• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor till JC BIVER

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
Jag frågade Jean-Claude Biver om han var intresserad av en Q&A på klocksnack - han sa ja. Tänkte posta svaren i en ny tråd, hoppas detta är OK(?) för ägare/moderatorer. Alla som vill får ge tips på frågor (jag väljer vilka som tas med), tänkte skicka max 10. Skriv gärna på engelska jag orkar inte översätta.
 

Kugghjul

Panerai
För oss som inte har hela bakgrunden, hur har du kommit i kontakt med honom?

Email. Vi har varit i kontakt förr. Tänkte det kunde vara en kul grej.

Hoppas du inte trollar.


@IlGattopardo Jag måste säga att jag är imponerad av din skärmdump!
För att du skall förstå hela bakgrunden bör du veta att klockforum och andra liknande forum, t.ex. för vissa bilmärken, har en förmåga att dra till sig personer som gillar att "tänja på sanningen". Detta ihop med "forumhackordningen" där få inlägg = låg credd (även om många forum brukar ha gott om idioter med tusentals inlägg). Samtidigt vet man ju aldrig "vem som känner vem" och det sista jag vill göra är att skapa dålig stämning och "skrämma bort" dig.

Nåväl, en skärmdump bevisar i princip ingenting, men det som gör att jag tror på dig i detta fallet är detaljerna, inte "epostet i sig", detaljerna är helt enkelt för bra för att vara påhittade (i alla fall på under en timme). Jag tänker på följande:
a) personen som är cc-ad jobbar också på ett LVMH företag
b) språket stämmer väl in på hur Biver brukar uttrycka sig
c) epostklienten som Biver har svarat med använder franska, vilket troligtvis är korrekt

Samtliga dessa detaljer kombinerat med hur snabbt du presenterade skärmdumpen, gör att jag bedömer att sannolikheten är hög för att du talar sanning.

Min fråga till Biver är:
"Efter att de schweiziska lyxurstillverkarna blivit omkörda rent tekniskt vid kvartsrevolutionen, har de skapat en efterfrågan för sina produkter genom mjuka faktorer. Klockorna är vackra och välgjorda, de KÄNNS sköna att beröra med händerna. Genom dessa produktegenskaper och smart marknadsföring har de schweiziska lyxurstillverkarna förtrollat stora delar av världens rika befolkning till att vilja ha deras produkter. Hur skall de göra för att kunna fortsätta med detta i framtiden, och hur kan man ytterligare förfina denna mix av hantverk och storytelling?"

Hör av dig om du vill ha en översättning av texten till engelska. För att göra det mer enkelt för dig så kanske frågorna bör skrivas på engelska, eller franska, direkt av oss från början? Med tanke på var Biver är uppvuxen och bor misstänker jag att han också kan tyska...

Mannen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Biver
https://de.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Biver
https://fr.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Biver
 
Senast ändrad:

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
@IlGattopardo Jag måste säga att jag är imponerad av din skärmdump!
För att du skall förstå hela bakgrunden bör du veta att klockforum och andra liknande forum, t.ex. för vissa bilmärken, har en förmåga att dra till sig personer som gillar att "tänja på sanningen". Detta ihop med "forumhackordningen" där få inlägg = låg credd (även om många forum brukar ha gott om idioter med tusentals inlägg). Samtidigt vet man ju aldrig "vem som känner vem" och det sista jag vill göra är att skapa dålig stämning och "skrämma bort" dig.

Nåväl, en skärmdump bevisar i princip ingenting, men det som gör att jag tror på dig i detta fallet är detaljerna, inte "epostet i sig", de är helt enkelt för bra för att vara påhittade (i alla fall på under en timme). Jag tänker på följande:
a) personen som är cc-ad jobbar också på ett LVMH företag
b) språket stämmer väl in på hur Biver brukar uttrycka sig
c) epostklienten som Biver har svarat med använder franska, vilket troligtvis är korrekt

Samtliga dessa detaljer kombinerat med hur snabbt du presenterade skärmdumpen, gör att jag bedömer att sannolikheten är hög för att du talar sanning.

Min fråga till Biver är:
"Efter att de schweiziska lyxurstillverkarna blivit omkörda rent tekniskt vid kvartsrevolutionen, har de skapat en efterfrågan för sina produkter genom mjuka faktorer. Klockorna är vackra och välgjorda, de KÄNNS sköna att beröra med händerna. Genom dessa produktegenskaper och smart marknadsföring har de schweiziska lyxurstillverkarna förtrollat stora delar av världens rika befolkning till att vilja ha deras produkter. Hur skall de göra för att kunna fortsätta med detta i framtiden, och hur kan man ytterligare förfina denna mix av hantverk och storytelling?"

Hör av dig om du vill ha en översättning av texten till engelska. För att göra det mer enkelt för dig så kanske frågorna bör skrivas på engelska, eller franska, direkt av oss från början? Med tanke på var Biver är uppvuxen och bor misstänker jag att han också kan tyska...

Mannen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Biver
https://de.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Biver
https://fr.wikipedia.org/wiki/Jean-Claude_Biver

Tack! Jag tar det inte personligt.
Ja han kommer att svara på engelska så översätt gärna din text. Jag har själv kommit på några som jag postar här imorgon då de är sparade på min stationära.
 

Kugghjul

Panerai
"After that the Swiss luxury watch manufacturers were overtaken technically in the quartz revolution, they have created a demand for their products through soft factors. The watches are beautiful and very well made, they feel wonderful to touch with your hands. Through these product features and clever marketing, the Swiss Swiss luxury watch manufacturers enchanted many parts of the world's rich people into wanting their products. How will they do to be able to continue this in the future, and how can they further refine this mix of craftsmanship and storytelling?"

Jag måste säga att google translate fixade översättningen riktigt bra, jag fick bara fixa lite efteråt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"After that the Swiss luxury watch manufacturers were overtaken technically in the quartz revolution, they have created a demand for their products through soft factors. The watches are beautiful and very well made, they feel wonderful to touch with your hands. Through these product features and clever marketing, the Swiss Swiss luxury watch manufacturers enchanted many parts of the world's rich people into wanting their products. How will they do to be able to continue this in the future, and how can they further refine this mix of craftsmanship and storytelling?"

Jag måste säga att google translate fixade översättningen riktigt bra, jag fick bara fixa lite efteråt!
Den frågan har han besvarat i varje intervju han gjort. "Hantverk, tradition, innovation och möjlighet till en produkt som kan vara för evigt" brukar vara hans selling points.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: According to previous interviews, you left Blancpain right before the 40mm BP FF was released. Were you involved with the development of the 21-century Blancpain Fifty Fathoms?

2: Of all the watches you have worked with when it comes to development, which watch model are you most proud of?

3: There has been more than one article 2016 stating that the Swiss watch industry is having financial problems. Will the swiss watch industry be able to keep increasing prices?

4: At the watch forums people scream after smaller and thinner watches but the industry seems to make bigger and bigger watches. Where is the logic in this?

5: Price and release date for the new Autavia?
 
Senast ändrad:

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
Mina förslag.

How did your interest for watches begin?
What was your first wristwatch?
Which is the most significant timepiece ever created?
How important are websites/forums like Klocksnack.se for brands and the watch industry?
According to recent news the Swiss watch industry is in trouble, is this true and if so what is the solution?
Do you have any advice for people who are collecting vintage watches?
Can you disclose any exiting projects you are working on?
You have worked with many great brands but when are we going to see your own personal name on the face of a watch?
And last, anything you want to say to the members and readers of Klocksnack?
 

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
Åsså för att se om min graal-dröm kan komma att uppfyllas...

"You created an affordable tourbillon, the Carrera Heuer 02-T. When will we see the affordable minute repeater?" :)
Coolt det här :)

One of your goals is to make an affordable tourbillon for "the masses", will there come other complications with the same approach?

Mina tekniska kunskaper är begränsade men är inte de här två nästan samma fråga?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Mr Biver,
You have previously in an interview with Hodinkee stated that the Swiss watch industry makes its best pieces while under stress. Do you believe we are in such a period? If this is the case, what do we have to look forwards to?

What do you foresee to be the future of the industry? Further consolidation into groups or diversification into individual brands? Do you believe the industry will continue to move upscale by raising prices or do you believe there will be a correction (lowered prices)?
 

Sputniq

Panerai
Mr Biver,
You have previously in an interview with Hodinkee stated that the Swiss watch industry makes its best pieces while under stress. Do you believe we are in such a period? If this is the case, what do we have to look forwards to?

What do you foresee to be the future of the industry? Further consolidation into groups or diversification into individual brands? Do you believe the industry will continue to move upscale by raising prices or do you believe there will be a correction (lowered prices)?

Jag går in på den frågan, mycket intressant att få hans syn på saken :)
 

IlGattopardo

Cartier
2-Faktor
En del förslag var lika varandra och en del har jag slagit ihop. Preliminärt ser det ut så här, 11 frågor men de sista två tror jag blir korta svar...

After the Swiss luxury watch manufacturers were overtaken technically in the quartz revolution, they have created a demand for their products through soft factors. The watches are beautiful and very well made; they feel wonderful to touch with your hands. Through these product features and clever marketing, the Swiss Swiss luxury watch manufacturers enchanted many parts of the world's rich people into wanting their products. How will they do to be able to continue this in the future, and how can they further refine this mix of craftsmanship and storytelling?

According to recent news the Swiss watch industry is in trouble, is this true and if so what is the solution?

What do you foresee to be the future of the industry, further consolidation into groups or diversification into individual brands? Do you believe the industry will continue to move upscale by raising prices or will there be a correction (lowered prices)?

You have previously stated that the Swiss watch industry makes its best pieces while under stress. Do you believe we are in such a period and if this is the case, what do we have to look forward to?

How important are websites/forums like Klocksnack.se for brands and the watch industry?

According to previous interviews, you left Blancpain right before the 40mm BP FF was released. Were you involved with the development of the 21-century Blancpain Fifty Fathoms?

Of all the watches you have developed which model are you most proud of and why?

One of your goals was to make an affordable tourbillon for "the masses", will there be other complications with the same approach?

Many customers scream after smaller and thinner watches but the industry seems to make bigger and bigger watches. Why?

Price and release date for the new Autavia?

You have worked with many great brands but when are we going to see your own personal name on the face of a watch?
 
Topp