• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Frågor till kunniga om mitt arvegods (Rolex)

Kickpuncher

Breitling
Nu är ni för många som säger samma sak - jag får kolla upp det. Visserligen blir det inte förrän jag beger mig till Stockholm igen (vilket kan dröja lite), men nu är jag för nyfiken för att inte kolla upp det! Återkommer när jag vet, så sätter vi p för det här mysteriet! Eller ja, mysterium för mig iallafall..

Nu ska jag på lunch, ledsen om någon upplever att jag slösade dennes tid! Men tack alla för hjälpen, uppskattas verkligen!
 

Kickpuncher

Breitling
Ajax skrev:
Lånade en bild från Watchuseek så man har nåt att jämföra med.


529136d1317919598-f-s-mint-rolex-submariner-16613-18k-gold-steel-blue-dial-v-series-img_3163.jpg



och här är klockan diskussionen handlar om

file.php



Jag kan inget om Rolex, så det finns kanske olika versioner, vilket gör min post helt menlös och då får nån gärna ta bort den :)


Tack för bilderna! Men ja, jag tror dom flesta har bestämt sig, och i min hjärna ser min klocka ut som den första bilden när jag tittar på den så mig ska man inte heller fråga :oops:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ajax skrev:
Lånade en bild från Watchuseek så man har nåt att jämföra med.


529136d1317919598-f-s-mint-rolex-submariner-16613-18k-gold-steel-blue-dial-v-series-img_3163.jpg



och här är klockan diskussionen handlar om

file.php



Jag kan inget om Rolex, så det finns kanske olika versioner, vilket gör min post helt menlös och då får nån gärna ta bort den :)
Fel klocka.
 

David

Bödeln
Kickpuncher skrev:
Nu ska jag på lunch, ledsen om någon upplever att jag slösade dennes tid! Men tack alla för hjälpen, uppskattas verkligen!

Det är du ska ha tack, att käbbla om huruvida något är äkta eller inte är ju ett av våra största intressen här.

Kom jättegärna tillbaka och berätta när du fått ett utlåtande! Själv är jag väldigt nyfiken på hur insidan ser ut.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
Kickpuncher skrev:
Nu ska jag på lunch, ledsen om någon upplever att jag slösade dennes tid! Men tack alla för hjälpen, uppskattas verkligen!

Det är du ska ha tack, att käbbla om huruvida något är äkta eller inte är ju ett av våra största intressen här.

Kom jättegärna tillbaka och berätta när du fått ett utlåtande! Själv är jag väldigt nyfiken på hur insidan ser ut.
+1 på den åsikten! :)
 

Ajax

Omega
daviden skrev:
Ajax skrev:
Lånade en bild från Watchuseek så man har nåt att jämföra med.


529136d1317919598-f-s-mint-rolex-submariner-16613-18k-gold-steel-blue-dial-v-series-img_3163.jpg



och här är klockan diskussionen handlar om

file.php



Jag kan inget om Rolex, så det finns kanske olika versioner, vilket gör min post helt menlös och då får nån gärna ta bort den :)
Fel klocka.

OKej, ja som sagt, jag kan inget om Rolex. Googlade bara på 16613 och fick upp den :) Den var visst i 18k guld dock, är det det som är fel?
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Ajax skrev:
daviden skrev:
Ajax skrev:
Lånade en bild från Watchuseek så man har nåt att jämföra med.


529136d1317919598-f-s-mint-rolex-submariner-16613-18k-gold-steel-blue-dial-v-series-img_3163.jpg



och här är klockan diskussionen handlar om

file.php



Jag kan inget om Rolex, så det finns kanske olika versioner, vilket gör min post helt menlös och då får nån gärna ta bort den :)
Fel klocka.

OKej, ja som sagt, jag kan inget om Rolex. Googlade bara på 16613 och fick upp den :) Den var visst i 18k guld dock, är det det som är fel?
Bl.a. ingen keramisk bezelinsert. :)
 

Ajax

Omega
daviden skrev:
Ajax skrev:
daviden skrev:
Ajax skrev:
Lånade en bild från Watchuseek så man har nåt att jämföra med.


529136d1317919598-f-s-mint-rolex-submariner-16613-18k-gold-steel-blue-dial-v-series-img_3163.jpg



och här är klockan diskussionen handlar om

file.php



Jag kan inget om Rolex, så det finns kanske olika versioner, vilket gör min post helt menlös och då får nån gärna ta bort den :)
Fel klocka.

OKej, ja som sagt, jag kan inget om Rolex. Googlade bara på 16613 och fick upp den :) Den var visst i 18k guld dock, är det det som är fel?
Bl.a. ingen keramisk bezelinsert. :)


Shit :p Där har vi beviset på att man ska hålla truten om man inte känner till märket :p Jag såg ingen skillnad på den och den du länkade :p
 

David

Bödeln
Ajax skrev:
daviden skrev:
Ajax skrev:
Lånade en bild från Watchuseek så man har nåt att jämföra med.


529136d1317919598-f-s-mint-rolex-submariner-16613-18k-gold-steel-blue-dial-v-series-img_3163.jpg



och här är klockan diskussionen handlar om

file.php



Jag kan inget om Rolex, så det finns kanske olika versioner, vilket gör min post helt menlös och då får nån gärna ta bort den :)
Fel klocka.

OKej, ja som sagt, jag kan inget om Rolex. Googlade bara på 16613 och fick upp den :) Den var visst i 18k guld dock, är det det som är fel?

Både 16613 och dess ersättare 116613 är tvåton, alltså guld/stål.

Här är några jämförelser:

BlueTwinsWeb.jpg


compare2a.jpg


comp1a.jpg


Kickpunchers klocka ser ut att vara en blandning av dessa.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
Ajax skrev:
daviden skrev:
Ajax skrev:
Lånade en bild från Watchuseek så man har nåt att jämföra med.


529136d1317919598-f-s-mint-rolex-submariner-16613-18k-gold-steel-blue-dial-v-series-img_3163.jpg



och här är klockan diskussionen handlar om

file.php



Jag kan inget om Rolex, så det finns kanske olika versioner, vilket gör min post helt menlös och då får nån gärna ta bort den :)
Fel klocka.

OKej, ja som sagt, jag kan inget om Rolex. Googlade bara på 16613 och fick upp den :) Den var visst i 18k guld dock, är det det som är fel?

Både 16613 och dess ersättare 116613 är tvåton, alltså guld/stål.

Här är några jämförelser:

BlueTwinsWeb.jpg


compare2a.jpg


comp1a.jpg


Kickpunchers klocka ser ut att vara en blandning av dessa.
Jag tar gärna din 16613LB till skänks om du tröttnat på den.
Ville bara få det sagt. ;)
 

David

Bödeln
daviden skrev:
Jag tar gärna din 16613LB till skänks om du tröttnat på den.
Ville bara få det sagt. ;)

Jag har tyvärr inte någon 16613. (Och hur det kommer sig kan jag tänka mig att berätta om Fabian vill ha en sådan redovisning.)

Däremot en 116613.


daviden skrev:
Den ser "konstigt sliten" ut. En Rolex kan se för jäklig ut efter att ha varit välanvänd, men inte på det här viset.

Menar du så här? :)

110514_scars_1.jpg


110514_scars_9.jpg


110514_scars_2.jpg


110514_scars_3.jpg


110514_scars_4.jpg


110514_scars_5.jpg


110514_scars_8.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Egentligen tog ju diskussionen slut i och med uppgiften om att klockan var en M-serie. De första 116613 var som sagt V-serie.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Zed skrev:
Egentligen tog ju diskussionen slut i och med uppgiften om att klockan var en M-serie. De första 116613 var som sagt V-serie.

Jojo, visst.. Men är det inte bara att öppna boettlocket? Kopior brukar inte ha ett 3135 i sig? :mrgreen:
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
David skrev:
daviden skrev:
Jag tar gärna din 16613LB till skänks om du tröttnat på den.
Ville bara få det sagt. ;)

Jag har tyvärr inte någon 16613. (Och hur det kommer sig kan jag tänka mig att berätta om Fabian vill ha en sådan redovisning.)

Däremot en 116613.


daviden skrev:
Den ser "konstigt sliten" ut. En Rolex kan se för jäklig ut efter att ha varit välanvänd, men inte på det här viset.

Menar du så här? :)

110514_scars_1.jpg


110514_scars_9.jpg


110514_scars_2.jpg


110514_scars_3.jpg


110514_scars_4.jpg


110514_scars_5.jpg


110514_scars_8.jpg
Menade förstås 116613. :)
Du ska vara stolt över DINA repor, det hade jag varit.
Jag kommer antagligen aldrig glömma bergväggen som du berättat om. Ser en dramatisk scen framför mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det man i alla fall kan konstatera rent utseendemässigt utan att ens känna till de olika modellerna är att trådstartarens klocka har en länk vars ändlänkar är för långa. På en original är ändlänkarna kortare än bandhornen/luggarna på klockan, medan det på trådstartarens klocka är tvärt om. För att få den effekten måste man polera klockan riktigt brutalt mycket.

Att kronan inte är centrerad mellan kronskydden är även det ett för mig tydligt tecken på att någonting är riktigt galet.

Två sätt att lätt kolla om den är äkta:
1: Släpp ner den i ett glas vatten. Kopior är sällan vattentäta. Dock lite risky test.
2: Hur länge lyser lyspastan om du ljusladdar den med en ficklampa i 10 sekunder? Och vilken färg lyser den med? Lyser den blått?

OM nu klockan värderades i en boupptäckning, bör du ta kontakt med boupptäckningsmannen.
 

Andrew

Cartier
En konstig fråga kanske men kan du ställa visarna på 15.40 och undvika att ta en bild när sekundvisaren är på nedre halvan av urtavlan?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan även snurra fram klockan långsamt och se om datumet byts SNABBT. Gör det inte det, så är den fake.
Originalet har quick date change, men det har inte fake-urverk.

Original datumväxling
[video]http://youtu.be/WVrVDMZmVpE?t=3m41s[/video]

Replika datumväxling
[video]http://youtu.be/IA2773uIsSk?t=6m22s[/video]

Det finns alltså minst tre sätt du kan kolla äktheten på väldigt enkelt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ingen omöjlighet men den spred ju ändå viss kunskap och lite pusslande för medlemmarna vilket alltid är positivt :)
 

David

Bödeln
Scaramanga skrev:
Eller är trådskaparen kanske bara ute för att skoja lite med oss? Skapa lite hallabaloo ;)

Efter hundratals "arvegods"-trådar på olika forum är det min uppfattning att det så gott som alltid handlar om fall där ägaren är mycket väl medveten om att klockan är falsk, franken eller har någon annan brist, men vill lura ut på vilken nivå och på vilket sätt de bäst kan kränga den.

Jag tycker inte det gör så mycket, alltid lär man sig något nytt, och för det allra mesta får "arvtagaren" beskedet att skräpet är så dåligt att det är lika bra att trumla det direkt.
 

Ninen79

Audemars
David, håller med dig, jag har läst liknande tråd på Rolex forum. Fick en magkänsla av att något är skumt med inlägget. Dom flesta har väl hört uttrycket "låter det som en anka och ser ut som en anka så är det nog en anka" :lol:
 

morrism

Audemars
Tjejer radar inte upp frågor i 1,2,3,4, de frågar i löpande text, plus att suckerpunchkick är ett konstigt nick för en tjej :roll:
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
yonsson skrev:
Två sätt att lätt kolla om den är äkta:
1: Släpp ner den i ett glas vatten. Kopior är sällan vattentäta. Dock lite risky test.
Där har du nog inte helt rätt, stor del av kopior på Submariners eller andra Rolex sportklockor tål att badas med. Jag har testat ett par varianter och ingen har läckt. Och risky skulle jag nog inte kalla det, såvida originalet inte var en riktigt torr vintage! ;)
 

Kickpuncher

Breitling
Hej alla igen!

Ville egentligen inte säga så mycket mer än tack än en gång, och att jag förstår att ni inte har så mycket att gå på baserat på mina få inlägg här, men jag har INTE varit ute efter att lura någon. Jag är den jag utger mig för att vara och har absolut ingenting att dölja. Det känns ärligt talat lite taskigt att ni diskuterar mig på det sättet i samma tråd som jag startat då det känns som internetmotsvarigheten till att kliva in på ett sällskap som alla tystnar för att alla pratat om dig just då. Ganska ofräscht men visst att ni inte kan vara säkra. Lite spontant sådär så tänker jag jag velat lura någon hade jag som vet så lite om klockor knappast lagt en öppen tråd på en plats där ni kan dissekera min klocka. Men vad vet jag. Ni har säkert hört detta förut.

Hursomhelst! Tackar den som kom med tipset pm att kolla datumet! Ska se efter direkt, postar förstås resultat.

Hoppas alla haft en bra kväll!

EDIT: la förresten klockan i ett glas med vatten i en kvart; tickar fortfarande! :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag fick också dåliga vibbar genom att läsa första inlägget av trådskaparen. Det känns inte äkta på något sätt. Lite Nigeriabrev-scam-känsla över det hela. Det enda som saknas var väl en belöning på 1000000€ för den som lyckades lista ut vad det var för modell.

Nåja, jag har i alla fall lärt en del, vilket alltid är bra :)
 
Topp