• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Från Submarex boett till vintage dykare

rogart-63

Patek
Tog en gammal boett idag och borrade ett 2,5 mm hål i .Gängade upp hålet med en M3 fingänga . Verkar funka fint .Ska se vilket som blir bäst .

RSCN3319.JPG
RSCN3318.JPG


RSCN3317.JPG


Kanske inte den mest praktiska stället att ha en krona på :eek:

RSCN3316.JPG
 

rogart-63

Patek
Blev att jag använde mig av den delen som skall vara till kronan . Den jag köpte på cousinsuk . Den hade en diameter på 2,7 .Så fick slipa upp hålet lite . Finmekanik :) .Använde mig av en liten fräs .Och slipade och passade in .Flera gånger innan jag blev nöjd .Monterade med stark gänglåsning . Vilket jag tror sitter som berget .

RSCN3374.JPG
RSCN3373.JPG
RSCN3372.JPG
RSCN3371.JPG
RSCN3370.JPG
RSCN3369.JPG

RSCN3368.JPG


Nu väntar jag bara på tavlan .Så att allt kan monteras .
 

rogart-63

Patek
Är inte hundra nöjd då jag tycker att kronan inte bottnar riktigt . Funderar på vad jag skall göra om jag ska borra bort den som sitter där nu och beställa en ny ? Misstänker att nederdelen sitter ordentligt fast . Men för nu får det duga så länge . Jag har iallafall rundat av kronan lite för att den ska efterlikna den andra . Originalet ? . Tog fram min lilla svarv modell Old grön Bosch o_O.Fäste den med den gamla nedre gängdelen jag inte använde . Och så slipade jag av lite med en nålfil och putsade till den med våtslippapper . Kanske svårt att se på övre bilden men den gamla kronan till vänster är lite mer kupad i formen annars är dom lika varandra .
RSCN3382.JPG

RSCN3381.JPG

RSCN3380.JPG

Ooops glömde ta bild på själva arbetet . Men hade bara två händer . En till filen och en att hålla borrmaskinen med . Men jag tror ni förstår principen .
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Är inte hundra nöjd då jag tycker att kronan inte bottnar riktigt . Funderar på vad jag skall göra om jag ska borra bort den som sitter där nu och beställa en ny ? Misstänker att nederdelen sitter ordentligt fast . Men för nu får det duga så länge . Jag har iallafall rundat av kronan lite för att den ska efterlikna den andra . Originalet ? . Tog fram min lilla svarv modell Old grön Bosch o_O.Fäste den med den gamla nedre gängdelen jag inte använde . Och så slipade jag av lite med en nålfil och putsade till den med våtslippapper . Kanske svårt att se på övre bilden men den gamla kronan till vänster är lite mer kupad i formen annars är dom lika varandra .

Ooops glömde ta bild på själva arbetet . Men hade bara två händer . En till filen och en att hålla borrmaskinen med . Men jag tror ni förstår principen .


Grym svarv!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är inte hundra nöjd då jag tycker att kronan inte bottnar riktigt . Funderar på vad jag skall göra om jag ska borra bort den som sitter där nu och beställa en ny ? Misstänker att nederdelen sitter ordentligt fast . Men för nu får det duga så länge . Jag har iallafall rundat av kronan lite för att den ska efterlikna den andra . Originalet ? . Tog fram min lilla svarv modell Old grön Bosch o_O.Fäste den med den gamla nedre gängdelen jag inte använde . Och så slipade jag av lite med en nålfil och putsade till den med våtslippapper . Kanske svårt att se på övre bilden men den gamla kronan till vänster är lite mer kupad i formen annars är dom lika varandra .
RSCN3382.JPG

RSCN3381.JPG

RSCN3380.JPG

Ooops glömde ta bild på själva arbetet . Men hade bara två händer . En till filen och en att hålla borrmaskinen med . Men jag tror ni förstår principen .

Menar du att den går emot boetten innan packningen i kronan är ihopressad? Eller jagar du det visuella? Stött på ett par rolexkronor som son går emot boetten innan de pressar ihop packningen, oerhört frustrerande och inget folk tänker på i allmänhet.
 

rogart-63

Patek
Menar du att den går emot boetten innan packningen i kronan är ihopressad? Eller jagar du det visuella? Stött på ett par rolexkronor som son går emot boetten innan de pressar ihop packningen, oerhört frustrerande och inget folk tänker på i allmänhet.
Tvärtom. Den går mot packningen innan den gåe emot boetten. Blir en liten glipa mellan boett och krona. Vilken jag tycker är för stor. Retar mitt estetiska sinne bara.
 

rogart-63

Patek
Fick för mig att jag vill ha sekundvisaren i gult för att matcha inserten . Sagt och gjort .Strippade av den oranga färgen och målade den gul istället . Blev lite konstigt på bilden då pappret är blått . Visaren ser grön ut .Men den är gul :cool:

RSCN3428.JPG
 

rogart-63

Patek
Fick tavlan igår så nu har jag börjat montera . Tyvärr har inte alla delar kommit ännu . Plus att sekundvisaren jag målade har gått upp i rök . Låg på ett papper på skrivbordet . Nu är den puts väck . Så det blir att ta hem en ny om den inte dyker upp .

RSCN3433.JPG
RSCN3432.JPG
 

rogart-63

Patek
Kanske är en illa vald överskrift på mitt inlägg . Lär inte bli så mycket vintagedykare av denna . Hur eller hur så har ett par visare dykit upp .Monterat dessa idag .Höll på att kasta skiten i soptunnan då inte sekundvisaren ville gå dit . Men ibland så lönar det sig att andas göra nåt annat och så på att igen . Väntar in en ny sekundvisare i veckan som kommer . Har målat ett par andra visare i vit och orange .Tanken från början var att använda dessa men när jag inspekterade dessa så var pläteringen bortnött . Detta p.g.a att jag tvättat med aceton lite för hårt när jag skulle ta bort den gamla lumen . Vi får helt enkelt se vilket som blir bäst .Hade varit sketans snyggt med nån text på tavlan .Men hur gör man det ? Gnuggisar typ modellflyg ? Nån som har nån idé

RSCN3467.JPG


 

Bilagor

  • RSCN3469.JPG
    RSCN3469.JPG
    187.9 KB · Visningar: 107

rogart-63

Patek
Kanske är en illa vald överskrift på mitt inlägg . Lär inte bli så mycket vintagedykare av denna . Hur eller hur så har ett par visare dykit upp .Monterat dessa idag .Höll på att kasta skiten i soptunnan då inte sekundvisaren ville gå dit . Men ibland så lönar det sig att andas göra nåt annat och så på att igen . Väntar in en ny sekundvisare i veckan som kommer . Har målat ett par andra visare i vit och orange .Tanken från början var att använda dessa men när jag inspekterade dessa så var pläteringen bortnött . Detta p.g.a att jag tvättat med aceton lite för hårt när jag skulle ta bort den gamla lumen . Vi får helt enkelt se vilket som blir bäst .Hade varit sketans snyggt med nån text på tavlan .Men hur gör man det ? Gnuggisar typ modellflyg ? Nån som har nån idé

RSCN3467.JPG


Det skall vara minutvisare som jag hade svårt att få dit.Sekundvisaren har jag ju redan vaskat :)
 

rogart-63

Patek
Vaskar jag inte sekundvisare så beställer jag fel storlek :mad: .Ni får ursäkta mig att bygget står lite stilla . Jag beställde fel visare från cousinsuk 020 istället för 025 . Någon som har en snygg sekundvisare 025 hemma . Minst 12,5 lång .
 

rogart-63

Patek
Jag norpade en sekundvisare i en annan gammal klocka jag hade liggande .Åtminstone så länge . Blev rätt ok . fiunderar på om jag ska måla den gul som trianglen i inserten . Sen måse den justeras så den stämmer med minutvisaren .Ser jag nu .

RSCN3559.JPG
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag norpade en sekundvisare i en annan gammal klocka jag hade liggande .Åtminstone så länge . Blev rätt ok . fiunderar på om jag ska måla den gul som trianglen i inserten . Sen måse den justeras så den stämmer med minutvisaren .Ser jag nu .

RSCN3559.JPG
Blir ju riktigt bra:) . Blir nog snyggare om triangeln har samma färg som sekundvisaren (och jag skulle nog ha satsat på att måla om triangeln).
 

Onelund

Rolex
Kul projekt!

Läste att du funderade på gnuggisar för att få till text på tavlan, kan du inte skicka den till McGyver för lite gravyr istället? Det vore porr
 

rogart-63

Patek
Kul projekt!

Läste att du funderade på gnuggisar för att få till text på tavlan, kan du inte skicka den till McGyver för lite gravyr istället? Det vore porr
Har lite funderingar åt det hållet. Hittade visare på Dagaz som liknar originalet. Plus att jag hittat en tavla som bara är svart. Framtiden får utvisa vad det blir. Hur som helst kan jag fortsätta mitt bygge ett bra tag framöver.
 
Topp