Det blir 100 kr då..."
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan ju tipsa de om att det finns ganska många negativa erfarenheter om deras butik nedskrivna i denna tråden:
viewtopic.php?f=2&t=559&hilit=hissa

Mina erfarenheter är dock att de butiker som inte har bra kundreferenser skiter i vad kunderna tycker.
Skönt att du fick löst problemet i alla fall!
 

calzone

Vacheron
Synd att du lät dem göra jobbet :(, Man ska inte gynna idioter. Skriv ut den här tråden på 2 A4 och visa dem ;)
 

trumpetera

Panerai
Nästa gång du behöver laga något, tag dig över till djävulsön (läs Hisingen), och gå till Gastons Ur på Wiselgrensplatsen.

Han kör inte upp folk, och är dessutom trevlig!
 
Topp